آریا: ورزش بـاید با اخـلاق و اعتـدال همراه باشـد

گزارشگر:ننگیالی عثمانی/ شنبه 4 جدی 1395 - ۰۳ جدی ۱۳۹۵

mandegar-3احمد فواد آریا در سال ۱۳۶۵ در یک خانوده روشن‌فکر و ورزش‌دوست در ولایت پروان چشم به جهان گشود. آقای آریا فارغ صنف دوازده است و نظر به شوق و علاقه‌یی که به ورزش داشت، از نوجوانی ورزش را شروع کرد و مدت ۱۵ سال می‌شود که پی‌درپی ورزش می‌کند. او عضویت دو رشتۀ ورزشی کاراته و فری‌فایت را نیز دارد و در این رشته‌ها قهرمان وزن خود نیز می‌باید. روزنامۀ ماندگار مصاحبه‌یی را با او ترتیب داده است که تقدیم خواننده‌گان عزیز می‌شود.
تا به حال چه ورزش‌هایی را تجربه کرده‌اید و در این زمینه‌ چه دستاوردهایی دارید؟
مدت دو سال تکواندو تمرین کرده‌ام و بعد از آن، رفتم به رشتۀ کانفو که در هردو رشته دستاوردهایی خوبی داشتم. بعد از آن وارد رشتۀ کاراته شدم و مدت هشت سال می‌شود که در این رشته به تمرین می‌پردازم. در سال ۲۰۰۳ عضویت تیم ملی کاراته را به دست آوردم و ۵ سال در وزن خود قهرمان باقی ماندم. در سال ۲۰۰۷ در مسابقات آسیایی در کشور ایران زمانی که ۴ حریم را شکست دادم از سوی داوران این مسابقات بهترین مبارز شناخته شدم و به مدال طلا دست یافتم. هم‌چنان در سال ۲۰۰۸ سفری به امریکای جنوبی داشتم که با شکست دادن ۴ حریف، مدال طلا و مقام اولی را از ایند مسابقات نیز کسب کردم. در سال ۲۰۱۰ نظر به مشکلاتِ فدراسیون کاراتۀ کشور از مسابقات برون‌مرزی به دور ماندم. در مجموع در رشتۀ کاراته، ده مسابقه در تیم ملی انجام داده‌ام، شش مدال طلا از این رشته دارم و در تمام این مسابقات باخت نداشته‌ام.
در سال ۲۰۱۴ رشتۀ ورزشی‌ام را تغییر دادم و رو آوردم به فری‌فایت. نخستین مسابقه‌ام در این رشته در کشور هندوستان به صورت پروفشنل برگزار شد که توانسم حریفم را نکاوت کرده برندۀ مدال طلا شناخته شوم. در مجموع شانزده مدال مختلف از رشته‌های ورزشی فری‌فایت و کاراته و دو کپ قهرمانی دارم. گفتنی است که دوماه بعد بازهم در کشور ایران مسابقه‌یی دارم که آرزومندم در این مسابقات نیز پیروز شوم.
به باور شما چرا باید ورزش کرد؟
ورزش برای صحت‌مندی و سلامتی بسیار مهم و حیاتی است. اگر ورزش با اخلاق و اعتدال و انسانیت همراه باشد می‌تواند نتیجۀ خوبی در پی داشته باشد. یک ورزشکار باید تمام قوانین و مقررات اخلاق ورزشی را مراعات کرده و یک الگوی اخلاق در جامعه باشد.
ورزش چه نقشی در اجتماع دارد؟
ورزش در ایجاد روابط دوستانه میان دو ملت جداگانه می‌تواند بسیار مفید تمام شود. زمانی که یک ورزشکار در مسابقات برون‌مرزی اشتراک می‌کند در واقع هویت انسانی کشور خود را به جهانیان به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که مردم آن کشور طرف دار صلح و آشتی و مصالحه هستند. هم‌چنان ورزش از انسان‌های سالم به جامعه تقدیم می‌کند و سبب می‌شود نیروهای جوان یک جامعه فعال و موثر باشند.
خواست شما برای بهبود ورزش از حکومت چیست؟
از حکومت می‌خواهم تا ورزشکاران کشور را دست‌کم نگیرد و بالای آنان سرمایه‌گذاری کند. یکی از شاخصه‌های خوب هم‌دلی و یک‌پارجه‌گی اقوام در کشور ورزش است و حکومت می‌تواند از این مجرا استفادۀ خوب کند.
پیام‌تان برای جوانان کشور چیست؟
جوانان باید در مقابل خود و جامعۀشان احساس مسولیت کنند. مسولیت‌پذیری سبب می‌شود در جامعه از جایکاه ویژه‌یی برخوردار باشند و مردم بتوانند به خوبی بالای‌شان اعتماد و بارو پیدا کنند، چون ورزش نقش کلیدیی در رفتار و رعایت حقوق دیگران در جامعه دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.