مقامات پاکستانی: هیچ گروه تروریستی را در پاکستان نخواهیم گذاشت

گزارشگر:دو شنبه 22 قوس 1395 - ۲۱ قوس ۱۳۹۵

مشاور ویژه نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجی گفت، اسلام‌آباد در حال تلاش برای برگزاری گفت‌وگوهای صلح با افغانستان است.
سرتاج عزیز، مشاور ویژه نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه با پایگاه خبری نیشن گفت: ناامیدکننده است که برخی عناصر در داخل افغانستان تمایلی mandegar-3ندارند که روند گفت‌وگوهای صلح با پاکستان آغاز شود. این عناصر در حال ایجاد شائبه بر سر نقش پاکستان در روابط طالبان-افغانستان هستند. مذاکرات میان طالبان و دولت کابل به دلیل اقدامات امنیت ملی افغانستان متوقف شد.
مشاور ویژه نواز شریف در امور خارجی تأکید کرد: پس از مرگ جانشین ملا عمر در حمله پهپادی امریکا، درهای گفت‌وگوهای دوجانبه بیشتر بسته شد. پاکستان برای برگزاری روند گفت‌وگوها تلاش می‌کند اما اظهارات محکوم کننده از سوی سیاستمداران افغانستان علیه پاکستان تاثیری منفی می‌گذارد. شرایط در افغانستان سال ۲۰۱۴ پس از خروج گسترده نیروهای بین‌المللی و افزایش عملیات‌های گروه‌های مسلح وخیم‌ شد. ظاهراً پس از افزایش خشونت‌های داخلی، نارضایتی هم در افغانستان بیشتر شد.
این مقام پاکستان، ادعای برخی از رهبران افغانستان مبنی بر اینکه اسلام‌آباد از مرگ ملا عمر مطلع بوده اما اطلاعاتی در این باره به کابل نداده‌ بود، رد کرد.
سرتاج عزیز درحالی از تلاش برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان سخن می‌زند که کابل دیگر اعتمادی به اسلام آباد ندارد.
مقامات پاکستانی بارها از کشانیدن پای طالبان به مذاکرات صلح سخن زده‌اند؛ اما هر بار با این پروسه بازی کرده اند و بیشتر در هنگام زمستان که جنگ‍‌ها به دلیل سردی هوا فروکش می‌کند، مذاکرات صلح علم می‌شود.
اتحاد هند و افغانستان برای دشمنی با پاکستان به ضرر کل منطقه است
در همین حال، معاون وزارت خارجه پاکستان با تأکید بر علاقمندی این کشور به صلح افغانستان، اعلام کرد که اتحاد هند و افغانستان با هدف دشمنی، ضررهای جبران ناپذیری برای منطقه و آنها خواهد داشت.
اعزاز چوهدری معاون وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که صلح در افغانستان آرزوی دولت اسلام‌آباد است اما اتحاد دهلی‌نو و کابل برای دشمنی با پاکستان به ضرر منطقه و خود آنها خواهد شد.
وی افزود: اعضای شبکه حقانی در افغانستان بسر می برند اما تعدادی از این گروه در پاکستان نیز حضور دارد اما اسلام آباد در مبارزه با این گروه جدی است و به زودی هیچ گروه تروریستی در پاکستان باقی نخواهد ماند.
چوهدری اظهارداشت که به این گروه‌ها به صورت شفاف پیام دادیم که در صورت ادامه ایجاد نا امنی در افغانستان، درهای پاکستان بروی شما بسته خواهد شد.
معاون وزارت خارجه پاکستان تصریح کرد که به حل سیاسی بحران افغانستان از طریق غیرنظامی معتقدیم بنابراین به دولت افغانستان پیام دادیم و از آنها دعوت کردیم تا با «طالبان و شبکه حقانی» مذاکره کند.
وی تاکید کرد که این اظهارات که پاکستان عامل بی‌ثباتی‌های افغانستان است، تهمتی بی اساس و غیرمنصفانه است.
چوهدری گفت که به مقامات افغانستان هشدار داده‌ایم که جنگ شما با طالبان و شبکه حقانی مشکل داخلی شماست و ما اجازه نخواهیم داد مشکل داخلی شما گریبان ما را بگیرد. اتهام به پاکستان، در اصل فریب مردم افغانستان است.
معاون وزارت خارجه پاکستان اظهارداشت که از مقامات افغانستان می‌خواهیم که تبدیل به زبان هند نشوند، زیرا این کار باعث عمیق شدن دشمنی‌ها می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.