استراتژی ۳ لایه‌یی اشرف غنی

گزارشگر:یک شنبه 19 جدی 1395 - ۱۸ جدی ۱۳۹۵

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان از زمان آغاز ریاست جمهوری خود استراتژی دیپلماتیک سه لایه‌ای را با هدف تضمین بقای دولت خود و برخورد با طالبان اتخاذ کرده است.
رییس جمهور افغاستان برای بقای دولت وحدت ملی و برخورد با طالبان و یا کشاندن این گروه پای میز مذاکره، استراتژی سه لایه‌ای را در دستور کار mandegar-3خود قرار داد.
لایه اول تحکیم روابط با غرب
سایت دیپلمات، در بخشی از یک مقاله با عنوان «ظهور دیپلماسی طالبان» به تشریح این استراتژی پرداخته است. بر اساس این مقاله، لایه اول استراتژی اشرف غنی، تحکیم روابط با غرب است.
غنی، برخلاف دوره دوم ریاست جمهوری حامد کرزی که سر ناسازگاری با آمریکا را داشت، به سمت غرب و به ویژه آمریکا گرایش دارد. در زمان وی توافقنامه امنیتی در نخستین روز دولت وحدت ملی امضا شد و حملات شبانه که در دوره کرزی ممنوع شده بود از سر گرفته شد.
این اقدامات باعث شد که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا درباره برنامه خروج از افغانستان و تعداد نیروهایی که باید در این کشور باقی می‌ماندند، تجدید نظر کند.
لایه دوم ایجاد توافق منطقه‌ای علیه تروریسم
لایه دوم این استراتژی، ایجاد توافق منطقه‌ای علیه تروریسم است. رییس جمهور افغانستان پس از برقراری روابط استراتژیک با آمریکا و ناتو، تلاش کرد حمایت کشورهای منطقه را برای جنگ علیه طالبان جلب کند. در همین راستا، اشرف غنی سفری غیر رسمی به عربستان داشت و سپس، در اولین سفر خارجی رسمی خود، به چین رفت و بعدها به پاکستان، ترکمنستان، ایران و حتی روسیه سفر کرد.
غنی تلاش دارد کشورهای منطقه را متقاعد کند تروریسم و ناامنی مانعی برای توسعه و انسجام منطقه، از جمله راه اندازی و حفاظت از پروژه های مشترک چند ملیتی است.
به نظر می‌رسد دولت وحدت ملی در سال اول شکل‌گیری در مرحله جلب حمایت کشورهای منطقه موفق عمل کرده است. با این حال، حوادث اخیر حاکی از ناکامی‌هایی است که شاید ناشی از تئوری توطئه باشد؛ به این معنا که دولت افغانستان و واشنگتن، پنهانی و با هدف ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای آسیای مرکزی، چین و روسیه، از حضور داعش در افغانستان حمایت می کنند.
نشست چین، پاکستان و روسیه بدون حضور افغانستان گواه این بی‌اعتمادی است و باید منتظر ماند و دید آیا غنی بار دیگر خواهد توانست حمایت این کشورها را به دست آورد یا خیر.
لایه سوم رد کردن فتوای طالبان
لایه سوم رد کردن فتوای طالبان است. این لایه بخش مهمی از استراتژی اشرف غنی را تشکیل می دهد.
کابل، در اقدامی که از زمان ریاست جمهوری کرزی آغاز شد، تلاش کرده است یک کنفرانس بین‌المللی با حضور علمای اسلام و با موضوع جنگ افغانستان ترتیب دهد، به این امید که علمای سرشناس تداوم این جنگ را به ویژه با حضور سربازان آمریکایی در افغانستان، محکوم کنند.
چند ماه قبل، مقرر شد سازمان کنفرانس اسلامی در این رابطه در جده عربستان سعودی یک کنفرانس صلح تشکیل بدهد، که البته پس از واکنش شدید طالبان برگزاری کنفرانس به تعویق افتاد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.