وزارت دفاع ملی: دشمنان به دنبال بدنام‌سازی ارتش هستند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 26 جدی 1395 - ۲۵ جدی ۱۳۹۵

وزارت دفاع افغانستان، گزارش اخیر سیگار را نادرست و غیرواقعی می‌داند.
معاون سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که سربازان ارتش نیازی به فروش اسلحه ندارند؛ زیرا ۸۰ درصد اکمالات به موقع به نیروهای ارتش می‌رسد.
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی در واکنش گزارش سیگار یا اداره بازرس امریکا در افغانستان می‌گوید: در گذشته به علت کمی اکمالات mandegar-3ارتش امکان داشته که برخی از افراد دست به فروش اسلحه زده باشند؛ اما در حال حاضر اکمالات به صورت همه جانبه به نیروهای ارتش صورت می‌گیرد و سربازان نیاز ندارند تا دست به فروش اسلحه بزنند.
سیگار یا ادارۀ بازرس ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که مدارکی در دست دارند که نشان می‌دهد، طالبان از نظامیان افغانستان سلاح خریداری می‌کنند.
مسوولان این اداره در این گزارش هم‌چنان مدعی‌اند که کنترل دولت افغانستان بر خاک این کشور نسبت به سال گذشته از ۷۲ درصد به ۶۳ درصد کاهش یافته است.
اما، آقای رادمنش با رد این ادعاها می‌گوید: ۸۰ درصد اکمالات به ارتش کشور صورت می‌گیرد، بناٌ سربازان هیچ‌گاه مجبور به فروش اسلحه و ابزار دست داشته‌شان نمی‌شوند.
معاون سخنگوی وزارت دفاع فروش اسلحه را توطیه‌یی از طرف دشمنان کشور دانسته که می‌خواهند شرکای بین‌المللی افغانستان را در شک و تردید قرار دهند.
آقای رادمنش مراکز عمدۀ فروش اسلحه و ابزار نظامی و جنگی را در آن طرف خط دیورند دانسته افزود که از آنجا به داخل افغانستان اسلحه انتقال می‌یابد و افراد را از این طریق مسلح کرده به تجارت مواد مخدر دست می‌زنند.
آقای رادمنش گفت که دشمنان افغانستان به دنبال بدنام‌سازی ارتش هستند.
آقای رادمنش با بیان این‌که محاسبه گزارش سیگار که در ۲۸ آگست ۲۰۱۶ انجام شده نادرست است، افزود: اما در حال حاضر پنچ ماه از تاریخ محاسبۀ این گزارش می‌گذرد که در طول این ماه‌ها نیروهای امنیتی کشور عملیات گسترده را انجام داده و چندین ولسوالی از دست دشمنان تصفیه کرده‌اند.
او گفت که نیروهای امنیتی ولسوالی‌های پچیراگام و اچین در ننگرهار و ولسوالی دوآب نورستان را از حضور دشمن پاکسازی شد، در ولسوالی تگاب بدخشان چالش‌های امنیتی را دفع نموده و عملیات تصفیه‌یی را در یفتل بالا و پایان ولایت بدخشان راه‌اندازی کرده‌اند.
آقای رادمنش با بیان این‌که عملیات تصفیه‌یی در بیشتر ولایات کشور پر دست‌آورده بوده، گفت: در ولایات فراه و هلمند فابریکات ماین‌سازی دشمن تخریب شده و در ولایات شمالی از جمله کندز و فاریاب نیروهای امنیتی ضربات کوبنده‌یی را بر پیکر دشمن وارد کرده‌اند.
آقای رادمنش در مورد چالش‌های سال ۲۰۱۷ گفت که ارتش افغانستان آماده‌گی لازم دارد، هواپیماهای بیشتر نظامی در دسترس ارتش افغانستان قرار دارد، پایگاه‌های مدرن خنثا سازی ماین و کمره‌های پیشرفته‌یی که می‌تواند در عرصۀ کارهای استخباراتی موثر تمام شود، در دسترس دارند.
او گفت که مدیریت جنگ در کشور تغیر کرده است، این تغیرات از سطح بلوک، تولی، کندک و لوا شروع شده تا به مدیرت جنگ تاثیر بیشتر داشته باشد.
آقای رادمنش بیان کرد: کشورهایی که از تروریستان حمایت می‌کنند در اشتباه محض هستند، زیرا تروریستان هیچ مرزی را به رسمیت نمی‌شناسند.
آقای رادمنش هرچند از کشور خاص در مورد حمایت از تروریستان نام نمی‌برد؛ اما اخیراً روسیه، پاکستان و چین نشستی در مورد امنیت افغانستان در مسکو داشتند و همچنان رابطۀ ایران با طالبان نیز افشا شده است.
از سویی هم، صالح محمد ریگستانی آگاه مسایل نظامی می‌گوید: فروش اسلحه از طرف ارتش کشور احتمال ندارد؛ اما فروش اسلحه از طرف پولیس محلی را رد نمی‌کند.
آقای ریگستانی افزود که کاهش تسلط نیروهای امنیتی به برخی از ساحات وجود دارد، زیرا طالبان در این اواخر به نواحی برخی ولایات تسلط پیدا کرده‌اند.
آقای ریگستانی تصریح کرد که پولیس محلی بدون داشتن کدام پروسۀ داخل نظام شده و معاش دریافت می‌کنند.
به گفتۀ او، فروش اسلحه از طرف برخی افراد گروه‌ها در داخل افغانستان یک امر معمول است؛ اما فروش اسلحه از طرف ارتش و پولیس ملی غیر ممکن است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.