“بهـار خونینـی در پیـش داریـم”/ وزارت دفاع: به دشمن تبلیغ نکنید!

گزارشگر:ناجیه نوری / دوشنبه 4 دلو 1395 - ۰۳ دلو ۱۳۹۵

ناظران معتقد هستند که ما بهار پیش‌روی افغانستان خونین خواهد بود، زیرا کنترول جنگ از دست حکومت خارج شده است.
آنان باور دارند که سربازان ما نیت دفاع از وطن و ناموس را دارند؛ اما متاسفانه رهبری و مدیریت درست وجود ندارد و سربازان ما بیهوده در میدان جنگ کشته می‌شوند.
mandegar-3اما مسوولان وزارت دفاع ملی با رد این گفته‌ها می‌گویند: یک بخش عملیات” شفق دو” حالت تعرضی دارد و همین اکنون نیروهای اردوی ملی همه روزه در ۱۰ و ۱۵ ولایت عملیات را طرح‌ریزی و اجرا می‌کنند.
این واکنش‌ها در پی حالت دفاعی نیروهای امنیتی در برابر طالبان ابراز می‌شود.
همه ساله طالبان در فصل زمستان حالت دفاعی اختیار کرده و مشغول تجهیز و آماده‌گی برای جنگ در فصل بهار را می‌گیرند و کمتر درگیر جنگ با نیروهای امنیتی می‌باشند.
عبدالوود پیمان عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: کنترول جنگ از دست حکومت افغانستان خارج شده؛ اما حکومت نمی‌خواهد که واقعیت را به مردم بگوید.
او تاکید کرد: طالب امروز طالب دیروز نیست، امروز طالبان را روسیه، ایران و ….. حمایت می‌کند و داعش هم به این گروه اضافه شده و حکومت هم حالت دفاعی را اختیار کرده است؛ بنابراین ما بهار خونینی در پیش داریم.
به باور او: مساله مهم‌تر اینکه طالبان در میان خود مشکل پیدا کردند؛ اما حکومت افغانستان توانایی استفاده از شکاف میان طالبان را ندارد و نمی‌تواند جنگ را مدیریت کند.
به گفته این عضو مجلس: سربازان ما نیت دفاع از وطن و ناموس را دارند؛ اما متاسفانه رهبری و مدیریت درست وجود ندارد و سربازان ما بیهوده در میدان جنگ کشته می‌شوند.
او افزود: از یک سو وزیر دفاع یک شخص ناتوان و فاقد مدیریت است و از جانبی هم کنترول جنگ در دست حکومت افغانستان نیست؛ بنابراین ما بهار خونینی در پیش داریم.
این عضو مجلس همچنان گفت: مساله مهم دیگر اینکه داعش در حال شکل گرفتن است و این مساله نشان می‌دهد که جنگ سرد یکبار دیگر در حال شکل گرفتن است و کنترول اوضاع از دست حکومت افغانستان خارج شده است.
بااین حال عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی سیاسی به این باور است که نیروهای امنیتی افغانستان در حال حاضر در حالت دفاعی قرار دارد و نیت حمله به طالبان وجود ندارد؛ بنابراین بهار آینده یک بهار خونینی خواهد بود.
امرخیل می‌گوید: در حال حاضر اگر حکومت افغانستان برای بهار آینده آماده‌گی لازم را بگیرد و حالت تعرض را اختیار کند، بدون شک طالبان نمی‌توانند در سال آینده موفقانه عمل کنند؛ اما متاسفانه حکومت افغانستان در حال حاضر در حالت دفاعی قرار دارد.
به گفته این آگاه نظامی سیاسی: عملیاتی‌های که زیر نام” شفق دو” پلان شده، بسیار به کندی به پیش می‌رود، در حالی‌که در فصل زمستان باید طالبان را محاصره کرده و لانه‌های آنان را از بین می‌بردند؛ اما متاسفانه چنین چیزی جریان ندارد.
او تاکید کرد: اگر ما حالت دفاعی اختیار کنیم و فشار دایمی بالای داشمن نداشته باشیم، بدون شک پیروز نخواهیم شد؛ با توجه به این مسایل ما یک بهار خونینی در پیش داریم و در سال آینده جنگ‌ها شدت پیدا خواهد کرد.
اما مسوولان در وزارت دفاع ملی، حالت دفاعی نیروهای امنیتی را رد کرده تاکید دارند که یک بخش عملیات” شفق دو” حالت تعرضی را دارد و همین اکنون نیروهای اردوی ملی همه روزه در ۱۰ و ۱۵ ولایت عملیات را طرح‌ریزی و اجرا می‌کنند.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید: همه روزه از طرف نیروهای هوایی و قطعات خاص ما در ولایات و مناطق مختلف عملیات اجرا می‌شود و در هر نقطه‌یی که تهدید وجود داشته باشد عملیات طرح و اجرا می‌شود.
وزیری، پیش‌بینی کارشناسان نظامی مبنی برخونین خواندن بهار آینده را تبلیغ برای دشمنان افغانستان عنوان کرده تاکید کرد: ما در ولایت فاریات، هلمند، قندهار، ارزگان و ننگرهار عملیات بسیار خوبی داشتیم؛ بنابراین کسانی‌که می‌گویند وزارت دفاع ملی حالت دفاعی اختیار کرده؛ بدون شک برای دشمن ما تبلیغ می‌کنند.
این حالی است که همین اکنون بخشی از ولایت ننگرهار در کنترول گروه داعش قرار دارد و ولایت‌های هلمند، فراه، ارزگان و در شمال ولایت کندز فاریاب و جوزجلن همچنان ناامن است و مردم کندز در حالی ترک خانه‌های شان به دلایل مشکلات امنیتی اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.