وزارت صحت عامه: بیش از ۹۰۰ هزار کودک در افغانستان معتاد هستند

گزارشگر:مجیدی/ شنبه 4 جدی 1395 - ۰۳ جدی ۱۳۹۵

وزارت صحت عامه، شمار زنان و کودکانی‌که به مواد مخدر معتاد هستند را بیش از ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.
همزمان با این، به روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته، یک بیمارستان برای درمان زنان و کودکان معتاد به مواد مخدر در غرب کابل در ساحۀ کوته سنگی به ظرفیت ۱۵۰ بستر از سوی وزارت‌های مبارزه با مواد مخدر، صحت عامه و کار و امور اجتماعی افتتاح شد.
mandegar-3این مرکز ۱۵۰ بستری در حالی افتتاح شد که وزارت صحت عامه در طی یک سال گذشته، بیشتر از ۱۸ هزار و ۲۴۱ تن معتاد به مواد مخدر را تحت تداوی قرار داده و برای ۷۶ هزار و ۵۶۷ تن که در معرض اعتیاد به مواد مخدر خدمات آگاهی‌دهی کرده است.
مسوولان در وزارت صحت عامه گفته‌اند که این مرکز در بخش‌های آگاهی‌دهی در مورد اضرار مواد مخدر، مشوره‌دهی معتادان مواد مخدر، تداوی معتادان مواد مخدر، احیای مجدد معتادان تداوی شده، دایر کردن کورس‌های سوادآموزی برای خانم‌ها و اطفال در جریان بستر، خدمات سرگرمی برای اطفال شامل بستر و تعقیب معتادان تداوی در جامعه خدمات ارایه می‌کند.
فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه می‌گوید که در حال حاضر سه میلیون تن در افغانستان معتاد به مواد مخدر می‌باشند که از این میان، صد هزار آن کودکان و حدود هشت صد هزار تن دیگر زنان می‌باشند.
وزیر صحت عامه خاطر نشان می‌کند: “یک‌صد هزار کودک و ۶۵۰ تا ۸۰۰ هزار نفر خانم‌ها معتاد به مواد مخدر هستند و این مرکز برای تداوی خانم‌های معتاد و اطفال که آینده این کشور هستند بسیار مفید است”.
وزیر صحت عامه می‌افزاید: در حال حاضر بیش از سه میلیون تن در کشور معتاد به مواد مخدر می‌باشند که مبارزه با این پدیده یک امر بین‌السکتوری بوده و لازم است، نهادهای مسوول در امر کاهش مواد مخدر و تقاضای آن دست به دست هم داده تا میزان عرضه و مبتلایان به اعتیاد مواد مخدر را به حداقل برسانیم.
وزارت صحت عامه در طی یک سال گذشته، بیشتر از ۱۸ هزار و ۲۴۱ تن معتاد به مواد مخدر را تحت تداوی قرار داده و برای ۷۶ هزار و ۵۶۷ تن که در معرض اعتیاد به مواد خدر قرار دارند، خدمات آگاهی‌دهی ارایه کرده است که در حال حاضر، ۱۰۹ مرکز تداوی معتادین مواد مخدر در کشور وجود دارد.
وزیر صحت می‌گوید که در این مرکز به کودکان آموزش داده می‌شود و برای بانوان نیز برنامه‌های وقایه‌یی روی دست گرفته شده است.
آقای فیروز می‌گوید، تا زمانی کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان موجود باشد، هرگونه مبارزه در برابر این پدیده نتیجه‌یی مثبت در پی نخواهد داشت.
وزیر صحت روی جلوگیری و درمان معتادان در کشور تأکید کرد، اما گفت که باید همه مردم، علما، رسانه‎ها و حکومت برای محو و از بین بردن این پدیدۀ شوم دست به دست هم داده و در برابر این پدیده مبارزه کنند.
هم‌چنان سلامت عظیمی، وزیر وزارت مبارزه با مواد مخدر نیز تأکید کرد که مشکل مواد مخدر در افغانستان مشکل جهانی بوده و تا زمانی که کشورهای جامعۀ جهانی برای محو آن اقدام نکنند، افغانستان به تنهایی موفق به این‌کار نخواهد شد.
بانو عظیمی گفت که این وزارت با همکاری وزارت خانه‌های دیگر برنامه دارد که تعداد مراکز درمانی معتادان در سرتاسر کشور افزایش داده و تعداد زیادی از معتادان را از سطح شهرها جمع‌آوری کند.
نسرین اوریاخیل، سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی نیز گفت که اکثریت مردم به‌خاطر بیکاری، معتاد به مواد مخدر شدند. او گفت که برای جلوگیری کسانی که پس از درمان دوباره به مواد مخدر رو می‌آورند، باید برنامه‌های کاریابی روی دست گرفته شود.
در سویی دیگر، رولاغنی، بانوی اول کشور که در ساخت این شفاخانه نیز سهیم است، در پیامی گفت که جنگ و ناامنی‌های فعلی در افغانستان ناشی از مواد مخدر می‌باشد.
خانم غنی در پیام خود از علما و رسانه‌ها خواست که از اضرار مواد مخدر به مردم آگاهی‌دهی کرده و دهاقین را برای کشت بدیل تریاک در کشور تشویق کنند.
گفتنی است که در حال حاضر در سراسر افغانستان ۱۰۹ مرکز تداوی معتادین وجود دارند. مسوولان در وزارت صحت گفته‌اند که از مجموع جمعیت افغانستان، ۱۱ درصد آن را معتادان مصاب به مواد مخدر تشکیل می‌دهند.
به گفتۀ مسوولان، در سال گذشتۀ میلادی شمار مصرف کننده‌گان مواد مخدر به طور اوسط از ۲٫۹ الی ۳٫۶ میلیون تن بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.