اگر قاتل دختر آلمانی افغانستانی باشد؟

گزارشگر:چهار شنبه 17 قوس 1395 - ۱۶ قوس ۱۳۹۵

پس از بازداشت یک پناهجوی هفده ساله افغانستانی در ارتباط با قتل یک دختر محصل آلمانی تحقیقات پولیس به شدت ادامه دارد. صدراعظم آلمان دیروز گفت: «اگر معلوم شود که قاتل یک پناهجوی افغان است، در مورد آن باید علنی حرف زده شود.»
mandegar-3یک سخنگوی پولیس شهر فرایبورگ آلمان، به قول خبرگزاری فرانس پرس، گفته است که ادامۀ تحقیقات بر اطرافیان قاتل احتمالی و مقتول تمرکز دارد. پولیس می‌خواهد از جمله بررسی کند که آیا فرد مظنون، که در سال ۲۰۱۵ به عنوان پناهجوی افغانس وارد آلمان شده است، و دختر ۱۹ ساله و محصل از قبل باهم شناخت داشته بودند، یا خیر.
پولیس در ادامۀ تحقیقات خود باز‌هم می‌خواهد دوستان و آشنایان نزدیک و شخصی دختر مقتول را پرس و جو کند. جسد این دختر ۱۹ ساله به تاریخ ۱۶ اکتوبر در کنار رودخانۀ “درایزام” یافت شده بود.
انگلا مرکل صدراعظم آلمان شام روز دوشنبه (۶ دسمبر ۲۰۱۶) در صحبت اش با تلویزیون “ای آر دی” آلمان، این رویداد را «وحشت آور» خواند. مرکل گفت: «اگر ثابت گردد که (قاتل) یک پناهجوی افغان بوده است، در آن صورت مانند هر قاتل دیگری باید جداً محکوم شود و همچنان در مورد آن علنی صحبت گردد.»
مرکل همزمان هشدار داد که «با محکوم گردیدن قاتل اما نباید همه پناهجویان زیر سوال برده شوند و یک قضاوت عام صورت بگیرد.» پیش از آن زیگمار گابریل معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان نیز گفته بود: «پس از همچو جنایت‌های خشونت آمیز، صرف‌نظر از اینکه چه کسی مرتکب آن شده است، ما هیچگونه تحریک مردم را اجازه نمی‌دهیم. تنها چیزی که باید صورت بگیرد، تحقیق در مورد عامل جنایت، محاکمه و مجازات وی است.»
همچنان آیدان اوزوگیوز کمیسار امور مهاجرین از حزب سوسیال دموکرات نیز در مورد این قتل ابراز انزجار کرد. او در عین حال گفت که از این خشونت وحشت‌آور نباید برای مقاصد سیاسی استفاده گردد. ازوگیوز افزود: «کسی که این جنایت را وسیله قرار می دهد تا مردم را علیه پناهجویان تحریک کند، به یک عمل کاملاً غیر مسئولانه دست می‌زند.» کاتارینا بارلی منشی عمومی حزب سوسیال دموکرات نیز از یک بهره‌برداری سیاسی از این قضیۀ «شدیداً غم انگیز» هشدار داد. او گفت هرگونه خشونت جنسی وحشتناک است، صرفنظر از اینکه عامل آن چه کسی است.
شتیفن زایبرت سخنگوی حکومت آلمان از یک «عمل زشت و نفرت‌آور» سخن گفت که عامل آن باید «به اشد مجازات قانونی» محکوم گردد. زاییبرت گفت: «نباید از یاد ببریم که ما از یک عمل احتمالی از سوی یک پناهجوی افغان سخن می‌گوییم، نه از سوی یک گروه بزرگ که مانند این مظنون افغان و یا پناهجو اند.»
پیش از آن حزب “بدیل برای آلمان” در پارلمان ایالتی بادن وورتمبرگ انگلا مرکل و زیگمار گابریل را شدیداً مورد انتقاد قرار داده بود. یورگ مویتن رئیس جناح حزب “بدیل برای آلمان” در پارلمان ایالتی و رئیس سراسری این حزب گفت: «مسئولیت نهایی برای این عمل فجیع و شمار زیاد اعمال دیگر “انفرادی”، که از زمان ورود آزادانۀ مهاجرین همه روزه در آلمان اتفاق می افتد، به دوش خانم مرکل و حامی اش در ائتلاف بزرگ حاکم، زیگمار گابریل است.»
راینر ویند رئیس اتحادیۀ پولیس آلمان بار دیگر بر این خواست اش تأکید کرد که در مورد مردان نوجوان و بدون همراه باید بسیار دقت صورت گیرد که چه خطر احتمالی از سوی آنها می‌تواند وجود داشته باشد.
قتل دختر نوزده سالۀ آلمانی، که احتمالاً از سوی یک پناهجوی افغان صورت گرفته است، باعث انزجار افغان‌های مقیم آلمان، به شمول پناهجویان افغان در این کشور نیز گردیده است. یکی از این پناهجویان در صحبتی با دویچه وله گفت: «ما از افغانستان با مشکل خود را از جنگ و بدبختی نجات داده و به این‌جا رساندیم تا به آرامش برسیم. همچو افراد باید دوباره به وطن شان برگردانده شوند.» این پناهجو اظهار نگرانی کرد که چنین اعمال سبب می‌شود مردم به همه پناهجویان به دیدۀ شک بنگرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.