فرمانده زون ۸۰۸ سپین زر در شمال شرق: تلاشی خـانه‌به‌خـانه در کنـدز جریـان دارد

گزارشگر:سه شنبه 23 قوس 1395 - ۲۲ قوس ۱۳۹۵

مسوولان ارشد امنیتی در شمال‌شرق از راه‎‌اندازی عملیات ” نوید شفق” در برخی از ولایات شمال شرق خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که
برای به دست آوردن جزییات عملیات شفیق مصاحبه‌یی را با شیر عزیز کامه‌وال فرمانده “زون ۸۰۸ سپین زر” در شمال شرق کشور انجام داده‌ایم این‌که mandegar-3می‌خوانید.
سپاس جناب فرمانده از اینکه‌ زمینه این مصاحبه را فراهم کردید. در نخست می‌خواهم بپرسم که از آغاز عملیات “نوید شفق” که در برخی از ولایات زون شمال شرق راه‌اندازی شده است، چند روز می‌‌گذرد و تا هنوز این عملیات در سرکوبی گروه‌های مخالف مسلح چه تأثیری داشته است؟
عملیات “نوید شفق” از دو روز به این طرف در ولایت کندز، بغلان و بدخشان راه‌اندازی شده که شهر و اطراف شهر کندز، خانه‌های مسکونی تلاشی می‌شوند و پاکاسازی طالبان در این ساحات عملاً جریان دارد. این عملیات در ولسوالی تگاب بدخشان و گل تپه بغلان نیز جریان دارد؛ اما به علت برفباری شدید که باعث نامناسب بودن هوا برای پوشش حمایت هوایی شده، این عملیات در ولایت کندز متوقف شده است که با بهتر شدن هوا عملیات ادامه می‌یابد.
تنها در کندز عملیات متوقف شده است؟
خرابی هوا تنها در ولایت کندز باعث توقف عملیات شده است. در سایر ولایات زون شمال شرق و در ساحات که دهشت افگنان فعالیت دارند، عملیات سرکوب جریان دارد. در این عملیات ۱۷ تن از مخالفان مسلح که توان فرار و جنگ را نداشتند، بااسلحه دست داشته‌شان به نیروهای امنیتی تسلیم شده‌اند، در داخل شهر کندز عملیات پاکسازی به‌طرف ساحات زاخیل قدیم و عمرخیل جریان دارد، هم‌چنان پل ارچی که نقطه وصل بغلان، کندز و تخار است، تمرکز بیشتر این عملیات را به خود معطوف کرد است. در دو روز گذشته در حملات هوایی ۱۱ تن از افراد دشمن در ساحه گل تپه کشته و ۷ تن دیگر بازداشت شده‌اند؛ اما به علت برفباری شدید این عملیات متوقف شده است.
در فصل سرما زمینه سرکوب طالبان در لایات زون شمال شرق کشور چقدر مساعد است؟
در فصل زمستان که هوا در این ولایات سرد می‌شود، زمینهٔ سرکوب طالبان بهتر مساعد شده است، چون آنان نمی‌توانند به علت سردی هوا به کوه‌ها و جنگلات پناه ببرند، از این فرصت نیروهای دولتی برای سرکوبی طالبان استفاده اعظمی می‌توانند، به همین‌منظور زون شمال شرق طرح عملیات “شفق نوید” را داده است تا به اساس این عملیات گروه‌های مخالف مسلح در این ولایات سرکوب شوند.
تاهنوز در عملیات “نوید شفق” که در ولایات زون شمال شرق جریان دارد، دست آورد نیروهای امنیتی چقدر بوده است؟
در این عملیات ۱۷ طالب با اسلحه دست‌داشته‌شان در ولایت بدخشان به دولت تسلیم شده‌اند. در ولایت کندز یک عراده تانک “B62” یک میل دهشکه و یک عراده موتر رنجر که در سقوط کندز در سال ۹۴ از نیروهای امنیتی به دست دشمن افتاده بود، توسط نیروهای امنیتی تخریب شد. در این عملیات ۲۰ تن مظنون نیز بازداشت شده‌اند. همچنان عملیات تصفیه و تلاشی جریان دارد.
عوامل موفقیت نیروهای امنیتی در این عملیات چیست؟
باور مردم نسبت به نیروهای امنیتی بیشتر شده و درک کرده‌اند که طالبان که به‌‎نام اسلام بیرق بلند می‌کنند در حقیقت اسلامی نیستند و این گروه‌ها از جمله منافقین محسوب می‌شوند، اذیت مردم از طرف طالبان باعث نفرت مردم از این گروه شده‌ است. آماده‌گی و تجهیزات نیروهای امنیتی، هماهنگی میان نهادهای مختلف امنیتی و نزدیکی و حمایت مردم ملکی از دیگر موفقیت نیروهای امنیتی در این عملیات است. در این عملیات با حکومت محلی در ولایات مختلف هماهنگی ایجاد شده است.
در این عملیات به افراد ملکی چقدر تلفات وارد آمده است. نیروهای خارجی چقدر سهم دارند؟
خوشبختانه در این عملیات از تلفات ملکی به شکل جدی جلوگیری شده است و عوامل که این عملیات به کندی پیش می‌رود هم جلوگیری از تلفات ملکی است. نیروهای ناتو به رهبری امریکا در بخش حمایت هوایی در این عملیات سهم دارند که در وقت نیاز نیروهای زمینی را حمایت می‌کنند، این عملیات در ولسوالی خواجه غار تخار، ولسولی تگاب بدخشان و مرکز و اطراف شهر کندز راه اندازی شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.