تـرامپ آمـد/ کابل خوش‌بین است

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 2 دلو 1395 - ۰۱ دلو ۱۳۹۵

دونالد ترامپ با انجام مراسم تحلیف، رسماً به عنوان ۴۵ رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا آغاز به کار کرد.
آقای ترامپ دیروز جمعه مراسم تحلیف را به جا آورد. او به اتحاد و یک‌پارچه‌گی ایالات متحده امریکا تأکید ورزید.
دولت افغانستان از آمدن ترامپ به کاخ سفید خوش‌بین است و باورد دارد که در جریان مأموریت او روابط کابل- واشنگتن گسترش می‌یابد.

mandegar-3سخنگویان حکومت وحدت ملی می‌گویند که با آمدن ادارۀ جدید در ایالات متحدۀ امریکا، همکاری‌ها میان کابل و واشنگتن بیشتر از پیش گسترش خواهد یافت.
به گفتۀ آنان، حکومت افغانستان از ادارۀ جدید امریکا به رهبری دونالد ترامپ می‌خواهد بالای کشور پاکستان فشارها را افزایش داده و در مبارزه با تروریسم مصمم‌تر از پیش، عمل کند.
هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست‌جمهوری حکومت وحدت ملی می‌گوید که روابط افغانستان و امریکا استوار به منافع مشترک و تهدیدهای مشترک می‌باشد.
آقای چخانسوری که پنجشنبه در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت: در تماس تلفنی که رییس‌جمهور غنی با آقای ترامپ داشت و اضافه‌تر از ۲۰ دقیقه طول کشید، روی مسایل مهم صحبت شده است.
ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرده بود که آقای غنی، به‌تاریخ ۱۲ قوس سال جاری با آقای ترامپ تلفنی گفت‌وگو کرده است.
آقای غنی در این تماس رابطۀ کابل و واشنگتن را بر مبنای منافع مشترک استراتژیک دو ملت استوار دانست و افزود که انتظار می‌رود که این رابطه در دورۀ ریاست‌جمهوری آقای ترامپ بیش از پیش تقویت و توسعه یابد.
او گفته که مبارزۀ مشترک افغانستان و امریکا در برابر تروریسم، واشنگتن را به عنوان شریک بنیادین و محوری مردم افغانستان مبدل کرده است.
آقای ترامپ هم گفته که منابع طبیعی افغانستان قابل ملاحظه است و دولت او آماده است که به مردم و دولت افغانستان برای استفادۀ مؤثر در این عرصه کمک کند.
رییس‌جمهور امریکا گفته که افغانستان ظرفیت مناسبی برای توسعۀ اقتصادی داشته و منابع طبیعی این کشور می‌تواند از عناصر کلیدی این امر محسوب شود.
هم‌چنان مجیب‌الرحمن رحیمی، سخنگوی ریاست اجرایی با اشاره به گفت‌وگوی رییس‌جمهور پیشین امریکا با مسوولان حکومت وحدت ملی و ادامۀ همکاری‌ها میان دولت امریکا و افغانستان گفت که مهم‌ترین خواست رهبری حکومت وحدت ملی از دولت جدید ایالات متحدۀ امریکا این است که با استفاده از نفوذی که آن کشور بر پاکستان دارد، این کشور را وادار به عدم حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی کند.
آقای رحیمی در بخش دیگر از سخنانش گفت که حکومت افغانستان از ادارۀ جدید امریکا به رهبری دونالد ترامپ می‌خواهد بالای کشور پاکستان فشارها را افزایش بدهد.
آقای رحیمی افزود که روابط بین کابل و واشنگتن بر اساسات و بنیادهای محکم استوار است که توافق‌نامۀ استراتژیک و قرارداد امنیتی میان دو کشور وجود دارد و هردو کشور قربانی‌ها و فداکاری‌های زیادی را در امر مبارزه با تروریسم انجام داده‌اند.
سخنگوی ریاست اجرایی که در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت: “امیدوارِ ادامۀ این همکاری با امریکا هستیم و یکی از لازمه‌های همکاری، فشار بالای پاکستان در مبارزه با تروریسم در منطقه‌ است.”رحیمی با اشاره به موقف ترامپ در زمان کارزارهای انتخاباتی‌اش در برابر پاکستان و حضور چهره‌های کارکرده ‌در افغانستان در کابینه‌اش، افزود که امیدوار هستیم ادارۀ جدید امریکا با درک خوب‌‌تر و روشن‌تر از وضعیت نظامی در افغانستان داشته باشد.
باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین امریکا در آخرین تماس تلفونی با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان از تلاش‌های رهبری کشور برای مبارزه با فساد و ایجاد حاکمیت قانون قدردانی کرد و از آنان خواست تا به همکاری برای گسترش وحدت ملی و صلح پایدار ادامه دهند.
کاخ سفید با انتشار اطلاعیه‌یی گفته است در این تماس تلفونی که روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته انجام شد، آقای اوباما ضمن قدردانی از همکاری‌های کابل-واشنگتن، از مسوولان حکومت وحدت ملی خواست که به همکاری برای گسترش وحدت ملی و حمایت از صلح و ثبات پایدار در این کشور ادامه دهند.
آقای اوباما هم‌چنین از تلاش‌های رهبری افغانستان برای مبارزه با فساد و ایجاد حاکمیت قانون قدردانی کرد.
دعوت نشدن مسوولان حکومت وحدت ملی در مراسم تحلیف ترامپ
یکی از موضوعاتی در چند روز پسین گپ‌ و گفت‌های زیادی را در میان شهروندان و تحلیل‌گران به‌میان آورده، دعوت نشدن مسوولان حکومت وحدت ملی در مراسم سوگندِ آقای ترامپ است و این مورد بسیاری از آگاهان را به این باور رسانده است که این‌کار نشان‌گر تضعیف روابط میان واشنگتن و کابل خواهد شد.
اما سخنگویان حکومت وحدت ملی اعلام می‌کنند که دعوت نشدن مسوولان حکومت در مراسم تحلیف آقای ترامپ، تأثیری روی روابط دو کشور نخواهد داشت و سفیر افغانستان در واشنگتن به نماینده‌گی از رهبران حکومت در این مراسم شرکت می‌کند.
هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست‌جمهوری حکومت وحدت ملی می‌گوید که دعوت از سران کشورها برای شرکت در مراسم سوگند وفاداری رییس‌جمهور جدید امریکا در تفاهم آن کشور وجود ندارد.
به گفتۀ آقای چخانسوری، برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری موضوع داخلی آن کشور است. سخنگوی ریاست‌جمهوری گفت که پیش از این در مراسم سوگند وفاداری باراک اوباما، نیز از سران حکومت افغانستان دعوت نشده بود.
مجیب الرحمان رحیمی، سخنگوی ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی نیز می‌گوید، دعوت نشدن افغانستان در مراسم سوگند وفاداری رییس‌جمهور امریکا، کدام تأثیری روی روابط کابل- واشنگتن ندارد.
آقای رحیمی خاطر نشان کرد که که دعوت از سران کشورها برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در امریکا عرف نیست.
رحیمی گفت که در این مراسم سفیر افغانستان در واشنگتن به نماینده‌گی از رهبران حکومت شرکت می‌کند.
وزارت خارجۀ افغانستان در مورد دعوت نکردن امریکا از افغانستان برای شرکت در مراسم سوگند وفاداری رییس‌جمهور امریکا تا هنوز اظهار نظر نکرده است.
گفتنی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور جدید امریکا بعد از مراسم سوگند وفاداری، کارش را به‌عنوان چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا در کاخ سفید کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.