امریکا در افغانستان: ۵ سال، ۵ جنرال

- ۰۵ قوس ۱۳۹۱

در شرایطی که طی پنج سال گذشته، پنج جنرال امریکایی از رهبری ناتو و ایساف در افغانستان کنار گذاشته شده‌اند، تحلیلگران معتقدند که تغییرات مکرر در سران ارتش موجب شکست بالقوه در همکاری حیاتی با رهبری سیاسی افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور می‌شود.
دیوید پتریوس، رییس سابق سیا یک سال مسوولیت فرماندهی‌ ارشد نیروهای امریکایی در افغانستان را عهده‌دار بود. جانشین وی نیز قرار است در سال آتی میلادی پس از ۱۸ ماه از سمت خود کناره‌گیری کند.
به گزارش اسوشیتدپرس، حال با رسوایی اخلاقی اخیر پتراتوس که موجب شد وی استعفا دهد و جنرال جان آلن، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان فعالیتش به حالت تعلیق درآید، توجه بیشتری به گردش سریع سران امریکا در جنگ ۱۱ ساله امریکا در افغانستان معطوف شده است.
حدود ۳۰ جنرال امریکایی فرماندهی نیروهای امریکایی و ایساف تحت رهبری ناتو را از زمان حمله امریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ عهده‌دار بوده‌اند که از این میان پنج جنرال امریکایی ظرف پنج سال گذشته در هر دو سمت ایفای نقش کرده‌اند.
گرچه هیچ مدرکی دال بر تاثیر تغییر سران پنتاگون در افغانستان در دست نیست اما برخی از تحلیلگران نظامی معتقدند که تغییرات سریع در سران ارشد موجب می‌شود خلل‌هایی در همکاری‌ با رهبران افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور ایجاد شود.
جنرال بازنشسته دیوید بارنو، که نیروهای امریکایی را در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ در افغانستان رهبری می‌کرد، معتقد است که «شیب منحنی تغییرات بسیار تند است». وی می‌گوید: «یکی از ارکان تاثیرگذاری فضای روابط با متحدان، روابط با کشور میزبان و روابط با افغانستان است.»
عراق نیز کشوری است که شاهد تغییرات مکرر در ساختارهای فرماندهی بوده است. جنرال پتریوس در سال ۲۰۰۷ مسئول افزایش نیروهای امریکایی بود که در طرح بیرون راندن شبه‌نظامیان از مناطق کلیدی فعالیت می‌کرد، اما استراتژی جنگ در افغانستان در زمان‌های بسیاری پیچیده‌تر بوده است؛ تا حدی که موجب تغییر رویکرد امریکا و تجدید قوای مجدد طالبان شده است.
توماس ریکس، مقام ارشد اندیشکده «امنیت جدید امریکا» می‌گوید: چرخش در مقام‌های ارشد فرماندهی از لحاظ مدیریتی هیچ مفهومی ندارد. تصور کنید که قرار است شما شرکتی را راه‌اندازی کنید که هر ساله مدیران آن تعویض می‌شوند. این امر چندان مناسب نیست اما برخی همچون جنرال جورج مارشال، رییس ستاد مشترک سابق ارتش امریکا معتقد است که این اقدام «فرصتی برای رهبری افراد جدید» ایجاد می‌کند.
پتریوس که از جنرال‌های چهار ستاره ارتش امریکاست، در جون ۲۰۱۰ به عنوان فرمانده نیروهای ارشد امریکایی در افغانستان منصوب شد و جای جنرال استنلی مک‌ کریستال را گرفت که به دلیل اظهارات جنجالی‌اش علیه رهبری غیرنظامی امریکا اخراج شده بود.
مک‌ کریستال نیز خود جانشین جنرال دیوید مک‌ کرنال شده بود که در ماه مه سال ۲۰۰۹ یک سال پیش از پایان ماموریتش اخراج شد چرا که باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا در نظر داشت تا یک سیاست جنگ جدید اجرا کند.
مک‌ کرنال نیز جانشین جنرال دان مک‌ نیل شده بود که با موفقیت ماموریت خود را در ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در افغانستان به پایان رساند.
پتریوس ماموریت یک ساله خود را در افغانستان تکمیل کرد و سپس در سپتامبر ۲۰۱۱ به عنوان رییس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) تعیین شد. وی در نهم نوامبر پس از افشای روابطش با خانم پائولا برادول که بیوگرافی‌اش را می‌نوشت، استعفا داد.
برخی از تحلیلگران و افسران نظامی سابق می‌گویند که چرخش سریع جنرال‌ها موجب قطع ارتباط میان فرماندهان و متحدان افغان از جمله حامد کرزای،‌ رییس جمهوری افغانستان می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.