سندهای همکاری ازبکستان و افغانستان امضا شدند

گزارشگر:مجیدی/ چهار شنبه 6 دلو 1395 - ۰۵ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3وزیر خارجۀ ازبکستان در سفرش به افغانستان با مقامات حکومت وحدت ملی دیدار و گفت‌وگو کرده است.
عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجۀ ازبکستان، بعد از دیدار با صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجۀ کشور، پنج سند همکاری کشورش با دولت افغانستان را به امضا رساند و دیدارهای جداگانه‌یی با داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی و جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست‌جمهوری حکومت وحدت ملی نیز داشته است.
سند همکاری در راستای مبارزه با مواد مخدر، تفاهم‌نامۀ همکاری میان وزرات‌های خارجه دو کشور، تفاهم‌نامۀ همکاری امنیتی، سند همکاری در بخش حمل و نقل و نقشۀ همکاری میان دو کشور برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پنج سندی بودند که دیروز (سه شنبه، ۵ دلو) توسط صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجۀ افغانستان و عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجۀ ازبکستان امضا شدند.
مراسم امضای این اسناد در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شده بود و وزیران خارجۀ هردو کشور در پیوند به جزئیات آن چیزی نگفتند.
اما صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجۀ کشور شام روز گذشته پس از ورود هیأت ازبکستانی به کابل، در قصر چهارچنار ریاست‌جمهوری افغانستان با وزیر خارجۀ ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.
بربنیاد خبرنامه‌یی که وزارت خارجۀ افغانستان به نشانی روزنامۀ ماندگار فرستاده، در این ملاقات، طرفین بر عزم قوی رهبری دو کشور برای گشودن فصل جدیدی در روابط دوستانه و همکاری‌های دوجانبه میان افغانستان و ازبکستان تأکید ورزیده و همکاری‌ها در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی را به گونۀ همه‌جانبه به بحث و بررسی گرفتند.
وزیر امور خارجۀ افغانستان از مشترکات عمیق و دیرینه دو کشور یادآوری کرده و گسترش همکاری‌ها با ازبکستان در ساحات مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر تهدیدات مشترک امنیتی، اتصال ترانزیتی، معاملات بازرگانی و تبادلات فرهنگی را از اولویت‌های همکاری‌های منطقه‌یی در سیاست خارجی دولت افغانستان خواند.
وزیر خارجۀ کشور هم‌چنان خواهان فراهم‌شدن سهولت‌های بیشتر در انتقال کالاهای بازرگانان افغانستان از مسیر ازبکستان گردیده و از نیاز به امضای موافقت‌نامۀ دوجانبه در بخش و ترانزیت یادآوری کرد.
وزیر خارجۀ ازبکستان نیز بر ارادۀ راسخ دولت آن کشور برای تحکیم مناسبات دوستانه و تعمیق همکاری‌ها با افغانستان در همه عرصه‌های مورد علاقه دو طرف، به‌ویژه همکاری در راستای تحکیم صلح و ثبات در منطقه، تطبیق پروژه‌های زیربنایی اقتصادی چون خطوط آهن و انتقال انرژی و گسترش مناسبات فرهنگی و بشری، تأکید کرد.
در خبرنامۀ وزارت خارجۀ افغانستان آمده است که در ادامه این ملاقات، وزیران خارجۀ افغانستان و ازبکستان بر حمایت دو کشور از هم‌دیگر در مجامع و سازمان های منطقه‌یی و بین المللی نیز تأکید ورزیدند.
ازبکستان همسایه شمالی افغانستان با داشتن نزدیک به ۳۰ میلیون جمعیت، پُر جمعیت‌ترین کشور و هم‌چنین مقتدرترین قدرت نظامی در آسیای‌میانه به‌شمار می‌رود.
ازبکستان که در کنار جادۀ تاریخی ابریشم میان اروپا و آسیا موقعیت دارد، از لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز حایز اهمیت است.
روابط ازبکستان با افغانستان امروزی به پیش از تشکیل این دو کشور بر می‌گردد. زمانی که هنوز مرزهای سیاسی میان این دو کشور مشخص نشده بود و هردو یک منطقه واحد محسوب می‌شدند.
امروز دو کشور مستقل افغانستان و ازبکستان ۱۳۷ کیلومتر مرز مشترک دارند که رودخانه آمو این دو کشور را از هم جدا می‌کند.
در طول تاریخ روابط میان مردم این دو کشور حسنه بوده است.
بعد از ایجاد حکومت وحدت، دولت افغانستان تلاش دارد روابط‌اش را در راستای همکاری‌های منطقه‌یی با کشورهای آسیای‌میانه گسترش دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.