تحلیلگران: بازی از کنترل غربی‌ها خارج می‌شود

گزارشگر:ناجیه نوری / یک شنبه 1 حوت 1395 - ۳۰ دلو ۱۳۹۵

پاکستان موفق شده گروه خیالی داعش را در ذهن روسیه و چین جا دهد و منطقه را از وجود گروه داعش در افغانستان بترساند.
شماری از تحلیل‌گران سیاسی، نشست شش جانبه مسکو را آغازگر بازی جدید در منطقه و افغانستان عنوان کرده تأکید دارند که پاکستان با ایجاد mandegar-3گروه خیالی به نام داعش در افغانستان، ضمن ایجاد مصونیت برای طالبان در پی بازی جدید در افغانستان است.
این واکنش‌ها در پی نشست شش جانبه مسکو ابراز می‌شود.
چهارشنبه هفته گذشته ۲۷ دلو/ بهمن، نشستی شش جانبه در مورد صلح افغانستان در مسکو با حضور نماینده‌های روسیه، چین، ایران، هند، پاکستان و افغانستان برگزار شد.
در این نشست، نمایندگان این شش کشور در سطح معاونین وزرات‌ خارجه و یا هم نمایندگان خاص آنها حضور خواهند داشت.
استاد سیحون استاد دانشگاه کابل، دلیل این نشست را نگرانی کشورهای روس، چین؛ ایران و هند از افزایش گروه‌های تروریستی در منطقه دانسته تاکید می‌کند که پاکستان با ایجاد ترس و وحشت واهی دنیا را ترساند که گروه‌های دیگری در افغانستان در حال شکل گرفتن است.
او گفت: پاکستان موفق شد گروه خیالی داعش را در ذهن جهان، به خصوص روسیه و چین جا داده و منطقه را از وجود گروه داعش در افغانستان بترساند و آنان را مجبور به پیدا کردن راه چاره بسازد.
به گفته این استاد دانشگاه: روسیه هم که یکی از بازیگران اصلی جنگ در منطقه، مخصوصاً سوریه است؛ با بزرگ‌نمایی داعش و حمایت طالبان می‌خواهد از امریکا که موفق شده بود روس‌ها را در سوریه شکست بدهد، انتقام بگیرد.
به باور وی: پاکستان هم در پی مصئونیت دادن طالبان اند؛ ایران، چین و روس‌ها قبلاً با طالبان ارتباط برقرار کرده بودند، بنابراین بازی جدیدی در افغانستان در حال شکل گرفتن است که گویا از کنترول کشورهای غربی در حال خارج شدن است.
استاد سیحون افزود: اگر این شش کشور در صدد کنترول هراس‌افگنی در منطقه باشند، بدون شک این نشست نه تنها برای افغانستان، بل برای تمامی منطق مفید خواهد بود؛ اما اگر در پی رقابت باشند، دراین صورت پای رقبای جدید در افغانستان باز خواهد شد.
او تاکید می‌کند: من فکر می‌کنم که اگر پای رقبای جدید در افغانستان باز شود، بدون شک شکست ناتو و امریکا را در پی خواهد داشت و هدف اصلی هم شکست ناتو و امریکا است.
سیف‌الدین سیحون، نشست شش جانبه مسکو را برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان چندان موثر نمی‌داند و باور دارد که اگر افغانستان مانند نشست‌های گذشته نتواند به نفع خود استفاده کند، این نشست هم برای افغانستان پیام‌آور صلح نخواهد بود.
بااین حال مهدی منادی استاد دانشگاه، این نشست را که از کشورهای با دیدگاه‌های متفاوت ترکیب یافته است را نشست نسبتاً موثری برای افغانستان تلقی می‌کند؛ اما مشروط براینکه افغانستان توانایی استفاده از این چنین نشست‌ها را داشته باشد.
استاد منادی می‌گوید: چنین نشست‌‎های با دیپلماسی خوب می‌تواند برای افغانستان پیام‌آور صلح باشد؛ اما مشروط براینکه توانایی استفاده از چنین نشست‌های را افغانستان پیدا کرده باشد.
استاد منادی باور دارد که روس‌ها با تدویر چنین نشست‌ها در پی تثبیت جایگاه خود در منطقه و همچنان در صدد جایگاه بالاتر و نقش بارزتری در امور امنیتی منطقه است.
منادی، انتقام روس‌ها در جنگ سوریه از امریکا را با حمایت طالبان رد می‌کند و اما باور دارد که روس‌ها جنگ‌های منطقی را به نفع خود تقویت و حمایت می‌کنند و ممکن است که در پی تثبیت جایگاه خود در افغانستان به جای امریکایی‌ها باشند.
استاد منادی هدف ایران و چین از این نشست را نگرانی آنان از افزایش فعالیت‌های گروه داعش عنوان کرده و از جانبی هم پاکستان که حامی گروه طالبان خوانده می‌شود را نیز به عنوان یکی از کشورهای مهم و بادیدگاه متفاوت دراین نشست حضور یافته بود.
به گفته او: ایران، روسیه و چین کشورهای اند که به نحوه نگران گسترش گروه داعش در منطقه اند و از سوی هم افغانستان نگران است که امریکا این اقدام روسیه را مداخله در امور افغانستان تلقی نکند.
این استاد دانشگاه گفت: این نشست‌ها فرصت خوبی خواهد بود تابه دیدگاه متشرک منتج شود؛ ا ما دیدگاه مشترک هیچ‌گاه به معنای حل مشکلات منطقه نخواهد بود و بدون شک مشکلات همچنان وجود خواهد داشت.
در ماه دسامبر سال گذشته نیز نشستی در مورد روند صلح در افغانستان با حضور پاکستان و چین در مسکو برگزار شد که نماینده‌ای از دولت‌های افغانستان و امریکا در آن اشتراک نداشت.
نمایندگان روسیه، چین و پاکستان در آن نشست اعلام آمادگی کردند که برای رسیدن به صلح در افغانستان، بعضی از چهره‌های گروه طالبان را از فهرست افراد مشمول تحریم خارج کنند.
دعوت نشدن افغانستان در آن نشست، باعث اعتراض شدید دولت افغانستان شد.
اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در ماه نوامبر سال گذشته و چند روز قبل از آن نشست، از سازمان ملل خواست تا نام ملا هبت‌الله، رهبر طالبان را وارد فهرست‌ تحریم‌های این سازمان کند که بیانگر عقب‌گرد در گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان بود.
و اما رابطه روسیه و پاکستان که معمولا سرد و در گذشته بیشتر خصمانه بوده، در یک سال اخیر به صورت قابل ملاحظه رو به بهبود گذاشته؛ تا جایی‌ که نیروهای دو کشور در ماه سپتامبر امسال اقدام به تمرینات نظامی مشترک کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.