ترامپ به غنی: در کنار افغانستان می‌ایستیم

گزارشگر:یک شنبه 14 قوس 1395 - ۱۳ قوس ۱۳۹۵

mandegar-3دونالد ترامپ به ادامۀ همکاری‌های کشورش با حکومت افغانستان تعهد سپرد و گفت که حکومت او نیز حامی افغانستان خواهد بود و در کنار این کشور می‌ایستد.
آقای ترامپ در گفت‌وگویی تیلفونی جمعه‌شب خویش با اشرف‌غنی گفته است که در صورت نیاز افغانستان به همکاری‌های بیشتر امنیتی، ایالات متحده پس از «ارزیابی ضرورت‌ها» به تلاش‌هایش در این بخش بیشتر از پیش ادامه می‌دهد.
بر پایۀ خبرنامۀ ریاست جمهوری، رییس جمهور منتخب آمریکا افزوده است که منابع طبیعی افغانستان قابل ملاحظه اند و دولت آمریکا حکومت افغانستان را در استفاده از این منابع کمک خواهد کرد. ترامپ افزود که افغانستان توانایی مناسب در توسعۀ اقتصادی دارد و منابع سرشار طبیعی کشور از عناصر اصلی این توانایی شمرده می‌شود.
غنی و ترامپ در مورد مسایل منطقه‌یی به ویژه مبارزه علیه تروریسم گفت‌وگو کردند و بررسی عناصر و شاخصه‌های دولت‌های حامی این پدیده و مبارزۀ مشترک دو کشور در برابر تروریسم از دیگر محورهای گفت‌وگوهای دو رییس جمهور بود.
بر پایۀ خبرنامۀ ریاست جمهوری افغاستان، در این گفت‌وگو رییس جمهور کشور از قربانی‌های نیروهای آمریکایی و کمک‌های انکشافی دولت و مردم آمریکا به افغانستان یاد کرده و گفته است که مبارزۀ مشترک کابل ـ واشنگتن در برابر تروریسم، ایالات متحده را شریکی بنیادین برای مردم افغانستان ساخته است.
آقای غنی افزوده است که سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده برای انکشاف افغانستان در مراحل ابتداییِ ثمربخشی اند و تداوم این تلاش‌ها زمینۀ خودکفایی را آماده می‌کند.
رییس جمهور افغانستان در این گفت‌وگو به نیروهای امنیتی افغانستان اشاره کرده و افزوده که این نیروها در حفظ ثبات افغانستان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. محمداشرف غنی همچنان از حمایت حدود ۱۰ هزار نیروی آمریکایی و نیروهای اعضای ناتو و کمک‌های مالی و تخنیکی این نیروها یاد کرده و این کمک‌ها را در توانمندی نیروهای امنیتی افغانستان حیاتی خوانده است.
در پایان این گفت‌وگوی تیلفونی، ترامپ از رییس جمهور غنی خواست تا سفری به واشنگتن برای بحث‌های بیشتر روی موارد گوناگون داشته باشد. آقای غنی نیز از رییس جمهور آمریکا خواسته تا در فرصتی مناسب از افغانستان دیدن کند؛ دونالد ترامپ نیز پذیرفت و گفته است که برای دیدار با نیروهای آمریکایی و دیدن افغانستان در اولین فرصت به کابل خواهد آمد.
پیش از این نگرانی‌هایی وجود داشت که گویا رییس جمهور تازۀ ایالات متحده سیاست متفاوتی نسبت به روسای جمهور پیشین آمریکا به افغانستان داشته باشد. این ابرتاجر آمریکایی، پس از ماه‌ها کارزار انتخاباتی و یک رقابت نفس‌گیر با هیلاری کلینتون، ۱۹ عقرب/آبان با اکثریت آرا به کاخ سفید راه پیدا کرد.
دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ با سخنان جنجالی‌اش، زبان‌زد خاص و عام شد. او نخست مهاجران مکزیکی را تجاوزکار و قاچاقچی خواند و گفت که دیواری در مرز مکزیک می‌کشد تا جلوی ورود مهاجران غیرقانونی را بگیرد. چند ماه بعد هم از توقف ورود مسلمانان به آمریکا حرف زد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.