دانشجویان افغانستان در هنگری پیش از ختم دوره تحصیل اخراج می‌شوند

گزارشگر:حمید فرهادی- ماندگار/ دوشنبه 25 دلو 1395 - ۲۴ دلو ۱۳۹۵

دانشجویان افغانستان در هنگری که از چندسال پیش توسط پروسه «پی- آر- تی» به آنان امتیاز بورس داده شده است، می‌گویند که به دلیل تغییراتی‌که در سیستم حکومت‌داری این کشور وارد شده، قرار است آنان قبل از اتمام دورۀ دانشگاه، از این کشور اخراج شوند.
mandegar-3آنان می‌افزایند زمانی‌که شامل بورس این کشور شدند، پروگرامی به اسم «بالاشی انستیتیوت» با آنان قرارداد بسته بود که طبق آن قرارداد، تا پایان دورۀ ماستری، همه مصارف آنان را بپردازند؛ اما زمانی‌که در سال ۲۰۱۴ حکومت هنگری دست به تغییراتی در سیسم حکومتیاین کشور زد،سیستم بورس نیز تغییر کرد و امتیاز ادامۀ تحصیل در این کشور دوباره از آنان گرفته شده است.
به گفتۀ دانشجویان افغان، بنابر تحولاتی جدید در سیستم حکومت‌داری هنگری؛ کشورهای که قبلاًشامل پروگرامبودند، باید دوباره نماینده های‌شان را به هنگری بفرستند و با آن کشور مذاکره نمایند تا این که کشورشان شامل پروگرام جدید شده و بورس دانشجویان‌شان نیز تمدید شود.
بنابر گفته‌های دانشجویان، نمایندۀ تمامی کشورهای که شامل این سیستم بودند به هنگری آمده و پس از مذاکره دانشجویان‌شان را دوباره شامل این پروسه نمودند. اما با وجودی که دانشجویان افغان، برای رفع این چالش چندین بار به سفارت افغانستان مقیم هنگری (که تا سال ۲۰۱۵ در این کشور فعالیت داشت) مراجعه نمودند، به این چالش آنان هنوز رسیدگی صورت نگرفته و به دلیل عدم رسیدگی به این چالش دانشجویان، تا چند هفتۀ دیگر، قرار است آنان از این کشور اخراج شوند.
جواد محسنی، نمایندۀ دانشجویان افغانستان در هنگری می‌گوید تا چند هفتۀ دیگر اگر دولت افغانستان در این زمینه اقدام نکند و با هنگری وارد مذاکره نشود، ناگزیر هستند که همۀ مصارف را خودشان بپردازند و در صورت عدم پرداخت مصارف،آنان از این کشور اخراج خواهند شد. وی در ادامه می‌افزاید: از سوی ریاست دانشگاه، برای دانش‌جویانافغان پیام فرستاده شده و سه – چهار هفته مهلت داده شده است که پول‌شان را پرداخت کنند، در غیر‌آن، از دانشگاه اخراج خواهند شد. محسنی در ادامۀ صحبت‌هایش گفت:«کسانیکه وضعیت مالی‌شان خوب است، پول‌شان را پرداخت نمودند، اما کسانیکه توانایی مالی را ندارند، چاره‌ای ندارند و حیران مانده‌اند که چیکار باید بکنند».
نمایندۀ دانشجویان افغانستان می‌افزاید: «در این صورت، دو راه برای ما باقی مانده است؛ یا این‌که درس را به اتمام نرسانده، به کشورهای دیگر اروپایی فرار کنیم و به آنجا درخواست پناهنده‌گی بدهیم، یا این‌که به سیاست هنگری تن داده و به افغانستان برگردیم».
وی می‌گوید: اما هنوز راه حل وجود دارد و اگر وزات تحصیلات عالی و وزارت خارجه افغانستان از همین حالا اقدام نمایند، می‌توانند نماینده‌ای از افغانستان بفرستند و با مذاکره با نمایندگان کشور هنگری، این چالش را از سد دانشجویان افغان برطرف سازند.
در همین حال، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گوید: مشکل اساسی در این است بورسیه‌هایی که از سوی دفاتر سیاسی، افراد و اشخاص و گروه‌ها طی مراحل می‌شود، کدام تفاهم نامه رسمی با وزارت تحصیلات عالی نداشتند یا ندارند و به همین دلیل این مشکل پیش آمده است. اما با آن‌هم و وزارت خارجه کشور باید در این زمینه تحقیق نموده و وزارت تحصیلات عالی را در جریان بگذارد تا در این زمینه رسیدگی صورت گیرد.
فیصل امین، سخنگوی این وزارت در صحبت به ماندگار می‌گوید: «وزارت خارجه به عنوان نهادی که دستگاه دیپلوماسی ما مربوط به این وزارت است، هرزمانی که با ما تماس بگیرند و ما را رسماً در جریان بگذارند که در سیستم حکومت‌داری هنگری تغییرات وارد شده و این سبب شده است که برای دانشجویان افغانستان مشکلی به میان آمده، ما به این مشکل رسیدگی می نماییم».
اما دانشجویان می‌گویند که بورس آنان در هماهنگی با وزارت تحصیلات عالی صورت گرفته و آنان گذرنامۀ «دانشجویی» وزارت تحصیلات عالی را دارا هستند.
دانشجویان می‌گویند که این نخستین باری نیست که با غفلت و سهل‌انگاری مقام‌های افغان در هنگری روبرو می‌شوند.
نمایندۀ دانشجویان افغانستان در هنگری در ادامه سخنانش می‌افزاید: «پیش از این نیز ما مشکل پولی داشتیم؛ چون دانشجویانی که از افغانستان در کشور دیگری تحصیل می کند، به غیر از کشور بورس دهنده، باید مبلغی از سوی کشور نیز دریافت نماید، اما متاسفانه ما فاقد همی امتیاز هستیم و باوجود تلاش فراوان و دریافت گذرنامه دانشجویی از سوی وزارت تحصیلات عالی، در این زمینه هنوز هیچ توجهی صورت نگرفته است.»
تلاش کردیم در زمینه دیدگاه وزارت خارجه افغانستان را نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق به این کار نشدیم.
شمار دانشجویان افغانستان در هنگری به ۲۳تن می‌رسد که در رشته‌های علوم اجتماعی و روابط بین‌الملل مصروف فراگیری تحصیل هستند و پیش از این نیز چندین دور از دانشجویان افغان با سندهای کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دوباره به افغانستان برگشتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.