رییس مجلس نماینده‌گان: بودجه براساس سلیقه‌های شخصی توزیع می‌شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 16 قوس 1395 - ۱۵ قوس ۱۳۹۵

اعضای مجلس نماینده‌گان در جلسۀ دیروزشان از عدم توازن در بودجۀ ملی، هدر رفتن بودجۀ افغانستان براساس سلیقه‌های شخصی و بدترشدن وضعیت امنیتی در کشور ابراز نگرانی کردند.
آنان گفته‌اند که در بودجۀ ملی توازن درنظر گرفته نشده و این امر سبب شده است که در طول سال‌های گذشته شماری از ولایت‌ها از روند توسعه و mandegar-3انکشاف باز بمانند.
نماینده‌گان مجلس با انتقاد از ناتوانی نهادهای امنیتی در تأمین امنیت شهروندان، گفتند، در ۴۰ کیلومتری مرکز کشور مخالفین تجمع کرده و مردم را ترور می‌کنند، اما نهادهای امنیتی در خواب غفلت‌اند.
عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان گفت، بودجۀ ملی ربط مستقیم به مردم افغانستان دارد و قانون اساسی نیز تأکید دارد که بودجۀ ملی متوازن باشد.
آقای ابراهیمی از وکلا خواست تا نیازمندی‌های ولایت‌شان را تشخیص داده و پیشنهادشان را به کمیسیون اختصاصی مالی بودجه بسپارند تا توازن در بودجه در نظر گرفته شود.
رییس مجلس نمایند‌ه‌گان در ادامۀ سخنانش و به ادامۀ نگرانی شماری از اعضای مجلس، از رییس‌جمهور خواست، قانون تشکیلات اساسی حکومت را به مجلس نماینده‌گان برای تصویب بفرستد تا از تراکم تشکیلاتی جلوگیری شود.
آقای ابراهیمی گفت: “بودجۀ مردم افغانستان بر اساس سلیقه‌های بی‌مورد توزیع می‌شود. مجلس نماینده‌گان هم حضوری و هم از سوی رسانه‌ها باربار از حکومت خواسته تا قانون تشکیلات اساسی حکومت را هرچه زودتر به این اتاق بفرستد، اما حکومت در این زمینه که مکلفیت‌اش است، کوتاه آمده است.”
در سویی دیگر، نفیسه عظیمی، نمایندۀ مردم در مجلس گفت: همه‌ساله بودجۀ ملی از سوی مجلس نماینده‌گان رد می‌شود، این به‌خاطر عدم توازن در توزیع بودجه در سطح ولایت‌ها است.
بانو عظیمی افزود: همه‌روزه وکلا مشکلات ولایت‌ها را به وزارت‌خانه‌ها می‌فرستند، اما این رفت‌وآمدها هیچ می‌شود، زیرا مشکلات مردم در زمان مطالعۀ بودجه به آن گنجانیده نمی‌شود. بانو عظیمی، از اعضای مجلس خواست تا بودجۀ سال آینده را به دقت بررسی کرده و مشکلات مردم را در آن در نظر گیرند.
در حین حال، سخی مشوانی، عضو دیگر مجلس گفت: بودجۀ ملی تنها نامش ملی است، اما ملی نیست؛ زیرا در آن توازن ولایت‌ها در نظر گرفته نشده است.
آقای مشوانی افزود: “سه سال قبل در بودجۀ ملی به یکی از پروژه‌ها بودجه در نظر گرفته شد، اما بار سوم است که برای این پروژه قرار است بودجه در نظر گرفته شود که به باور من، این‌کار خاک به چشم مردم زدن است.”
دکتر پروین نورستانی، نمایندۀ مردم نورستان در مجلس با بیان این‌که در بودجۀ ملی سال‌های گذشته به ولایت نورستان کمتر توجه شده، بیان داشت: “به دلیل عدم توازن در بودجۀ ملی، امروزه ولایت نورستان یک متر سرک قیرشده ندارد، این درحالی است که رییس‌جمهور سال قبل به مردم این ولایت وعدۀ ترمیم سرک‌ها را سپرده بود.”
همزمان با این، عبدالرحیم ایوبی، نمایندۀ دیگر مردم در مجلس از اعضای این اتاق خواست، تا زمانی که سرنوشت وزرای سلب اعتماد شده مشخص نشده و حکومت وزرای جدید را معرفی نکند، بودجۀ وزارت‌خانه‌های‌شان را تصویب نکنند.
اعضای مجلس درحالی از عدم توازن در بودجۀ ملی سال مالی ۱۳۹۶ سخن می‌زنند که هفتۀ پیش، بودجۀ مالی سال ۱۳۹۶ از سوی مجلس سنا مورد تأیید قرار گرفت.
اعضای مجلس وزارت‌ها و ادارات دولتی را موظف ساخت تا پیشنهادات و نظریات خویش را الی تاریخ ۱۷/۸/۱۳۹۵ به وزارت مالیه ارسال کنند تا این وزارت بعد از درج نظریات، بودجۀ ملی سال مالی ۱۳۹۶ را نهایی کرده و طی مراحل کند.
نگرانی از وضعیت امنیتی
همزمان با این، اعضای مجلس نماینده‌گان از بدترشدن وضعیت امنیتی و بی‌برنامه‌گی نهادهای امنیتی در نابودسازی لانه‌های مخالفان حکومت در فصل سرما و تأمین امنیت شهروندان شکایت کردند.
عبدالروف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان از حکومت و نهادهای امنیتی خواست تا برنامه‌ریزی کرده و در فرصت زمستانی عملیات خود را در برابر گروه‌های تروریستی انجام دهند.
آقای ابراهیمی افزود: رییس‌جمهور به عنوان سرقومندان اعلی قوای مسلح کشور مسوولیت دارد تا با تدوین استراتیژی امنیتی، نگرانی مردم را از بابت امنیت کشور رفع سازد.
محمد سرور عثمانی، نمایندۀ مردم فراه در مجلس نماینده‌گان گفت: “پوسته‌های امنیتی در مسیر راه فراه به دستور طالبان جمع‌آوری شده است، گویا طالبان گفته‌اند که شما پوسته‌ها را جمع کنید و ما با شما کاری نداریم.”
آقای عثمانی افزود: این تصمیم “غیر معقول” از سوی مقام ولایت فراه گرفته شده که سبب نگرانی مردم شده است. من از وزیر داخله و فرمانده پولیس فراه می‌خواهم تا پوسته‌ها را دوباره به جایش ببرند و نگرانی مردم را رفع سازند.
این عضو مجلس تأکید کرد: حکومت مطابق قانون تأمین کنندۀ جان و مال مردم است، اما یک دانشجو در نزدیک‌ترین منطقه به پایتخت از سوی طالبان به دار آویخته می‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد. از حکومت می‌خواهم تا قاتلین این دانشجو را دستگیر و تحت پیگرد قرار دهد.
دکتر پروین نورستانی، نمایندۀ مردم نورستان در مجلس گفت: مسیر راه‌های ولسوالی‌های دوآب و مندول از چند روز به این سو از سوی مخالفان حکومت بسته شده و شهروندان این ولایت نمی‌توانند برای رفع نیازمندی‌شان از این مسیر عبور و مرور کنند.
بانو نورستانی با اشاره به این‌که فصل سرما است و مردم در سرک‌ها هستند، از نهادهای امنیتی خواست تا در قسمت باز کردن این راه هرچه زودتر اقدام کنند.
شاه‌گل رضایی، نمایندۀ مردم غزنی در مجلس گفت: درحالی که وضصعیت امنیتی در کشور به شدت خراب است، رهایی زندانیان طالب زیر نام زندانیان سیاسی حزب اسلامی، جز دور باطلی که آقای حامد کرزی در زمان حکومت‌داری خود آن را اساس گذاشت، خیر دیگر به مردم نخواهد رساند.
بانو رضایی افزود: حقیقت قضیه این است که زندانیان در میدان‌های نبرد دستگیر شده‌اند و اگر رها شوند، به قیمت خون سربازان ارتش و پولیس افغانستان تمام خواهد شد.
او از رییس مجلس نماینده‌گان خواست، کمیسیون عدلی و قضایی را به کار گمارد تا آن‌ها از نزدیک پرونده‌های زندانیانی که قرار است رها شوند را بررسی کنند که آیا زیر نام توافق‌نامۀ حکومت با حزب اسلامی قانون اساسی و عدالت زیر پا می‌شود یا حرف دیگری است.
عبدالرحیم ایوبی، عضو دیگر مجلس گفت: فساد گسترده در نهادهای امنیتی به ویژه وزارت دفاع سبب شده است، وضعیت امنیتی روزبه‌روز بدتر شود، تلفات نیروهای امنیتی بیشتر شود که در این اواخر تلفات بیشتر هم موجب شده تا مردم فرزندان‌شان را به صفوف ارتش و پولیس اجازده ندهند.
آقای ایوبی افزود: “در ۴۰ کیلومتری مرکز کشور تروریستان جمع شده و مردم را ترور می‌کنند، اما نهادهای امنیتی در خواب غفلت فرو رفته‌اند.”

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.