رأی زنی پدر طالبان با اشرف غنی

گزارشگر:شنبه 2 دلو 1395 - ۰۱ دلو ۱۳۹۵

مولانا سمیع الحق سیاستمدار پاکستانی و رهبر حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع که پدر معنوی طالبان معروف است، با اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان، درباره راه‌های کمک به برقراری صلح در افغانستان گفت‌وگوی تلفنی کرد.
عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد روز جمعه در این باره به ایرنا گفت که این تماس تلفنی، همزمان با ملاقات روز گذشته وی با مولانا سمیع الحق و در حضور او انجام شده است.
در جریان دیدار سفیر افغانستان در پاکستان با مولانا سمیع الحق در مدرسه دارالعلوم حقانیه متعلق به این چهره مذهبی-سیاسی پاکستان واقع در شهر ‘اَکوره خَتَک’، زاخیلوال زمینه گفت‌وگوی تلفنی پدر معنوی طالبان و اشرف غنی را فراهم کرد.
این دومین دیدار سفیر افغانستان با پدر معنوی طالبان در مدرسه وی درچند ماه اخیر محسوب می‌شود.
سمیع الحق و اشرف غنی در گفت‌وگوی تلفنی خود که ۳۰ دقیقه به طول انجامید، درباره راه‌های بازگرداندن صلح در افغانستان تبادل نظر کردند.
رییس جمهوری افغانستان از مولانا سمیع الحق به عنوان شخصیت معنوی طالبان و یک چهره قابل احترام نزد ملت افغانستان توصیف کرد و گفت: پدر معنوی طالبان همیشه خواستار برقراری صلح در افغانستان بوده است.mandegar-3
مولانا سمیع الحق نیز با تأکید بر ارتقای صلح و ثبات هم در افغانستان و هم در پاکستان، گفت که رهبران افغانستان برای رسیدن به هدف صلح در کشور باید نقش فعال تری ایفا کنند.
وی افزود: فداکاری مردم افغانستان برای صلح در کشورشان نباید از بین برود، بلکه دولت و مردم افغانستان باید خود را از نیروهای خارجی مستقر در این کشور جدا کنند.
پدر معنوی طالبان همچنین از حسن نیت خود و آماده‌گی برای ایفای نقش در مسیر از بین بردن تنش میان دولت کابل و طالبان خبر داد.
وی همچنین از دولت های پاکستان و افغانستان نیز خواست تا اختلافات خود را از طریق گفت وگو و رایزنی حل و فصل کنند.
مولانا سمیع الحق در این تماس تلفنی، نسبت به گسترش نفوذ هند در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرد.
با این حال سفیر افغانستان اعلام کرد: رهبران طالبان باید گام های رو به جلو بردارند و با دولت، پای میز مذاکره بنشینند.
ملاقات زاخیلوال با سمیع الحق و تماس تلفنی این شخصیت مذهبی-سیاسی پاکستانی مورد قبول طالبان و دولت افغانستان، در شرایطی انجام شده است که تنش ها میان کابل و اسلام آباد پس از تشدید حملات تروریستی اخیر در افغانستان، بحرانی تر شده و افغانستان از جمله در روزهای اخیر، پاکستان را به حمایت و پناه دادن به تروریست هایی متهم کرد که با استفاده از موقعیت امن خود در خاک پاکستان، دست به حملات تروریستی علیه افغانستان می‌زنند.
نفیس زکریا سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود، این اتهامات و ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات کابل را بی اساس و آن را به ضرر تلاش‌ها برای صلح افغانستان دانست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.