شماری از نماینده‌گان مجلس: بخشیده شدن حکمتیار آیندۀ صلح افغانستان را تأمین نمی‌کند

گزارشگر:ناجیه نوری / چهار شنبه 24 قوس 1395 - ۲۳ قوس ۱۳۹۵

نیروهای نظامی حکمتیار در حدی نیستند که بتوانند از حضور طالبان و ادامه جنگ در افغانستان جلوگیری کنند.
شماری از نماینده‌گان مجلس می‌گویند، ممکن است که پیوستن حکمتیار یک گام به سوی امن‌تر شدن افغانستان تلقی گردد؛ اما تأثیر چندانی بر روند صلح افغانستان نخواهد داشت.
mandegar-3اما شماری از آگاهان سیاسی نظامی می‌گویند: زمانی که گلبدین به حکومت افغانستان بپیوندد، بخشی از جبهات جنگ خاموش شده و نگرانی‌ها ما کاهش پیدا می‌کند. بنابراین، پیوستن گلبدین به حکومت افغانستان بسیار مهم و با ارزش است.
این اظهارات درحالی ابراز می‌شود که وزارت امور خارجه افغانستان با ارسال نامه‌یی به کمیته رفع تحریم‌های سازمان ملل متحد از این سازمان خواسته تا تحریم‌ها در برابر حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را بردارد.
چمن‌شاه اعتمادی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: عاقبت همه جنگ‌ها به صلح ختم می‌شود، اما بخشیدن حکمتیار آیندۀ صلح افغانستان را تأمین نمی‌کند، زیرا حکمتار در حال حاضر نقش چندانی در جنگ افغانستان ندارد و این طالبان هستند که همواره میدان جنگ را گرم نگه‌داشته اند.
اعتمادی به این باور است که یک بخشی از ناامنی در افغانستان به طرف‌داران حکمتیار نسبت داده می‌شود؛ اما بخش بزرگ جنگ افغانستان در اختیار طالبان قرار دارد. بنابراین، نمی‌توان امیدوار بود که با پیوستن حکمتیار مسأله جنگ افغانستان خاتمه پیدا می‌کند.
به باور این عضو مجلس نماینده‌گان: ممکن است که پیوستن حکمتیار یک گام به سوی امن‌تر شدن افغانستان تلقی گردد؛ اما تاثیر چندانی بر روند صلح افغانستان نخواهد داشت؛ بنابراین باید امتیازات متناسب به تاثیرگذاری آن در روند صلح افغانستان باشد.
او تاکید کرد: اگر برای حکمتیار امتیازات بیشتری از تاثیرگذاری او در روند صلح داده شود؛ بدون شک راضی کردن سایر مخالفین مسلح کار دشواری خواهد بود.
او می‌گوید: اما دلیل تاکید حکومت افغانستان به امتیازدهی به حزب اسلامی که بیشتر از ۸۰ اعضای آن در حکومت فعلی حضور دارند، تمایلات قومی است، زیرا در حال حاضر تنها اسمی از گلبدین باقی مانده است.
بااین حال، غلام‌فاروق مجروح عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید: پیوستن حکمتیار به حکومت افغانستان از لحاظ سیاسی یک گام مثبت است؛ اما از لحاظ امنیتی تاثیر چندانی ندارد.
این عضو مجلس به این باور است که نیروهای نظامی حکمتیار در حدی نیستند که بتوانند از حضور طالبان و ادامه جنگ در افغانستان جلوگیری کنند.
مجروح می‌گوید: پیوستن حکمتیار به پروسه صلح افغانستان و حذف نام او از لیست سیاه، اقدام نیک برای آوردن صلح است؛ اما قیمت صلح نباید نسبت به قیمت جنگ گزاف‌تر باشد.
او تاکید می‌کند: امتیازاتی که برای حکمتیار درنظر گرفته می‌شود باید به اندازه تاثیرگذاری او در روند صلح افغانستان باشد، اما اگر امتیازات بیشتر از اندازه داده شود، سایر مخالفین مسلح که تاثیرگذار در صلح افغانستان را دارند، به آسانی راضی نخواهند شد.
وی افزود: اگر حکمتیار بیش از تاثیرگذاری خود در صلح افغانستان امتیاز بگیرد، سایر مخالفین مسلح به انداز قوت نظامی خود با ما وارد مذاکره شده و امتیازات بیشتری طلب خواهند کرد که این مساله برای حکومت افغانستان بدون شک گران تمام می‌شود.
اما عتیق‌الله امرخیل آگاه مسایل نظامی سیاسی به این باور است که حذف نام گلبدین از لیست سیاه و پیوستن او به حکومت افغانستان بخش از جنگ در کشور را متوقف می‌سازد.
امرخیل می‌گوید: اگر یک بخش از مخالفین از جنگ دست بکشند، بدون شک نیروهای امنیتی ما فرصت کافی برای جنگیدن با سایر مخالفین را پیدا کرده و مناطق زیادی از چنگ نیروهای مخالف بیرون کشیده می‌شود.
او تاکید کرد: زمانیکه گلبدین به حکومت افغانستان بپیوندد، بخش از جبهات جنگ خاموش شده و نگرانی‌ها ما کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین پیوستن گلبدین به حکومت افغانستان بسیار مهم و با ارزش است.
این آگاه نظامی سیاسی می‌افزاید: در تمامی ولایات افغانستان افراد حکمتیار یا در جنگ حضور دارند یا برضد حکومت تبلیغات می‌کند؛ بنابراین اگر گلبدین از جنگ دست بکشند و با حکومت بپیوندد، سبب قدرتمند شدن حکومت شده و بخش از جنگ در افغانستان خاموش می‌گردد.
این درحالی است که موافقت‌نامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار حدود دو ماه پیش امضا شد. از آن زمان تا کنون تلاش‌ها برای تطبیق مواد این موافقتنامه از سوی نُه کمیتۀ کمیسیون مشترک توافقنامه صلح جریان دارد.
حزب اسلامی افغانستان گفته است که پس از سپرده‌شدن درخواست رسمی رفع تحریم‌ها از حزب اسلامی به سازمان ملل متحد، حدود ده روز زمان نیاز است که این درخواست عملی گردد.
عتیق‌الله صافی عضو هیأت مذاکرات حزب اسلامی گفته است، پس از رفع تحریم‌ها از حزب اسلامی، گلبدین حکمتیار رهبر این حزب در محضر عام ظاهر خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.