۲۰۱۶؛ مرگ‌بارترین سال برای خبرنگاران

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 11جدی 1395 - ۱۰ جدی ۱۳۹۵

نهاد دیده‌بان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی)، سال ۲۰۱۶ را خونین‌ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان عنوان کرده‌ می‌گوید که در این سال ۱۴ خبرنگار به قتل رسیده است.
مسوولان در این نهاد می‌گویند که رقم موارد خشونت در برابر خبرنگاران نسبت به سال گذشته، بیش از چهارصد درصد افزایش یافته است.
mandegar-3گفته شده است که افزایش ناامنی‌ها به ویژه حملات طالبان به ولایات قندوز، هلمند، زابل، ارزگان و فراه دلیل عمده افزایش خشونت‌ها بوده است.
مجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی، هم‌زمان با ارایه گزارش سالانۀ این نهاد در یک نشست خبری گفت که ۴۱۵ مورد خشونت در سال ۲۰۱۶ در برابر خبرنگاران به ثبت رسیده است.
به گفتۀ رییس اجرایی نی: از این میان ۱۴ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی به قتل رسیده و ۲۳ خبرنگار زخمی شده اند، هم‌چنان ۴۳ مورد لت و کوب، ۳۳۸ مورد تهدید و ۳۳ مورد بازداشت کوتاه مدت نیز ثبت شده است.
رییس اجرایی نی تصریح کرد که بیشترین رقم خشونت‌ در برابر خبرنگاران (۳۲۶ مورد) در سال ۲۰۱۶ از سوی طالبان صورت گرفته است، که به عنوان مثال می‌توان حمله به کارمندان تلویزیون طلوع و تهدید گروهی خبرنگاران در ولایت‌های کندز، هلمند، فراه و ارزگان را یادآور شد.
خلوتگر هم‌چنین علاوه کرد که ۶۴ مورد خشونت در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی از سوی نهادهای دولتی صورت گرفته است؛ در حالی که ۲۶۶ مورد خشونت از سوی افراد ناشناس بالای خبرنگاران اعمال شده است.
افزایش خشونت‌ها، سبب فرار شماری از خبرنگاران از این کشور نیز شده است. نی می‌گوید در هژده ماه گذشته حدود پنجصد خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به خارج از این کشور پناهنده شده اند.
آقای خلوتگر می‌گوید اگرچه این سال از لحاظ خشونت‌ها سال بدی برای آزادی بیان بوده اما از نظر به میان آمدن زیرساخت‌هایی چون طرح مقرره مصونیت خبرنگاران، ایجاد کمیته مصونیت در سراسر افغانستان و ایجاد کمیته مشترک دولت و رسانه‌ها، سال امیدوارکننده‌ای بوده است.
آقای خلوتگر، افزایش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران را یک چالش بزرگ در برابر کار رسانه‌یی کشور دانسته و سیر صعودی این خشونت‌ها را نگران کننده عنوان کرد و
از دولت خواست تا بر بنیاد قوانین نافذه کشور، از رسانه‎ها و خبرنگاران پیشتبانی کرده و عاملان خشونت در برابر آنان را بازداشت و مجازات کند.
به باور مسوولان دیدبان حمایت از رسانه‌های آزاد در افغانستان، عدم پیگیری پرونده‌های خشونت در برابر خبرنگاران در ۱۵ سال گذشته سبب شده، تا با گذشت هر سال آمار خشونت‌ها در برابر خبرنگاران بالا رود.
نی در حالی از افزایش خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ی اظهار نگرانی می‌کند که در جلسه دوم اسد سال روان خورشیدی، شورای امنیت کارشیوۀ تامین امنیت و مصوونیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی را به تصویب رساند.
براساس این کارشیوه، به منظور تامین امنیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی کمیتۀ به ریاست معاون دوم ریاست‌جمهوری تشکیل شد تا تهدیدات در برابر رسانه‌ها را شناسایی و پیگیری کند.
بربنیاد داده‌های دفتر نی، در این کشور، ۱۱۷ تلویزیون فعال، ۱۲ تلویزیون غیرفعال، ۲۱۲ رادیو فعال، ۱۶ رادیو غیرفعال، ۸۲۴ رسانه چاپی فعال و ۴۴ رسانه چاپی غیرفعال و یازده وب‌سایت فعال وجود دارد.
افغانستان بدترین کشور برای خبرنگار در جهان، پس از سوریه ثبت شده است؛ محل ناامن و غیر مطمین برای خبرنگاران داخلی و خارجی. تهدید به جان خبرنگاران در افغانستان از نشانیهای مختلف وجود دارد. آمار دور و دراز کشته شدن خبرنگاران به ویژه در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان می‌دهد که این گروه به شدت در معرض آسب و خطر قرار دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.