فرید حمیدی، دادستان کُل: پرونده‌های خبرنگاران به شکل جدی پیگیری می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 16 دلو 1395 - ۱۵ دلو ۱۳۹۵

امنیت و مصونیت خبرنگاران در اولویت‌ برنامه‌های لوی سارنوالی/ دادستانی کل کشور قرار دارد.
فرید حمیدی، دادستان کُل/لوی سارنوال کشور روز چهارشنبه در یک نشست مشترک، تحت عنوان همکاری دادستانی‌کُل با رسانه‌ها صحبت می‌کرد گفت: کمیتۀ مشترک با کمیته‌ رسانه‌ها برای پیگیری پرونده‌های خبرنگاران تشکیل شده و عنقریب شاهد نتیجۀ کارکردشان خواهیم بود.
mandegar-3خشونت و زورگویی در برابر خبرنگاران با گذشت هر روز افزایش یافته است و سال گذشته میلادی خبر نگاران در افغانستان بر بنیاد آمارهای نهادها، بیشترین تلفات را داشته اند. در پانزده سال گذشته چنیدن خبرنگار به اشکال مختلف در مرکز و ولایت‌های کشور به قتل رسیده است؛ اما پرونده‌های آنان بررسی نشده‌اند. همچنان ممانعت‌های زیادی پیش روی کار خبرنگاران در سال‌های اخیر به وجود آمده است و خبرنگاران با مشکلات کلانی در امر اطلاع رسانی مواجه اند.
اما دادستان کل کشور با اعلام حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران، بیان کرد که این اداره به عنوان نهاد عدلی افغانستان، از رسانه‌ها و خبرنگاران حمایت قاطع می‌نماید.
آقای حمیدی افزود: امنیت و مصونیت خبرنگاران و اهل رسانه‌ها از اولویت این نهاد می‌باشد؛ چنانچه تأمین عدالت و مصونیت مردم افغانستان در اولویت‌ برنامه‌های این نهاد قرار دارد.
دادستان‌کُل/لوی سارنوالی افغانستان با بیان این‌ک این اداره مکُلف به رعایت اصل حمایت از آزادی بیان است، گفت: رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم و بازوی قوی برای دولت و نهادهای عدلی وقضایی کشور می‌باشد.
او گفت: در برخی موارد حتا نهادهای کشفی، عدلی و قضایی نتوانسته‌اند به برخی از قضایا دست یابند؛ اما همین رسانه‌ها بوده‌اند که قضایایی مهم و جدی را افشا کرده در پیگیری پرونده‌های متهمان نهادهای عدلی و قضایی کشور را همکاری کرده‌اند.
آقای حمیدی با تمجید از کار خبرنگاران گفت: در دشوارترین شرایط خبرنگاران در خط مقدم جنگ حضور می‌یابند و از جریان خطرناک‌ترین لحظات برای مردم اطلاع رسانی می‌کنند.
آقای حمیدی آزادی بیان را یکی از دستاوردهای ۱۶ سالۀ حکومت پسین قلم داد کرده و گفت: رسانه‌ها در عرصه اطلاع رسانی و تأمین امنیت و عدالت در کشور تلاش جدی خود را به‌خرچ می‌دهند.
آقای حمیدی در مورد نگرانی‌هایی که در مورد پیگیری پرونده‌های خبرنگاران وجود دارد گفت: یک کمیته مشترک با کمیته رسانه‌ در مورد پیگیری پرونده‌های خبرنگاران کار می‌کند که عنقریب شاهد نتیجه کار این کمیته‌ خواهیم بود.
آقای حمیدی از هرنوع همکاری با رسانه‌ها اطمنان داده بیان کرد که اطلاع دهی در چارچوب قانون برای رسانه‌ها از اولویت نهادهای دولتی به‌خصوص دادستانی‌کُل محسوب می‌شود.
او گفت: دسترسی به اطلاعات حق مردم است و اداره دادستانی کُل تمام معلومات را به وقت و زمان آن در دسترس رسانه‌ها و مردم قرار خواهد داد.
به خانواده‌ها ضرر نرسانید
هم‌چنان، دکتر علامه رییس انستیتوت آموزش‌های مسلکی دادستانی کُل در این نشست گفت: رسانه‌ها در امر اطلاع رسانی از جریان خشونت‌ها خانواده‌گی و متهمان، تلاش نمایند تا ضرری متوجه خانواده‌ها نشود.
دکتر علامه افزود: بیشتر قتل‌های ناموسی و تجاوزهایی که در کشور صورت می‌گیرد از طرف رسانه‌ها طوری افشا می‌شود که حتا خانواده قربانی متضرر می‌شود که خلاف عرف خبرنگاری است.
رییس انستیتوت آموزش‌های مسلکی دادستانی کُل با بیان این‌که آزادی بیان حق هر فرد است و برای حمایت از آزادی بیان دولت و مردم افغانستان پابند هستند، گفت: در بسا موارد برخی از اطلاعات هستند که دادستانی‌کُل نمی‌تواند آن را با رسانه‌ها شریک سازد.
از سویی هم، جمشید رسولی سخنگوی دادستانی‌کُل در اخیر این برنامه‎ از همکاری همه جانبه با خبرنگاران و رسانه‌ها اطمنان داده افزود که برای تسهیلات بهتر ارایه اطلاعات برای رسانه‌ها و مردم بانک ارایه اطلاعات را در دادستانی‌کُل ایجاد خواهند کرد.
فساد ریشه کن می‌شود
آقای حمیدی در ادامه سخنان خود مبارزه با فساد اداری را از کارهای مهم این اداره بیان کرد، او گفت: در نتیجه تلاش‌هایی که صورت گرفته است، افغانستان از ردۀ سوم کشورهای فاسد به ردۀ هشتم این کشورها صعود کرده که نشان‌ دهندۀ مبارزه جدی دولت در برابر این پدیده است.
او گفت: ما در امر مبارزه با فساد اداری تعهد جدی داریم و دولت وحدت ملی مصمم به ریشه‌کن کردن فساد اداری و تأمین عدالت برای شهروندان می‌باشد.
به گفتۀ او، در دوسال گذشته‌ تعهداتی که برای مردم صورت گرفته است، برای عملی کردن آن تلاش‌های خود را به شکُل جدی به خرچ می‌دهیم.
آقای حمیدی تصریح کرد که عدالت وقتی تأمین می‌شود که حقوق و آزادی مردم افغانستان حفظ شود.
او بیان داشت که رسانه‌ها افغانستان در امر اطلاع رسانی تا هنوز دستاوردی قابل ملاحظۀ داشته‌اند و تلاش کرده‌اند که حقیقت را برای مردم افغانستان اطلاع رسانی کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.