استاد خلیلی به عزاداران حسینی: خـون‌تان را اهـدا کنید

- ۰۵ قوس ۱۳۹۱

معاون دوم رییس‌جمهور کرزی از عزاداران حسینی خواست به عوض ریختن خون‌شان، آنرا به بانک خون وزارت صحت عامه اهدا کنند، تا نیازمندان به خون از خطر مرگ نجات یابند.
محمد کریم خلیلی روز گذشته به مناسبت روز عاشورا (دهم محرم الحرام)، ٢۵٠ سی سی خون خود را به بانک خون وزارت صحت عامه اهدا کرد.
به گزارش پژواک، از روز دهم ماه محرم همه ساله در مرکز و تمام ولایت‌های افغانستان به هدف دعا به روح نواسه پیامبر اسلام و یارانش، بزرگذاشت به عمل می آید.
امام حسین نواسه پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد ( صلی الله علیه وسلم ) با ٧٢ تن از یارانش در روز دهم محرم الحرام سال ۶١ هجری قمری از سوی یزید حاکم آن وقت در دشت کربلای عراق، با بی‌رحمی تمام به شهادت رسید.
مسلمانان اهل تشیع این روز را با برگزاری مراسم عزاداری، تجلیل میکنند و عده از انان در سوگ شهادت نواسه پیامبر اسلام خود را بوسیله زنجیر و کاردها تا حدى می‌کوبند که از اثر مجروح‌شدن خون بر بدن شان جارى می‌شود.
معاون دوم رییس‌جمهور که خود نیز پیرو مذهب شیعه است، از تمام عزادارانی‌که خود را با زنجیر و چاقو می‌زنند و خون‌های شان را بیهوده بر زمین مى‌ریزند خواست به عوض ضایع نمودن خون خود، آنرا از طریق وزارت صحت عامه، به اشخاصی که به خون نیاز دارند اهدا نمایند.
آقای خلیلی پس از اهدای خون، در خانۀ خود در شهر کابل به خبرنگاران گفت، شهدای کربلا به خاطر حفاظت از ارزش‌های اسلامی و انسانی جان‌های شان را فدا نمودند و ما نیز با بزرگداشت از قربانی آنان، به خاطر نجات جان هموطنان مجروح و بیمار خود، نباید از اهدای خون دریغ ورزیم.
خلیلی افزود: «از همۀ مسلمانان افغانستان به خصوص کسانی که عزادارى می‌کنند در ایام عاشورا، تقاضا می‌کنم از این که خون خود را در جاده‌ها، در مسجد، در تکایا با قیمه زدن با زنجیر زدن بریزند، بیایند براى نجات هموطنان خود، خون خود را از این طریق، از طریق پروسه اهداى خون و گرفتن خون اهدا کنند، تا ضمن اینکه قطرات خون خود را در راه عشق به امام حسین می‌دهند، یک هموطن خود را هم نجات بدهند و کمک کنند.»
خلیلی ابراز امیدواری نمود که اهدای خون تنها مختص به روز عاشورا نباشد و پس از آن نیز ادامه یابد و به یک فرهنگ میان مردم کشور مبدل گردد.
خلیلی افزود: «به امید آن روزی که نیازمندی‌های مردم بی‌بضاعت، و مردم مظلوم ما مردم مریض ما از طریق اهدای خون تامین شود که دیگر ضرورتی به خریدن خون نباشد.»
داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه افغانستان نیز به احترام روز عاشورا ، ٢۵٠ سی سی خون خود را به بانک خون این وزارت اهدا کرد.
داکتر دلیل قبل از اهدای خون، همراه با معاون رییس جمهور به خبرنگاران گفت، که وزارت صحت عامه به مناسبت روز عاشورا، روند جمع آوری خون را در سراسر افغانستان اغاز کرده است.
به گفتۀ خانم دلیل کسانی که سن شان میان ١٨ الى ۶٠ سال است و از صحت کامل برخوردار هستند می‌توانند خون اهدا کنند.
وی افزود: اهدای خون برای انسان سالم هیچگونه مشکل صحی را به بار نمى‌آورد و درضمن خون اهدا شدۀ آنان میتواند زنده‌گی سایر انسان‌ها را نجات بخشد.
وزیرصحت عامۀ کشور گفت، خون یک مرد سالم در سه ماه و از یک زن سالم در ۴ ماه در بدن وى تکمیل می‌گردد و می‌تواند بار دیگر خون اهدا کند.
وی گفت، وزارت صحت عامه می‌خواهد تا اهدای خون به یک فرهنگ انسانی و اسلامی میان افغانان مبدل گردد و روند اهدای آن، بدون درنظرداشت روز عاشورا در تمام روزهای سال ادامه یابد.
خانم دلیل، اهدای خون را الهام گرفتن از حضرت امام حسین و ترویج انسان دوستی، فداکاری و ارزش‌های اسلامی خواند.
خانم ثریا دلیل از تمام افغان‌ها خواست تا به بانک خون بیایند و خون شان را به هموطنان نیازمندشان اهدا نمایند.
خانم دلیل گفت، از مجموع میزان خون موجوده در بانک خون وزارت صحت عامه کشور، ۵٠ درصد آنرا خون‌های اهدا شده تشکیل می‌دهد، و ابراز امیدواری کرد که این رقم در آینده بیشتر گردد.
این درحالی‌‎ست که روز جمعه رییس‌جمهور کرزی نیز به بانک خون وزارت صحت عامه خونش را اهدا نمود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.