اجازۀ عملیات به نیروهای امنیتی در کندز داده نمی‌شود/ افزایش جرایم جنایی در کندز

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 13 دلو 1395 - ۱۲ دلو ۱۳۹۵

برخی از اعضای شورای ولایتی، شهروندان و فعالان مدنی کندز با ابراز نگرانی از افزایش قتل و بدامنی می‌گویند که ناامنی به دروازه‌های شهر کندز رسیده است.
آنان با بیان این‌که دولت مرکزی برای راه‌اندازی عملیات به مسوولان نظامی در این ولایت اجازه نمی‌دهد، می‌گویند که دشمن در سه کیلومتری شهر mandegar-3کندز حضور دارد.
آنان می‌گویند که در جریان کمتر از یک ماه گذشته ۵ تن در مرکز شهر کندز کشته شده و شماری هم از طرف افراد مسلح مجروح شده‌اند؛ اما هیچ فردی در این مورد بازداشت نشده است.
امین الله آیدین عضو شورای ولایتی کندز در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در فصل سرما که دشمن ضعیف است دولت باید عملیات تصفیه‌یی را راه‌اندازی کند. در حالی که از چنین عملیات خبری نیست و مسوولان امنیتی اجازه عملیات را ندارند.
این عضو شورای ولایتی کندز بیان کرد که مسوولان نظامی گفته‌اند که اجازه عملیات از طرف مرکز برایشان داده نمی‌شود.
آقای آیدین دلیل اجازه ندادن عملیات را در این ولایت ابهام آمیز می‌داند و می‌گوید در فصل سرما که دشمن ضعیف است باید عملیات راه‌اندازی شود؛ اما به دلیل نامعلوم در این ولایت اجازۀ عملیات برای نیروهای امنیتی داده نمی‌شود.
آقای آیدین با نگرانی از افزایش قتل در شهر کندز گفت: در طول کمتر از دو ماه بیش از ۵ تن در چوک کندز به قتل رسیده‌اند که در رابطه به آن هیچ فردی بازداشت نشده است. او گفت: امنیت در داخل شهر کندز وجود ندارد “هرکس هر کاری را که خواست می‌کند”.
آقای آیدین در ادامه گفت که ۸۰ درصد خاک کندز در حال حاضر در دست طالبان قرار دارد. در ولسوالی‌ قلعه زال ۹۰ درصد طالبان فعالیت دارند، ولسوالی چهادره و امام صاحب ۷۰ درصد مخالفان دولت حضور دارند. در ولسوالی‌های خان آباد و علی آباد حضور طالبان به صورت ملموس وجود دارد.
آقای آیدین عملیات انجام شده به‌نام شفق و پامیر ۱ در این ولایت را موثر ارزیابی نکرده می‌گوید که پس از هر عملیات تصفیه‌یی برخی از ساحات دوباره به دست طالبان افتاده اند.
او گفت: وعده‌های که مسوولان نهادهای امنیتی برای تأمین امنیت این ولایت برای مردم کرده بودند، تحقق پذیر نشده است.
هم‌چنان، ذبیح‌الله مجیدی فعال مدنی کندز با ابراز نگرانی از اوضاع امنیتی این ولایت می‌گوید که عملیات “پامیر یک” که در این ولایت راه‌انداز شده بود؛ آنچنانی که مردم توقع داشت نتیجه بخش نبود.
آقای مجیدی افزود: در حال حاضر مخالفان مسلح در دروازه‌های شهر کندز حضور دارند و بالای پوسته‌های امنیتی که در چند قریه‌ها از طرف نیروهای امنیتی ایجاد شده بود چندین مرتبه حملات تهاجمی انجام داده‌‌اند.
این فعال مدنی کندز با نگرانی از افزایش جرایم جنایی، قتل‌ و سرقت‌های مسلحانه در داخل شهر کندز گفت: قتل‌ها به صورت روزافزون در کندز افزایش یافته است، پس از قتل لالا دلسوز نماینده هندو باوران در مرکز شهر کندز، یک صراف و یکی از فرماندهان جهادی نیز در این شهر به قتل رسیده اند، در حومه شهر کندز سه کسبه‌کار توسط افراد مسلح مجروح شدند؛ اما در این مورد هیچ فردی بازداشت نشده است.
به گفتۀ او، حتا در داخل شهر کندز مردم امنیت را احساس نمی‌کنند؛ از طرف شب مردم از ترس بیرون رفته نمی‌توانند، کمربندهای بررسی در داخل شهر بسیار کم به نظر می‌رسد. اعتماد مردم نسبت به حکومت روزانه رو به کاهش است.
آقای مجیدی همچنان گفت که هر از گاهی که طالبان بخواهند شاهراه کندز – خان آباد و کندز – بغلان را به روی مسافران می‌بندند و افراد را به گروگان می‌گیرند.
او گفت: طالبان در ساحات که عملیات تصفیه‌یی صورت گرفته بود، دوباره حملات تهاجمی را انجام داده و در برخی ساحات مانند، بُزقندهاری، چهار دره عملاٌ حضور دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.