انتخابات در انتظار برنامه‌های جامع

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 30 دلو 1395 - ۲۹ دلو ۱۳۹۵

بعد از گذشت چند هفته، تا هنوز هم سرنوشت ریاست دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات روشن نیست و برنامۀ جامعی نیز از مصارف برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی، وجود ندارد. تعلل در گزینش چهرۀ تازه به عنوان رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات، نارضایتی‌هایی را در پی داشته و mandegar-3نهادهای ناظر انتخابات و شماری از جریان‌های سیاسی از از بی پروایی در این زمینه انتقاد می‌کنند.
اما، محمداشرف غنی، رییس‌ حکومت وحدت ملی در دومین جلسه به منظور بحث روی آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی گفت، سه شخصی را که کمیسیون انتخابات برای پست ریاست دبیرخانه معرفی کرده بود، به این دلیل امضا نشد تا کمیسیون واضح سازد که این تصمیم به اتفاق آرا و براساس کارشیوه و قوانین صورت گرفته است و یا خیر.
در این حال، شماری از کشورهای کمک کنندۀ پروسۀ انتخابات می‌گویند که برای کمک به برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی نیاز به یک برنامۀ جامع است که کمسیون‌های انتخاباتی باید روی آن کار کنند.
دبیرخانه بخش اجرایی و مهم کمیسیون مستقل انتخابات است که مسوولیت تطبیق و اجرای عملیات انتخابات را مطابق چارچوب تعیین شده توسط کمیسیون مستقل انتخابات، بهدوش دارد.
دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات، تمام فعالیت‌های مربوط به انتخابات را در دفتر مرکزی آن در کابل و ۳۴ دفتر ولایتی انتخابات در سطح ولایات، رهبری می‌کند.
مسوولان حکومت وحدت ملی، دومین جلسه به منظور بحث روی آمادهگی‌ها برای برگزاری انتخابات را برگزار کردند. این جلسه با اشتراک کمیشنران کمیسیون‌های انتخابات، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد و سفیران شماری از کشورهای خارجی مقیم افغانستان برگزار گردید.
در خبرنامه‌یی‌که دفتر رسانه‌های ریاست‌جمهوری به نشانی روزنامۀ ماندگار فرستاده، آمده است: نجیب‌الله احمدزی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در این جلسه گفته است که سه کمیته ایجاد شده که در بخش‌های حقوقی، تخنیکی و مالی کار می‌کنند و گزارش تخنیکی تا یک هفتۀ دیگر نهایی می‌گردد.
به گفتۀ آقای احمدزی: ارزیابی بودجه برای برگزاری انتخابات صورت گرفته است و بهزودی نهایی خواهد شد.
رییس کمیسیون انتخابات گفت که انتخابات‌های گذشته، مصارف زیاد داشته‌ و آنان و تلاش دارند تا هزینه‌های انتخابات آینده واقع‌بینانه تنظیم شود.
به گفتۀ آقای احمدزی، فعالیت‌ روی برنامههای کاری جریان دارد و در این راستا با احزاب سیاسی و نهادهای مدنی بحث صورت گرفته است.
رییس کمیسیون انتخابات گفته است که شماری از بست‌های خالی در کمیسیون انتخابات وجود دارند که روی استخدام در این بست‌ها کار جریان دارد.
عبدالعزیز آریایی، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که یکی از برنامه‌های آنان، الکترونیکی‌سازی سیستم شکایات است و کار روی مسایل حقوقی، سیستم‌سازی و پروسۀ استخدام جریان دارد.
همزمان با این، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد گفت، ارادۀ حکومت را برای برگزاری انتخابات شفاف درک می‌کند.
تادامیچی یوماموتو، نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد خاطرنشان کرد که ضرورت‌های کمیسیون انتخابات در برنامههای ارایه شده قابل درک است و در این زمینه، اقدامات همه‌جانبه صورت خواهد گرفت.
نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد گفت که از لحاظ تخنیکی، هیأت بررسی را روی دست دارد و در راستای کمک مورد نیاز به کمیسیون‌های انتخابات، اقدام خواهد شد. معاون سفیر امریکا و سفیران آلمان و اتحادیۀ اروپا نیز نظریات خود را در زمینه شریک ساخته و در رابطه به تأمین منابع مالی انتخابات، گفتند، در این رابطه نیاز به برنامۀ جامع می‌باشد و با رییسان کمیسیون‌های انتخاباتی روی عناصر آن صحبت کرده‌اند.
آنان خاطرنشان کردند که اقدامات عملی برای اجرای برنامهها روی دست گرفته شود.
در این حال، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این جلسه گفت: زمان‌بندی مشخص ایجاد شود تا کمیسیون انتخابات براساس آن برنامه‌های خود را عملی سازد.
محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید، طرح حوزه‌های انتخاباتی از سوی کمیسیون انتخابات ارزیابی شود و در زمان تعین شده، نهایی گردد.
به گفتۀ آقای دانش: سرنوشت ریاست دبیرخانۀ انتخابات مشخص شود و تقویم انتخابات نیز تا ختم سال جاری مشخص گردد.
معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته است، کمیسیون‌های انتخاباتی در رابطه به کارت رأی‌دهی و ثبت نام کاندیدان برنامههای‌شان را مشخص سازند.
محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور حکومت وحدت ملی گفت: با توجه به این‌که کمیسیون‌های انتخاباتی در عمل‌کرد و تصمیم‌گیری‌های خود مستقل‌اند، اما در بخشهای که نیاز به کمک دارند، دولت تسهیلات لازم را فراهم می‌سازد.
او افزود: سه شخصی را که کمیسیون انتخابات برای پست ریاست دبیرخانه معرفی کرده بود، به این دلیل امضا نشد تا کمیسیون واضح سازد که این تصمیم به اتفاق آرا و براساس کارشیوه و قوانین صورت گرفته است و یا خیر.
رییس‌جمهور از کمیتۀ کاری کمک کننده‌گان تقاضا کرد تا با کمیسیون مستقل انتخابات روی تأمین منابع مالی انتخابات گفت‌وگو کند.
آقای غنی، از کمیسیون انتخابات خواست تا اقدامات خود را سرعت ببخشد و پروسۀ استخدام را با شفافیت آغاز کند. او همچنان گفت که به منظور ایجاد فضای اعتماد، نهادهای بین‌المللی از جریان استخدام نظارت کنند.
رییس‌جمهور کشور تصریح کرد که برعکس گذشته، سرمایه‌گذاری‌ها روی نهادهای انتخاباتی باید پایدار باشد که در دروه‌های بعدی نیز از آن استفاده صورت گیرد.
قرار بود تا انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در بین تابستان و خزان امسال برگزار شود، اما به دلایل زیادی همچون گزینش کمیشنران جدید و نبود بودجه برای برگزاری انتخابات این‌کار صورت نگرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.