سخنگوی وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی: برف‌باری در ۲۲ ولایت جان ۳۷ تن را گرفت

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 18 دلو 1395 - ۱۷ دلو ۱۳۹۵

براثر برفباری شدید در ۲۲ ولایت کشور ۳۷ تن جان باخته‌اند و ۲۰ تن دیگر مجروح شده‌اند.
مسوولان وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی با بیان این مطلب می‌گویند که بر اثر برف‌باری شدید سه روزه در ۲۲ ولایت ضمن تلفات انسانی، بیش از ۶۰ منزل مسکونی نیز تخریب شده‌اند.
mandegar-3محمد عمر محمدی سخنگوی وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در ۷۲ ساعت گذشته به اثربرف‌باری شدید در ۲۲ ولایت کشور، ۳۷ جان باخته‌ ۲۰ مجروح‌ شده‌اند.
آقای محمدی افزود: در این برفباری شدید بیش از ۶۰ منزلی مسکونی قسماً تخریب و چندین منزل دیگر به صورت کُلی تخریب شده است.
به گفتۀ او، در جریان این برف‌باری‌ها بیش از ۵۷۰ راس مواشی تلف شده است و بیش از هزار جریب زمین زراعتی نیز تخریب شده است.
سخنگوی وزارت دولت در امور مبارزه باحوادث طبیعی تصریح کرد که بیشتر تلفات وارد شده در ولایات بدخشان، پروان و سرپل است؛ هم‌چنان به مردم ولایات جوزجان، بادغیس، میدان وردک قسماً تلفات وارد شده است.
او گفت: وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی عملیات رسیده‌گی به آسیب دیده‌گان را در ۲۲ ولایات آغاز کرده است.
آقای محمدی گفت که شاهراه کابل – مشرقی به روی ترافیک باز است؛ اما شاهراه کابل – شمال و شمال شرق، هنوز به روی ترافیک بسته است.
به گفتۀ او، در شاهراه کابل – شمال بیش از ۵۵ برفکوچ سرازیر شده است که ۵۰ – ۲۰۰ متر جاده‌ها توسط این برفکوچ‌ها مسدود شده‌اند. در عین حال پاک‌ کاری جاده‌ها نیز جریان دارد.
او گفت: مشکلاتی که در شاهراه کابل – قندهار درساحات مُقر ایجاد شده بود مرفوع شده است. در حالی که برخی از کوتل‌ها مانند شیبر و حاجی‌گک از طرف والیان ولایات مربوط مسدود اعلام شده‌ است.
او بیان داشت که مشکلات فرا راه‌ اداره‌های مبارزه با حوادث طبیعی در ولایات وجود ندارد، این اداره‌ها هزینۀ کافی در اختیار دارند تا در موقع نیاز از آن استفاده ببرند.
آقای محمدی بیان کرد که وزارتخانه‌های انکشاف دهات، داخله، صحت عامه، فواید عامه و وزارت دفاع ملی در بخش‌های کاری‌شان وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی را همکاری می‌کنند.
این در حالی است که یک مسول در ولایت بدخشان گفته‌است که ۱۸ تن در این ولایت زیر برفکوچی که شبانگاه خانه‌ها را در زیر خود مدفون کرد، جان باخته اند.
به گفتۀ او، سه زن و دو کودک شامل جان‌باختگان‌اند و ده‌ها تن دیگر تا هنوز در زیر توده‌های برف گیر مانده‌اند.
هم‌چنا،از ولایت سرپل در شمال کشور گزارش شده است که پنج تن از اثر برفکوچ جان باخته‌اند و ۷۰ تن دیگر از زیر تودههای برف نجات داده شده اند.
به همین ترتیب در ولایت بادغیس دست کم دو تن و بیشتر از صد حیوان از اثر یخ زدگی مرده اند.
سرازیر شدن برفکوچ های مرگبار در زمستان در مناطق کوهستانی افغانستان یک پدیده همیشگی است.
عملیات نجات اغلب به دلیل کمبود تجهیزات، ناکام می شود. با وجود کمک‌های چندین میلیارد دالری برای افغانستان، پس از سقوط حاکمیت طالبان در سال ۲۰۰۱، این کشور درگیر منازعات، یکی از فقیر ترین کشور های جهان باقی مانده است. در همین جنوری گذشته در شمال افغانستان ۲۷ کودک از اثر برفباری‌ها و سرمای بسیار شدید جان باختند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.