صلاح‌الدین ربانی به مسکو می‌رود

گزارشگر:دوشنبه 18 دلو 1395 - ۱۷ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3مسؤولان وزارت خارجۀ افغانستان از سفر صلاح‌الدین ربانی وزیرخارجه به مسکو خبر می‌دهند. آنان می‌گویند، آقای ربانی به دعوت رسمی سرگئی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه برای دو روز به این کشور می‌رود.
شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجۀ کشور به سلام‌وطندار می‌گوید، تقویت همکاری در بخش مبارزه با هراس‌افگنی و مواد مخدر، مسایل امنیتی، نظامی، اقتصادی و بازرگانی از محورهای اصلی سفر وزیر خارجه به مسکو است.
به گفتۀ او، آقای ربانی در دیدارش با آقای لاوروف روی روابط روسیه با طالبان نیز گفت‌وگو خواهد کرد.
آقای مستغنی می‌گوید، وزیران خارجۀ افغانستان و روسیه روی تقویت روابط کابل-مسکو و حمایت دو کشور در مجامع بین‌المللی نیز صحبت خواهند کرد.
اما آگاهان سیاسی به این باور اند تا زمانی که راهبرد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در برابر افغانستان تغییر نکند و مسکو و واشنگتن در پیوند به افغانستان به توافق نرسند کاری از دست مقام‌های حکومتی بر نخواهد آمد.
آقای نظری می‌گوید، نزدیکی روابط افغانستان با آمریکا سبب مانع اجماع منطقه‌یی در بارۀ کشور شده است در حالی که گروه طالبان توانسته اجماع منطقه‌یی کسب کنند. به گفتۀ او، تا زمانی که دولت افغانستان از نبود همگاهنگی درونی رنج ببرد کشورهای منطقه به افغانستان به دید شک می‌نگرند.
اما لطیف نظری، آگاه سیاسی سفر آقای ربانی را به مسکو در شرایط کنونی برای از میان برداشتن تنش‌ها و فضای اعتمادسازی بیشتر میان هر دو کشور سودمند می‌داند و می‌گوید، در صورتی که زمینۀ گفت‌وگوهای سازنده میان افغانستان و روسیه فراهم شود این کار از بد‌تر شدن اوضاع سیاسی و امنیتی جلوگیر خواهد کرد.
آقای نظری، اوضاع افغانستان را وابسته به روابط میان حکومت ترامپ و پوتین می‌داند و می‌گوید، این روابط به گونه‌یی روی روابط کابل و مسکو اثر گذار است.
وزیر خارجۀ کشور در حالی به مسکو می‌رود که اخیراً روابط کابل و مسکو به گونۀ تیره شده است.
مسکو در نشست گفت‌وگوهای سه جانبه با پاکستان و چین در بارۀ صلح افغانستان که در روزهای پایانی ماه سپتمبر در روسیه برگزار شد از کابل دعوت نکرد که این موضوع واکنش جدی وزارت خارجۀ افغانستان را برانگیخت و این وزارت در این باره خواهان وضاحت از روسیه شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.