رییس اجرایی: به بی‌جا شده‌گان داخلی رسیده‌گی شود

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 14 جدی 1395 - ۱۳ جدی ۱۳۹۵

داکتر عبدالله عبدالله برای رسیدهگی به چالش‌های بی‌جاشدهگان داخلی در ولایت هلمند و ارزگان نیز تأکید کرد و می‌گوید که کمیتۀ حالت اضطرار و مبارزه با حوادث به مشکلات بیجاشده‌گان داخلی توجه جدی کنند.
آقای عبدالله که دیروز (دوشنبه، ۱۳ جدی) در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، گفت: باید به وضعیت بی‌جا شدهگان داخلی به ویژه به وضعیت mandegar-3بی‌جا شدهگان ولایت‌های هلمند و ارزگان توجه جدی صورت گیرد.
آقای عبدالله افزود: “کمیسیون عالی دولتی مبارزه با حوادث و کمیته اضطرار برای حل مشکلات بی‌جاشده‌گان داخلی در ولایت‌های هلمند و ارزگان یک جلسه فوری بگیرند و اقدامات لازم را برای کمک‌رسانی به بی‌جاشده‌گان این دو ولایت انجام دهند.”
او گفت: وزارت ترانسپورت با شرکت هوایی کام‌ایر صحبت کند و مشکل رفت و آمد باشنده‌گان این ولایت را از طریق ترانسپورت هوایی حل کند.
این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که بربنیاد معلومات وزارت مهاجران و برگشت کنندهگان شمار بی‌جا شدهگان داخلی به یک میلیون و سه صد هزار تن افزایش یافته‎است.
گفته شده که تنها در سال ۲۰۱۶ پنج‌صد و پنجاه و یک هزار تن در نتیجه جنگ و نا امنی از مناطق شان بی‌جا شده‎اند.
شماری از شهروندانی که به دلیل جنگ و ناامنی از محلات اصلی‌شان بی‌جا شده اند با چالش‌هایگوناگون از جمله سردی هوا روبه‌رو اند.
آقای عبدالله در ادامۀ سخنانش گفت که پایگاه‌های امنیتی از مناطق و ولسوالی های ولایت بغلان نه تنها که انتقال داده نمی‌شود بلکه تقویت می‌گردد.
پیش از این گزارش‌های وجود داشت که نیروهای امنیتی پایگاه‌های‌شان را در برخی ساحات ولایت بغلان ازجمله در دهنه غوری تخلیه می‌کنند، اما رییس اجرایی این خبر را رد کرده است.
آقای عبدالله در این باره‌ گفت:”برای مردم ولایت بغلان یک تشویش ایجاد شده بود که گویا بیزهای امنیتی از مناطق دهنه غوری واطراف شهر پلخمری انتقال داده می شود که تصمیم درمورد آن گرفته نشده، اطمینان میدهیم که نه تنها بیزها انتقال داده نمی شود بلکه تقویت خواهد شد .”
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در بخش دیگری از سخنانش از نیروهای امنیتی خواست که برای تأمین امنیت در ولایت نورستان توجه جدی کنند.
آقای عبدالله تأکید کرد با آن که مردم ولایت نورستان با نیروهای امنیتی در برابر گروه طالبان همکار هستند ولی این ولایت کمتر انکشاف یافته است.
آقای عبدالله گفت که ولایت نورستان از محروم ترین ولایات است وقتی مشکل امنیتی پیدا می‌شود ده چالش دیگر علاوه می‌شود که توجه خاص مسوولان امنیتی را در قسمت رفع مشکلات امنیتی در ولایت نورستان می‌خواهم.
به گفتۀ آقای عبدالله: یکی از ولایاتی که کمترین کار به آن صورت گرفته ولایت نورستان است، درحالی که مردم ولایت نورستان خودشان در برابر طالبان امروز همکار نیروهای امنیتی ما هستند.
پروژه‌های ناتمام
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی با اشاره به پروژ‌ه‌های ناتمام وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی گفت:وزارت‌های سکتوری در جلسه بعدی شورای وزیران در بارۀ عوامل تأخیر پروژه‌های انکشافی مهم که مردم توقع داشت عملی شود اما نشده‌است، گزارش دهند که اقدامات لازم صورت گیرد تا مردم در سال آینده شاهد عملی شدن این پروژه‌ها باشند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که از بهر مصرف نشدن بودیجۀ انکشافی شماری از وزارت‌خانه‌های حکومت وحدت ملی، مجلس نماینده‌گان برخی از وزریران را استیضاح به آنان رأی عدم اعتماد داد که این کار روند حکومت‌داری را از چندی بدین‌سو به کُندی مواجه کرده و سبب رویاروی میان دست‌گاه اجرایی و قانون‌گذار شده است.
اعضای مجلس خواهان معرفی چهره‌های جدید به وزارت‌خانه‌هایی شده اند که به آنان رأی عدم اعتماد داده و به حکومت هُشدار داده اند که در صورت معرفی نشدن نامزد وزیران بودیجۀ مالی سال ۱۳۹۶ را تصویب نخواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.