بزرگ‌داشت از روز جهانی معلولان در کابل/ رییس اجرایی: ادارات به معلولان توجه کنند

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 14 قوس 1395 - ۱۳ قوس ۱۳۹۵

از روز جهانی افراد دارای معلولیت، در کابل بزرگ‌داشت شد. این برنامه از سوی وزارت‌های شهدا و معلولان، معارف، عدلیه و ادارۀ احصاییه دیروز(شنبه ۱۳ قوس) در کابل برگزار شد.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در محفل بزرگ‌داشت از روز جهانی معلولان گفت که معلولیت ممکن است برای هر کسی اتفاق mandegar-3بیفتد، اما این پیش آمد برای انسان نقص محسوب نمی‌شود، زیرا فضیلت انسان در ایمان و تقوا است.
به گفتۀ رییس اجرایی: در گذشته، به معلولان با دید تحقیرآمیز نگریسته می‌شد، اما امروز با توان‌مندی‌هایی‌‌که آنان از خود نشان داده‌‌‌اند و دست‌آوردهایی‌که نه تنها برای خود بلکه برای جامعه نیز داشته‌اند، نمی‌توان آنان را نادیده گرفت.
آقای عبدالله افزود: با استفاده از شعار جهانی-دست‌یابی به ۱۷ هدف برای آینده- و بهره برداری از این زمینه‌ها ما باید برای اهداف ملی خود کار کنیم.
به گفتۀ رییس اجرایی: از پنج هدف عمده چون آموزش با کیفیت، کار مناسب و رشد اقتصادی، کاهش نابرابری‌ها، ساخت شهرها و جوامع پایدار و همچنین مشارکت برای اهداف که شامل معلولان می‌شود، باید استفاده اعظمی را برد.
آقای عبدالله در عین حالی که شرایط افغانستان را خاص توصیف کرد، تأکید کرد: در برابر افراد دارای معلولیت در هر شرایطی همه مسوولیت دارند.
آقای عبدالله خاطرنشان کرد که ادارات مربوطه را متوجه مسوولیت‌های‌شان خواهد ساخت تا بیشتر از گذشته به افراد دارای معلولیت توجه داشته باشند.
در این حال، نسرین اوریاخیل وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولان می‌گوید: کسانی که برای دفاع از وطن و ناموس ملی، جان‌های‌شان را از دست داده اند و یا معلول شده اند، بالای تمام مردم افغانستان حق دارند.
به گفتۀ بانو اوریاخیل: در انکشاف پایدار که هدف‌های مختلف چون آموزش با کیفیت، کار مناسب، رشد اقتصادی، کاهش نا برابری‌ها، جوامع پایدار و مشارکت برای اهداف، دنبال می‌شود، بخش‌های مهم آن شامل معلولان نیز می‌شود.
به گفتۀ وزیر وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولان، بخش‌های مهم این اهداف را در وزارت کار و امور اجتماعی رسیدهگی درست به معلولان تشکیل می‌دهد و این وزارت مصمم است تا با همکاری سایر ارگان‌های ذیربط اهداف مذکور را تا حد امکان عملی سازد.
بانو اوریاخیل خاطر نشان می‌کند که معلولان در افغانستان تاکنون از کمترین امتیاز برخوردار بوده اند و جز حقوق پنج‌هزار افغانی، کمک قابل ملاحظۀ دیگری به آنان صورت نگرفته و از بسیاری حقوق شان محروم بوده اند.
وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولان کار افزود: در آیندۀ نزدیک بخش معینیت معلولان وزارت کار به خود آنان سپرده خواهد شد تا با اختیارات بیشتر از حقوق این قشر مظلوم دفاع کند.
رحیل محمد فرمولی، معین تخنیکی و مسلکی وزارت معارف نیز از آموزش با کیفیت و همه شمول برای معلولان در این معنیت خبر داد.
به گفتۀ آقای فرمولی: در حال حاضر ۹٫۶ میلیون کودک به شمول معلوین در معارف شامل هستند، اما درحدود ۳ و نیم میلیون به شمول اطفال معلول هنوز هم به معارف دست‌رسی ندارد.
معین تخنیکی و مسلکی وزارت معارف دلیل عمده محرومیت اطفال از معارف را نا امنی درسطح کشور و ضعف اقتصاد خانواده‌ها پنداشته و گفت: “در حال حاضر تنها ۳ و نیم هزار جوان معلول در معنیت تخنیکی و مسلکی معارف در چند ولایت محدود تحت آموزش قرار دارد و حداقل در ۲۰ ولایت هنوز خدمات شایسته‌یی برای آنان صورت نگرفته است.”
آقای فرمولی به نمایندهگی از وزارت معارف وعده سپرد در آینده نزدیک در ۲۴ ولایت کشور خدمات شایسته از سوی معنیت تخنیکی و مسلکی برای معلولان صورت خواهد گرفت.
محمد اکبر احمدی، معین امور شهرسازی و مسکن نیز از امن و پایدارسازی شهرها و جاهای بودوباش و مقاوم ساختن آنها در برابر حوادث خبرداد و ضمناً از ایجاد سهولت در ساختمان‌ها برای معلولان یادآور شد.
به گفتۀ آقای احمدی وزارت شهرسازی و مسکن افزون بر این که برنامۀ محکم کاری و مقاوم ساختن ساختمان‌ها را در نظر دارد، در بخش‌های مختلف ساختمان‌های دولتی سهولت برای معلوین را نیز درنظر گرفته است تا آنان در وقت انجام وظیفه با مشکل روبهرو نشوند.
حسیب‌الله موحد، معاون مسلکی اداره مرکزی احصاییه در این محفل گفت: انکشاف پایدار بویژه در قسمت معلولان، ابزار آلاتی لازم دارد که دولت باید آنرا فراهم کند در غیر آن برنامه اجرایی و عملی نخواهد شد.
معاون مسلکی اداره مرکزی احصاییه با ابراز این که تاکنون کمک به معلولان فقط در سطح شعار بوده است، افزود: در حال حاضر اکثر مردم افغانستان به‌شمول معلولان فقیر هستند و تا زمانی که فقر از کشور ریشه کن نشود رسیدهگی کامل به معلولان نیز غیرممکن خواهد بود.
روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲ که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، هر ساله در ۱۲ قوس یا ۳ دسامبر برگزار می‌شود. هدف از تعیین این روز ارتقا و رشد اذهان عمومی در بارۀ مسایل مربوط به معلولیت‌های مختلف و افزایش آگاهی‌هایی بوده است که می‌بایست از مسأله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندهگی منتج شود. این وضع به همین منوال طی شد تا در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون (امکان دست‌رسی برای همه در هزاره جدید)، برگزیده شد و سرلوحۀ کارها قرار گرفت.
بیش از پنجصد میلیون نفر به دلیل نقص در سامانۀ روحی و مغزی جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند. اینان هر کجا که باشند و در هر نقطه‌یی از دنیا که به سر برند به دلیل موانع ظاهری و یا اجتماعی با محدودیت‌هایی در زندهگی خود مواجه می‌شوند.
در طی بیست سال اخیر کوشش‌های چشم‌گیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت پذیرفته است. یکی ازمواردی که می‌توان از آن به عنوان نقطۀ عطفی در این زمینه نام برد اعلام سال ۱۹۸۱ میلادی به عنوان سال جهانی معلولان است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت پذیرفت. در سال بعد (۱۹۸۱) فاصله سال‌های ۱۹۹۲ – ۱۹۸۳ میلادی دهه جهانی معلولان نام گرفت تا کیفیت و شرکت فعالانه و همه‌جانبه افراد معلول را در زندهگی اجتماعی و گسترش و پیشرفت آنها ارتقا بخشد.
گفته شده است که افغانستان یکی از کشورهای است که ‌نزدیک به یک میلیون انسان در زمان تجاوز قشون سرخ شوروی و پس از آن بر اثر فعالیت‌های کُشنده گروه‌های تروریستی به‌ویژه طالبان معلول و یا معیوب شدند و این روند تاکنون نیز ادامه دارد. گروه‌های دهشت افگن از طریق ماین‌‌گذاری‌ها، حملات انتحاری و انفجاری بدون استثنأ افراد ملکی، حتا زنان و کودکان را نیز هدف قرار می‌دهند و گاهی در مناطق جنگی از آنان به عنوان سپر استفاده می‌کنند که این عملکرد برخلاف ارزش‌های اسلامی و انسانی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.