رییس‌جمهور کرزی به کشورهای غربی: تسلیم نیرنگ‌های‌تان نخواهیم شد

- ۱۰ قوس ۱۳۹۱

رییس جمهور کرزی می‌گوید که ایالات متحده امریکا از راه‌های گوناگون بالای افغانستان فشار وارد می‌کند تا این کشور، در پیمان امنیتی‌یی‌که با واشنگتن امضا می‌کند، با سراسیمه‌گی عمل کند.
آقای کرزی روز گذشته در کابل گفت که بحث‌ها در مورد امضای پیمان امنیتی با ایالات متحده امریکا با شدت و جدیت ادامه دارد و دو طرف هر یک بر تامین منافع خود در این پیمان تاکید دارند.
اما به گفته رییس‌جمهور حامد کرزی، کشورهای غربی از طریق رسانه‌ها و ادارات تحلیلی خود بر افغانستان فشار وارد کرده و هیجان ایجاد می‌کنند تا  افغانستان با سراسیمه‌گی تقاضاهای آن‌ها را قبول کرده و این پیمان را امضا کند.
اما به گفته او، حکومت افغانستان به این فشارها و نیرنگ‌ها تسلیم نخواهد شد.
رییس جمهور کرزی همچنان افزود: این تبلیغات است و افغانستان در بین  این نظریات ضد و نقیض، خودش باید حقایق و منافع خود را تشخیص بدهد و طبق آن عمل کند تا زمینه رفاه و آرامی برای مردم افغانستان فراهم شود.
این اظهارات رییس‌جمهور کرزی در خصوص پیمان امنیتی با ایالات متحده امریکا ابراز می‌شود که اخیراً گفت‌وگوها برسر آن میان دوکشور آغاز شده است.
یکی از مشکلات پیمان امنیتی این‌ است که ایالات متحده پافشاری دارد که در این پیمان برای عساکر امریکایی که بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی می‌مانند مصوونیت قانونی تامین شود. حکومت افغانستان تا کنون به این خواست راضی نشده است.
رییس‌جمهور کرزی در سخنان روز گذشته خود ابراز داشت که اگر ایالات متحده در ساحه پیشرفت و ترقی اقتصادی و نظامی افغانستان تعهدات خود را بجا آورد، حکومت افغانستان به آن پابند نخواهد بود که امریکا در منطقه چه می‌کند.
کرزی از وزارت های مالیه، اقتصاد و تجارت خواست تا زمینه ساز استفادۀ مردم از تولیدات داخلی شوند.
در حالی که نگرانی‌های زیادی مبنی بر وقوع بحران‌های امنیتی و اقتصادی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان وجود دارد، رییس جمهور تمام این احتمالات را رد می‌کند و می گوید: «افغانستان همانطوری‌که تا به حال پیشرفت کرده، پس از سال ۲۰۱۴ نیز پیشرفت می کند.»
وی می‌افزاید که اقدامات عملی را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور روی دست گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.