وزیر مالیه در مجلس سنا: پای‌مان را بیشتر از گلیم‌مان دراز نکنیم

- ۱۰ قوس ۱۳۹۱

مجلس سنا با ارایه یک سلسله پیشنهادها و تغییرات، طرح بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۲ را تصویب کرد.
به باور وزیر مالیه، مصارف فعلی دولت از حد معمولی زیاد می‌باشد و باید به خاطر کاهش این مصارف گام‌های عملی برداشته شود.
حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه به روز سه شنبه در جلسه عمومی مجلس سنا گفت: حکومت افغانستان نباید صد درصد به تعهدات جامعه جهانی مطمین باشد.
او گفت، با وجود این که تعداد مشاوران خارجی را در وزارت خانه‌ها کم کرده اند و خرید موتر و وسایل قیمتی را ممنوع قرار داده اند، اما هنوز هم مشکلات وجود دارند.
او افزود: “مصارف فعلی حکومت ما مانند اینست که پا را بیشتر از گلیم دراز نماییم، ما متاسفانه در ده سال گذشته با مصارف آشنا شدیم که آن به توانمندی ما برابر نمی‌باشد، به همین دلیل باید تصامیم خوب بگیریم، باید با مصارف کم آشنا شویم زیرا مصارف ما بلند است، خارجی‌‎ها به کمک‌های درازمدت شان با ما تعهد کرده اند، اما ما صد در صد با آن وابسته نمی‌باشیم.”
مجلس سنا به روز سه شنبه طرح بودجه ملی سال ۱۳۹۲ را با ارایه یک سلسله پیشنهادات و تغییرات تصویب کرد.
این بودجه ۳۶۶ میلیارد افغانی تخمین شده و قرار است جهت تصویب نهایی به زودی به مجلس سنا فرستاده شود.
برخی از سناتوران با انتقاد از وزیر مالیه گفتند که در جریان ده سال گذشته هیچ پروژه بزرگ روی دست گرفته نشده تا مشکلات اقتصادی افغان‌ها حل گردد.
این سناتوران به عنوان مثال گفته اند که حکومت تا اکنون در قسمت اعمار بندهای بزرگ برق و آب توجه لازم نکرده است.
اما وزیر مالیه در پاسخ به انتقادات سناتوران گفت که بخش اعظم بودجه انکشافی افغانستان از کمک‌های بلاعوض کشورهای خارجی تمویل می‌شود و آنها پروژه‌ها را به میل خودشان انتخاب می‌کنند.
مجلس سنای افغانستان در بودجه سال آینده پیشنهادهای زیاد یرا ارایه کرده که مهم‌ترین آن اعمار میدان‌های هوایی در بعضی از  ولایات کشور است.
این پیشنهادها در بودجه سال آینده در حالی صورت می‌گیرد که حکومت افغانستان بودجه سال روان را کمتر از ۴۰ درصد به مصرف رسانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.