یک نماینده هلمند: احتمالاً شورای کویته به هلمند انتقال یافته است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 20 جدی 1395 - ۱۹ جدی ۱۳۹۵

یک نماینده مردم هلمند می‌گوید که در چهارده ولسوالی این ولایت طالبان حضور دارند و احتمالاً شورای کویته نیز به هلمند منتقل شده است.
نماینده مردم هلمند که نخواست نامش فاش شود، به روزنامۀ ماندگار گفت: در حال حاضر در چهارده ولسوالی ولایت هلمند طالبان حضور دارند و مراکز آموزشی و پایگاه‌های خویش را در شماری از ولسوالی‌ها ایجاد کرده‌اند.
mandegaar-3این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که پس از وخیم‌شدن اوضاع امنیتی در ولایت هلمند، مسوولان ارتش امریکا در افغانستان از دوباره مستقر شدن ۳۰۰ مرد تفنگدار امریکایی در ولایت هلمند خبر دادند.
مسوول نیروهای دریایی امریکا در جنوب افغانستان گفته که این یک ماموریت جنگی تازه برای این نیروهای در هلمند است.
نماینده مردم هلمند می‌گوید: در حال حاضر در چهارده ولسوالی هلمند گروه طالبان حضور دارند. در ولسوالی‌های نوزاد، خانشین، گرم سیر، گرشک و نهرسراج طالبان مراکز آموزشی ایجاد کرده و از مردم سربازگیری می‌کنند.
این منبع عامل اصلی حضور طالبان را در ولایت هلمند ایجاد فاصله میان مردم و مسوولان دولتی این ولایت می‌داند، زیرا به گفتۀ او، مسوولان پولیس در این ولایت افراد را به بهانه‌های مختلف بازداشت می‌کنند و در بدل پول دوباره رها می‌کنند و افرادی که پول نداشته باشند مورد لت و کوب قرار می‌دهند”. این کارها باعث فاصله گرفتن مردم از دولت شده است.
به گفتۀ این منبع، اگر به فساد اداری و زورگویی مسوولان اداری ولایت هلمند رسیده‌گی صورت نگیرد، مستقر شدن نیروهای امریکایی در این ولایت مفید تمام نخواهد شد؛ اما اگر مبارزه با فساد صورت گیرد در آن صورت می‌توان گفت که پیروز دولت خواهد بود.
او گفت: ولسوالی ناوه، نادعلی و مارجه در حال حاضر در دست طالبان قرار دارند. در عین حال، امکان انتقال شورای رهبری طالبان از کویته به این ولایت نیز وجود دارد. زیرا هیچ مسوول دولتی به علت حضور طالبان نمی‌تواند از نزدیک به ولسوالی‌ها برود.
این منبع با تمجید از مبارزه نیروهای امنیتی بیان کرد که مدیریت نیروهای امنیتی در ولایت هلمند نهایت ضعیت و ناتوان است. ساحاتی که در عملیات به دست نیروهای امنیتی می‌افتد با عقب نشینی دوباره به دست طالبان سقوط می‌کند و طالبان ابزار که از نیروهای امنیتی به غنیمت می‌گیرند دوباره بالای این نیروهای استفاده می‌کنند.
او گفت: در حال حاضر خطر سقوط ولایت هلمند می‌رود، اگر ارادۀ قوی و مدیریت درست در رأس نیروهای امنیتی در این ولایت به وجود نیاید، ولایت هلمند به دست طالبان سقوط خواهد کرد. زیرا در نزدیک‌ترین نقطه لشکرگاه “ساحۀ بولان” طالبان حضور دارند.
اما، محمدرحیم چخانسوری سرپرست فرماندهی زون ۵۰۵ پولیس هلمند در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: نیروهای امنیتی مستقر در ولایت هلمند با تمام توانایی حملات دشمن را در این ولایت عقب زده‌اند و تنها در حمایت هوایی از نیروهای ناتو به رهبری امریکا کمک می‌گیرند.
آقای چخانسوری افزود: در حملات طالبان که دو مرتیه باعث بسته شدن شاهراه مواصلاتی ولایت هملند شده بوده، نیروهای امنیتی و دفاعی این ولایت توانستند که نیروهای دشمن را از اطراف جاده‌ها به عقب زنند.
به گفتۀ او، خط مرز طولانی و باز ولایت هلمند با کشورهای همسایه باعث شده تا برخی از سازمان‌های استخباراتی کشورهای منطقه از این فرصت استفاده کرده و گروه‌های تروریستی را از این طریق وارد ولایت هلمند ‌سازند که باعث بدامنی در این ولایت می‌شود.
آقای چخانسوری هر چند از کشوری خاصی در مورد حمایت و فرستادن گروه‌های تروریستی به ولایت هلمند نام نمی‌برد؛ اما مسوولان نهادهای امنیتی افغانستان همواره سازمان استخباراتی پاکستان را مسوول حمایت از گروهی تروریستی طالبان در افغانستان می‌دانند.
آقای چخانسوری تصریح کرد که طالبان شش ماه پیش تلاش کردند که شورای رهبری این گروه را از کویته پاکستان را به ولایت هلمند انتقال دهند؛ اما این فرصت برایشان تا هنوز مساعد نشده است.
او گفت: نیروهای امنیتی و مردم هلمند هیچ گاه برای گروه‌های تروریستی اجازه نمی‌دهند تا مرکز مشوره دهی یا شورای کویته را به این ولایت انتقال دهند.
سرپرست زون ۵۰۵ پولیس در هلمند هرچند در مورد اعزام ۳۰۰ مرد تفنگدار دریایی امریکایی که به این ولایت اظهار بی‌خبری کرد؛ اما گفت که نیروهای امنیتی در ولایت هلمند آماده هر نوع عملیات در برابر دشمن هستند.
این در حالی است که که نیروهای امریکایی در افغانستان از مستقر شدن ۳۰۰ مرد تفنگدار دریایی امریکا در ولایت هلمند خبر می‌دهند. ژنرال «راجر بی‌ترنر» فرمانده ماموریت جدید تفنگداران دریایی آمریکا در جنوب افغانستان اظهار کرده که این نظامیان برای مشاوره و حمایت ازقول اردوی ۲۱۵ ارتش و فرماندهی ۵۰۵ پولیس در پایگاه سابق تفنگداران آمریکایی در هلمند مستقر خواهند شد.
وی افزوده که این یک ماموریت جنگی است و تفنگداران دریایی آمریکا آمادگی لازم برای مواجه با هرگونه تهدیدات امنیتی را خواهند داشت. “ویلیام دی بیدلر” ژنرال ارشد تفنگداران دریایی آمریکایی در رابطه با مدت این ماموریت گفته که تفنگداران دریایی تا زمانی که لازم باشد در ولایت هلمند حضور خواهند داشت.
این ژنرال آمریکایی ادامه داده که بیشتر این تفنگداران دریایی پیش از این نیز در ولایت هلمند حضور داشته‌اند و قرار است با واحد نظامی «فورج» سربازان آمریکایی که در حال حاضر در ولایت هلمند حضور دارند، جایگزین شوند.
وی افزوده که این جایگزینی بر اساس درخواست «جان نیکلسون» ژنرال ارشد نیروهای آمریکایی و فرمانده حمایت ماموریت قاطع در افغانستان صورت خواهد گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.