نزدیک به پنج میلیارد افغانی عواید دولت از بابت کریدت کارت‌ها

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 3 دلو 1395 - ۰۲ دلو ۱۳۹۵

حکومت در سال ۱۳۹۵ حدود۴،۷ میلیارد افغانی محصول از کریدت کارت‌های شبکه‌های مخابراتی دریافت کرده است.
مسوولان در وزارت مخابرات می‌گویند: محصول به دست آمده از شبکه‌های مخابراتی بیشتر از انتظار بوده است؛ زیرا براساس محاسبه وزارت مالیه که در سال ۹۴ انجام داده بود، باید سالانه چهار میلیارد افغانی جمع‌آوری می‌شد.
mandegar-3یاسین صمیم سخنگوی وزارت مخابرات به روزنامه ماندگار گفت: خوشبختانه ما در سال ۱۳۹۵ بیش از ۳،۴ میلیارد افغانی محصول( ۱۰% مالیات از هر پنجاه افغانی ) جمع‌آوری کردیم. این رقم بیشتر از انتظار ما بوده است.
این سخنان در حالی ابراز می‌شود که آگاهان اقتصادی با انتقاد از حکومت می‌گویند: در کنار جمع‌آوری مالیات از کریدت‌ کارت‌های شبکه‌های مخابراتی، از کارمندان دولت؛ شفاخانه‌ها و مکاتب شخصی و رسانه‌ها نیز مالیات دریافت می‌شود؛ اما به دلیل فساد گسترده در درون حکومت و حمایت حکومت از فاسدین تمام این عواید در جیب فاسدین ریخته می‌شود و سقف ارایه خدمت به مردم صفر است و با آنکه تقریباً تمامی مردم افغانستان به دولت مالیه پرداخت می‌کنند؛ اما از بیمه درمانی برخوردار نیستند.
به باور این آگاهان اقتصادی، در طول ۱۵ ساله گذشته کابل حتا شاهد تأسیس یک شفاخانه دولتی نبوده و مردم به دلیل نبود خدمات صحی برای درمان به کشورهای همسایه سفر می‌کنند و این اقدام سبب فرار سرمایه از کشور شده است.
به گفته آنان: با وجود این‌که تقریباً تمامی مردم افغانستان به دولت مالیه پرداخت می‌کنند؛ اما از ابتدایی‌ترین ارایه خدمات درمانی و شهری برخوردار نیستند و تقریباً تمامی مالیات دریافت شده به جیب زورمندان و فاسدین که توسط حکومت حمایه می‌شوند ریخته می‌شود.
بااین حال سخنگوی وزارت مخابرات از بررسی‌های جدی در خصوص اضافه‌ستانی‌های شرکت‌های مخابراتی نیز خبر می‌دهد.
آقای صمیم می‌گوید: ما در حال بررسی شکایات شهروندان در خصوص اضافه‌ستانی‌های شبکه‌های مخابراتی هستیم و به زودی مشخص خواهد شد که کدام شبکه‌ها اضافه ستانی می‌کند و در مورد آنان تصمیم گرفته و با مردم شریک ساخته خواهد شد.
این درحالی است که شهروندان از اضافه‌ستانی‌های شبکه‌های مخابراتی شاکی بوده و انتقاد دارند که تمامی شبکه‌های مخابراتی با عناوین و نیرنگ مختلف از مردم اضافه‌ستانی می‌کنند.
چندی پیش نیز وزارت مخابرات به مردم وعده سپرده بود که در خصوص اضافه‌ستانی‌های شرکت‌های مخابراتی تحقیق کرده و در برابر شرکت‌های که اضافه‌ستانی کرده اند؛ اقدام خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.