آگاهان: جنرال باجوه به هدف کاهش تنش‌ها به کابل می‌آید

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 5 دلو 1395 - ۰۴ دلو ۱۳۹۵

شماری از آگاهان و استادان دانشگاه می‌گویند، فشارهای جهانی و به انزوا رفتن پاکستان، مسوولان این کشور را نگران ساخته و آنان می‌کوشند تا سطح این فشارها را پایین بیاورند.
به گفتۀ آنان، تغییر سیاست جهانی و تغییر در سیاست امریکا، پاکستان را وادار می‌سازد تا دست از حمایت تروریستان بکشد.
mandegar-3آگاهان خاطرنشان می‌کنند که پاکستانی‌ها باید به این واقعیت رسیده باشند که ادامۀ سیاست‌های‌شان در پیوند به افغانستان به‌جایی نمی‌رسد و مسوولان این کشور باید با واقع‌بینی با افغانستان برخورد کنند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که روزنامه‌های پاکستانی نوشته اند، جنرال قمر جاوید بجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان پس از اعلام سیاست دونالد ترامپ رییس‌جمهور جدید امریکا، به‌خاطر ترمیم رابطه با افغانستان به کابل می‌آید.
روزنامۀ اکسپرس تریبیون پاکستان گزارش می‌دهد که بجوا در هفته‌های نزدیک به کابل سفر کرده با رییس‌جمهور افغانستان دیدار می‌کند و پاکستان در حال حاضر در جریان آماده‌گی برای راه‌اندازی یک گفت‌وگوی جدی با افغانستان در این دیدار است.
در گزارش آمده‌است که قمر بجوا در حال حاضر در انتظار یک زمان درست است تا به افغانستان سفر کند و شکاف‌های ایجاد شده میان دو کشور همسایه دوباره‌سازی گردد.
اکسپرس تریبیون به نقل از یک مقام ارشد پاکستانی می‌گوید که رییس ستاد ارتش آن کشور دوست دارد تا پس از اعلام پالیسی ادارۀ ترامپ در قبال افغانستان به کابل سفر کند.
اما این مقام پاکستانی گفته ‌است که جنرال قمر در سفرش به کابل یک پیام واضح را به رهبری حکومت افغانستان انتقال خواهد داد.
در حالی که بسیاری از کشورهای جهان به شمول امریکا حضور برخی از گروه‌های هراس‌افگن را در پاکستان پذیرفته ‌اند، در گزارش رسانۀ پاکستانی گفته شده که جنرال بجوا مدارکی را به مقام‌های حکومت افغانستان پیش‌کش خواهد کرد که چگونه برخی از عناصر در داخل حکومت افغانستان تروریستان را به‌خاطر راه‌اندازی حمله‌ها در خاک پاکستان همکاری می‌کنند.
محمدناطقی آگاه مسایل سیاسی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: بهتر شدن روابط بر می‌گردد به تصمیم‌گیری سطح رهبری هر دو دولت و بویژه پاکستان در نخست باید به این نتیجه برسند که جنگ و حمایت از گروه‌های تروریستی راه حل نیست. بنابراین، عزت و سربلندی هر دو کشور بستهگی به آوردن صلح دارد.
به گفتۀ آقای ناطقی: کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی نیز برای رسیدن به این مأمول باید تلاش‌های گسترده‌یی را انجام دهند.
او از حکومت جدید امریکا می‌خواهد را گام‌های جدی را برای وادار کردن پاکستان برای این که از حمایت گروه‌های تروریستی دست بردارد برنامه‌ریزی‌های قاطع داشته باشد و از کشورها منطقه هم بخواهد تا فشار بیشتری را بر پاکستان اعمال کنند.
آقای ناطقی در پاسخ به پرسشی که آیا پاکستان بعد از به انزوا رفتن این‌بار صادقانه با افغانستان رابطه ایجاد خواد کرد، می‌گوید: “پاکستانی‌ها باید به این واقعیت رسیده باشند که ادامۀ سیاست‌های‌شان در پیوند به افغانستان به‌جای نمی‌رسد و آرزو دارم که مسوولان در پاکستان واقع‌بین شوند و بدانند که منافع ملی آن کشور در صلح افغانستان گره خورده است.”
در این حال، جعفر کوهستانی استاد دانشگاه نیز می‌گوید که گرچه تا هنوز سیاست خارجی امریکا روشن نیست، اما بحث مبارزه با تروریسم از برنامه‌های نخست امریکا مطرح شده و در این محور پاکستان به عنوان یکی از نقاط تروریست‌پرور از اهمیت زیادی برخوردار است.
به گفتۀ آقای کوهستانی، این نوع نگاه و برخورد، پاکستان را نگران ساخته و مسوولان این کشور می‌کوشند تا سطح این فشارها را پایین بیاورند.
این استاد دانشگاه می‌گوید: “تغییر سیاست جهانی و تغییر در سیاست امریکا، پاکستان را وادار می‌سازد تا دست از حمایت تروریستان بکشد، چون سیاست بر منافع استوار است و زمانی که این کشور می‌بیند منافع ملی خود را در سطح جهان صدمه زده، دست به تغییر روش خواهد زد.”
آقای کوهستانی می‌گوید: حکومت افغانستان باید راهکار عملی برای ایجاد اعمال فشار را آماده سازد، چون پاکستان در نقطۀ تهدید قرار گرفته و می‌خواهد زمینه‌ها را تلطیف کند.
این استاد دانشگاه از مسوولان حکومت وحدت ملی می‌خواهد تا استراتژی مبارزه با تروریسم را طرح کند تا کشور پاکستان وادار به تمکین شود، در نبود این‌گونه استراتژی بازی به نفع و دل‌خواه افغانستان نخواهد بود.
گفتنی است که دونالد ترامپ در جریان کارزارهای انتخاباتی‌اش پاکستان را خطرناک عنوان کرده بود، اما تا اکنون موقف او در قبال افغانستان مشخص نیست.
خطرناک نشانی شدن پاکستان خوش‌بینی‌های زیادی را در میان شهروندان و مسوولان حکومت افغانستان برانگیخته و آنان را به این باور رسانده است تا پاکستان حمایت و تجهیز گروه‌های تروریستی را قطع کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.