سفیر روسیه در کابل: به طالبان کمک مالی و تسلیحاتی نمی‌کنیم/ نماینده‌گان افغانستان: روسیه طالبان را مشروعیت سیاسی می‌بخشد

گزارشگر:دو شنبه 22 قوس 1395 - ۲۱ قوس ۱۳۹۵

سفیر روسیه در کابل، در پیوند به نگرانی سناتوران در خصوص حمایت مسکو از طالبان به مجلس سنا حضور یافت و توضیحاتی را در این مورد ارایه کرد.
الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در کابل، با حضور در نشست کمیسیون روابط بین‌المللی مجلس سنای افغانستان، تماس این کشور با طالبان را mandegar-3تأیید کرد و تأکید داشت که این تماس‌ها در راستای تأمین امنیت اتباع روسیه و تأمین امنیت در افغانستان است.
آقای مانتیتسکی افزود: “روسیه با طالبان تماس برقرار کرده است، ولی هیچ‌گاهی سلاح و پول برای این گروه تأمین نکرده است؛ هدف اصلی ما از این تماس، تأمین امنیت اتباع روسیه و تأمین امنیت در افغانستان است”.
ریاست‌جمهوری افغانستان با انتقاد از این عملکرد روسیه گفته است که به جای رابطه با گروه‌ها، این رابطه باید میان دولت‌ها برقرار شود.
این نشست کمیسیون روابط بین‌المللی مجلس سنای افغانستان با سفیر روسیه درحالی برگزار شد که آقای الکساندر مانتیتسکی هفتۀ گذشته، گفت که امریکا و ناتو مانع اصلی رابطه مسکو با کابل است و اجازه نمی‌دهد، روسیه در مبارزه با تروریسم با افغانستان همکاری کند.
الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در کابل، می‌گوید: “شایعاتی وجود دارد که گویا روسیه نمی‌خواهد در خصوص اکمال قطعات چرخبال‌های ارتش افغانستان همکاری کند؛ در سال ۲۰۱۴ امریکا و ناتو، همکاری روسیه و افغانستان را در این مورد، به بهانۀ رویدادهای اوکراین قطع کردند، ما بارها پیشنهاد کرده‌ایم و حالا نیز پیشنهاد می‌کنیم که این روابط و همکاری‌ها از سر گرفته شود تا با تروریسم به صورت مشترک مبارزه کنیم، اما غرب به این درخواست پاسخ مثبت نمی‌دهد”.
او در نشستی با سناتوران افغانستان خاطر نشان کرد که تماس مسکو با طالبان، تلاشی در جهت آزادی یک پیلوت روسی که با انجنیران ترکی سه سال پیش اسیر شده بود، می‌باشد. حکومت افغانستان هم در راستای آزادی این پیلوت کاری نتوانسته و مسکو به این دلیل روابط با طالبان را حفظ کرده است.
به گفتۀ سفیر روسیه در کابل: موضع روسیه این است که از صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند و نماینده‌گان مسکو در تماس با طالبان، این گروه را برای انجام مذاکرات با دولت افغانستان و پایان دادن به خشونت‌ها، تشویق می‌کنند.
سفیر روسیه در کابل، شایعات کمک تسلیحاتی روسیه به طالبان را کارزاری ضد دولت روسیه در افغانستان خواند و گفت: این مسأله هیچ پایه و اساسی ندارد.
مانتیتسکی افزود: “در سال‌های گذشته، دو گروه طالبان و القاعده در افغانستان حضور داشتند؛ اما آن‌طوری که رییس‌جمهور غنی گفته است حدود ۳۰ گروه تروریستی در افغانستان فعال اند، روسیه از حضور داعش در افغانستان بسیار نگران است به دلیل این که هدف این گروه کشورهای آسیای مرکزی، ایران، هند، چین و روسیه است؛ در سوریه و عراق چقدر خشونت و بی‌رحمی کردند؛ حال در افغانستان نیز این خشونت را آغاز کرده است”.
به گفتۀ آقای مانتیتسکی: با حضور داعش و حدود ۳۰ گروه تروریستی دیگر در افغانستان، این سوال مطرح می‌شود که بخش زیاد پایگاه‌های نظامی امریکا به چه هدفی در افغانستان ایجاد شده است که نمی‌تواند بر تروریسم پیروز شود.
از سویی هم، سناتوران نیز هرگونه ارتباط روسیه با طالبان را خلاف قوانین بین‌المللی خواندند و یادآور شدند که افغانستان می‌خواهد با تمامی کشورهای جهان ارتباط دوستانه داشته باشد و امیدوار اند که روسیه نیز این روابط را درک کند.
نجیبه حسینی نایب منشی مجلس سنا می‌گوید: “دولت افغانستان هیچ فرقی میان طالبان و داعش نمی‌گذارد و هردو گروه را تروریستی می‌داند و در برابر آنان مبارزه می‌کند و آرزومند است که روسیه نیز به چنین درکی رسیده باشد”.
خانم حسینی خاطر نشان کرد که تأمین امنیت نماینده‌گی‌های سیاسی از طریق ارتباط با یک گروه تروریستی و مخالف دولت رسمی خلاف قوانین بین‌المللی است و روسیه باید از دولت افغانستان بخواهد که نماینده‌گی‌های سیاسی‌اش را تأمین امنیت کند نه یک گروهی که از سوی دولت افغانستان، تروریست خوانده شده است.
محمد علم ایزدیار دیگر عضو مجلس سنا نیز تامین ارتباط روسیه با طالبان را به معنای حمایت سیاسی از این گروه خواند که با خواست مردم و دولت افغانستان مخالف است.
آقای ایزدیار خاطر نشان کرد: “هم اکنون طالبان و پاکستان منزوی شده اند و سخت در تلاش کسب حمایت‌های سیاسی می‌باشند؛ و برقراری ارتباط روسیه با طالبان تلاشی به‌منظور حمایت سیاسی از این گروه است که این ارتباط مخالف خواست مردم و دولت افغانستان می‌باشد”.
سناتوران از سفیر روسیه در افغانستان خواستند که چالش‌ها و نگرانی‌هایش را در مورد فعالیت داعش در افغانستان از طریق دولت افغانستان، مطرح و پیگیری کند نه اینکه افغانستان را به میدان رقابت‌های استخباراتی خود با امریکا تبدیل کند.
با وجود نگرانی‌های گسترده از ارتباط روسیه با طالبان، دولت مرکزی افغانستان تا هنوز در این مورد به شکل رسمی چیزی نگفته است.
در این حال، رابطۀ روسیه با گروه طالبان مجلس نماینده‌گان افغانستان را نگران ساخته و اعضای این مجلس خواهان مشخص ‌شدن این موضوع شده‌اند.
زکریا سودا، یکی از نماینده‌گان گفت که وقتی روسیه به گونۀ مستقیم با گروه تروریستی بدون درنظرداشت حکومت افغانستان مداخله می‌کند، این مورد غیر قابل پذیرش است.
عبدالرحیم ایوبی، عضو دیگر مجلس نماینده‌گان رابطۀ روسیه و ایران را با طالبان بی‌شرمانه خوانده گفت که با پاکستان دعوا است که تروریستان را تربیه و وارد افغانستان می‌کند اما اکنون ایران و روسیه هم پذیرفتند که با طالبان رابطه دارند.
او گفت یک کمیسیون خاص باید ایجاد گردد و با رییس‌جمهور، شورای امنیت، نهادهای زیربط و سفارت روسیه در کابل در این مورد بحث کنند.
نعمت‌الله غفاری، معاون دوم مجلس می‌گوید: کمیسیون روابط بین‌المللی این موضوع را واضح و شفاف ساخته گزارش آن را به جلسۀ عمومی بیاورند تا در موردش تصمیم گرفته شود.
هم‌چنان، ینس ستولتنبرگ دبیر کُل ناتو چندی پیش گفت که روسیه و ایران با ایجاد رابطه با طالبان در صدد آن هستند تا تلاش‌های حکومت افغانستان و ناتو را ناکام سازند.
آقای ستولتنبرگ در جریان نشست وزیران خارجۀ ناتو در بروکسل اظهار داشت که کشورهایی که دست به مداخله در افغانستان می‌زنند از آن دست بکشند و این کشور را بیش‌تر به تهدید مواجه نسازند.
پیش از این، قرارداد خریداری ۲۰ چرخبال روسی برای ارتش افغانستان میان امریکا و روسیه به امضا رسیده بود؛ اما به تازه‌گی سنای امریکا به وزارت دفاع این کشور پیشنهاد لغو این قرارداد را مطرح کرده و گفته است که باید چرخبال‌های امریکایی برای ارتش افغانستان داده شود که این پیشنهاد از سوی وزارت دفاع امریکا نیز پذیرفته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.