رحمانی دست به‌دامن ترامپ/ وزارت دفاع: از تمام گزینه‎‌ها برای برگرداندن نیلوفر رحمانی استفاده می‌کنیم

گزارشگر:چهارشنبه 8 جدی 1395 - ۰۷ جدی ۱۳۹۵

نیلوفر رحمانی خلبان نیروی هوایی ارتش افغانستان که برای تکمیل آموزش‌های خلبانی به امریکا اعزام شده بود، از دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب امریکا خواست که درخواست پناهنده‌گی او را بپذیرد.
خانم رحمانی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که تهدیدهایی وجود دارد که نمی‌تواند به وظیفه‌اش در افغانستان ادامه بدهد.
mandegar-3اما وزارت دفاع از نیلوفر رحمانی تنها خلبان زن افغانستان در نیروی هوایی ارتش خواست که بدون ایجاد مشکل به افغانستان بازگردد و تصریح کرد که در غیر این صورت دولت از تمامی گزینه‌ها برای بازگرداندن وی استفاده خواهد کرد.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز سه شنبه به ایرنا گفت که نیلوفر رحمانی یکی از خلبانان توانمند نیروی هوایی ارتش است و نیروهای ارتش برای وی احترام ویژه‌یی قائل هستند.
وی تصریح کرد: وزارت دفاع برای آموزش وی هزینه‌های هنگفتی را متحمل شده است و برخی گزارش‌ها حاکی از غیرواقعی بودن خبر پناهنده‌گی این خلبان زن است، اما اگر چنین درخواستی از طرف وی برای پناهنگی در امریکا صورت گرفته باشد، رحمانی باید از آن چشم پوشی کند و به کشور خود بازگردد.
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تأکید کرد که برای آموزش این افراد هزینه‌های هنگفتی صورت گرفته و وزارت دفاع اجازه نخواهد داد این افراد با استفاده از امیتازات و تسهیلات کشور به مهارت های حرفه‌ای دست پیدا کنند و سپس در کشوری پناهنده شوند.
وزیری اظهار داشت: برای بازگرداندن این خلبان زن از امریکا کمک خواهیم گرفت.
وی گفت: افرادی که برای آموزش‌های نظامی حرفه‌یی به خارج از کشور فرستاده می‌شوند ۲ نفر از نزدیکانشان ضمانت بازگشت آنان افراد ضمانت می‌کنند که پس از پایان دوره آموزش به افغانستان برگشته و به وظیفه خود ادامه دهند.
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان ادامه داد: ما برای آموزش های این افراد در داخل و خارج از کشور هزینه‌های هنگفتی را متحمل می‌شویم و انان موظفند پس از گذراندن دوران اموزشی در خدمت مردم و کشور افغانستان باشند.
وزیری گفت: «زندگی در افغانستان درحدی نیست که همه مردم احساس راحتی کنند و ناامنی‌ها انگیزه اصلی ان است.»
به گفته وزیری جنگ و مشکلات افغانستان باعث می شود که شماری از این افراد بی حوصله شده و با پیدا کردن فرصت، بخواهند در خارج از کشور زندگی آرمانی خود را بدست بیاورند.
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در عین حال افزود که این افراد از طرف دوستان و خانواده های خود نیز برای ماندن در کشورهای خارجی تحریک می شوند و برخی از آنان از این طریق نیز فریب می خورند.
وزیری تاکید کرد: هیچ یک از این افرادی که در کشورهای خارجی از جمله ترکیه، بلغارستان، آلمان، اتریش و برخی کشورهای دیگر پناهنده شده اند، به آرزوی خود نرسیده اند و از پناهنده شدن خود ابراز پشیمانی کرده اند.
وی گفت: گزارش های دریافت کردم که نیلوفر رحمانی روز دوشنبه به یکی از رسانه های افغانستان گفته است که از سخنانش برداشت نادرست صورت گرفته و وی در آمریکا درخواست پناهندگی نکرده است.
خانم رحمانی پس از تکمیل دوره آموزش، از بازگشت به افغانستان خودداری و درخواست پناهنده‌گی کرده است.
رحمانی دلیل درخواست پناهندگی خود را تهدید وی و خانواده اش، بدرفتاری همکاران خود در نیروی هوایی ارتش، گسترش ناامنی و ناامیدی نسبت به آینده افغانستان اعلام کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.