روابـط بازرگانـی کابل – تاشکنـد گستـرش می‌یابـد

گزارشگر:چهار شنبه 15 جدی 1395 - ۱۴ جدی ۱۳۹۵

حکومت افغانستان در مورد دومین نشست اقتصادی افغانستان – ازبیکستان گزارش داد. دو کشور توافق کرده‌اند که در بخش‌های تجارت، ترانزیت و انرژی همکاری‌های خود را گسترش دهند.
ازبیکستان همسایه شمالی افغانستان است ولی روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور پیش از این محدود بود. پس از آن که روابط تجارتی افغانستان – mandegar-3پاکستان در سایه تنش‌های سیاسی صدمه دید، افغانستان در تلاش بهبود روابط اقتصادی با کشورهای آسیای مرکزی، چین، ایران و سایر کشورهای منطقه برآمد.
همایون قیومی، مشاور ارشد رییس جمهور غنی در بخش زیربنا روز سه شنبه در کنفرانسی که در کابل برگزار شده بود گفت: «قرار است وزیر خارجه ازبیکستان به افغانستان سفر کند و پروتوکولی که ما امضا کردیم، به یک تفاهمنامه تبدیل شود و بالاخره منجر به یک توافقنامه عمومی در قسمت تجارت و ترانزیت می‌شود.»
سرک‌سازی
وزیر فواید عامه افغانستان در این کنفرانس گفت که قرار است ازبیکستان در بازسازی سرک های افغانستان همکاری کند. در جریان چهارده سال جنگ، سرک‌هایی که در سراسر این کشور ساخته شده، در نتیجه انفجار ماین‌ها و سایر عوامل تخریب شده است.
محمود بلیغ وزیر فواید عامه افغانستان گفت: «براساس پلان ما، قرار است تا پنج سال آینده، حدود دو هزار کیلومتر شبکه خط آهن در افغانستان ساخته شود. ما از ازبیکستان خواستیم که در ساخت آن سهم بگیرد و آن‌ها نیز اظهار علاقمندی کردند.»
ازبیکستان در تامین مواد ساختمانی در عرصه سرک سازی نیز وعده‌هایی به افغانستان داده است.
سکتور انرژی
ازبیکستان دارای ذخایر غنی نفت و گاز است. در حال حاضر بیشتر گاز مورد نیاز افغانستان از طریق همین کشور تامین می‌شود. دو کشور در دومین نشست اقتصادی برسر ترانزیت انرژی از راه افغانستان به کشورهای آسیای جنوبی نیز بحث کرده‌اند.
امان الله غالب معین وزارت انرژی و آب در این کنفرانس گفت که قرار است ازبیکستان در بخش اعمار بندها و تولید برق از منابع داخلی افغانستان نیز سهم بگیرد: «یکی از مشکلات در سکتور انرژی، تجهیزات انرژی است که از کشورهای دیگر وارد می‌شود. ما می‌خواهیم فابریکاتی ایجاد شود که این تجهیزات را در داخل افغانستان تولید کند. ما ازبیکستان را تشویق کردیم که در داخل افغانستان این فابریکات را بسازند تا ما بتوانیم از آن‌ها تجهیزات برقی بخریم.»
یکی از نیازمندی‌های افغانستان، آموزش بهتر انجنیران در بخش انر‌ژی است و در این مورد افغان‌ها خواستار آموزش نیروی انسانی در سکتور انرژی شده است.
در بخش زراعت نیز مقامات دو کشور باهم گفتگو کرده و وعده‌هایی در این قسمت داده شده است. اسد الله ضمیر وزیر زراعت و آبیاری گفت که ازبیکستان در عرصه تجارت محصولات زراعتی و حیوانی نیز همکاری خواهد کرد: «همکاری در بخش منابع طبیعی، احیای جنگلات، تکثیر نباتات شیرین بویه و سایر نباتات برای تحکیم سواحل، ابقای حیات وحش و ابقای حیات وحش مسایلی است که ما در مورد آن گفتگو کرده ایم.»
رهایی از زندان حمل و نقل
وزیر ترانسپورت افغانستان در این کنفرانس گفت که همکاری ازبیکستان در عرصه ترانسپورت برای افغانستان بسیار مهم است. محمدالله بتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی گفت: «ما از زندان حمل و نقل که در گذشته وابسته به یک کشور همسایه بودیم، نجات پیدا می‌کنیم. با گذشت هر روز دهلیزهای جدید به رخ شرکت‌های ترانسپورتی و تجار ملی ما باز می‌شود. این واقعا یک صفحه جدید بود.»
تجارت با ازبیکستان نه تنها افغانستان را به منبع خوب و مطمین انرژی وصل می‌کند، بلکه این کشور می‌تواند تجارت خود با کشورهای دیگر آسیای مرکزی را نیز گسترش دهد. این امیدواری وجود دارد که با بهبود تجارت بین دو کشور، نرخ مواد نفتی در افغانستان کاهش یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.