وزارت تحصیلات عالی: در کانکور امسال مشکلی وجود نخواهد داشت

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 1 حوت 1395 - ۳۰ دلو ۱۳۹۵

مسوولان در وزارت تحصیلات عالی می‌گویند، امتحاتات سراسری کانکور سال ۱۳۹۶، روز دوشنبه (۲ حوت) رسماً در دانشگاه پولتیخنیک کابل افتتاح و آغاز می‌شود.
آنان با بیان این‌که قرار بود امتحانات در اول حوت برگزار گردد، می‌گویند که عملی کردن بایومتریک سبب شد تا امتحان کانکور با تاخیر آغاز شود.
mandegar-3مسوولان در این وزارت اطمینان می‌دهند که در امتحان کانکور امسال، مشکلی وجود نخواهد داشت.
فیصل امین، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: تمام آماده‌گی‌ها برای برگزاری امتحانات کانکور در روز نخستِ ماه حوت در نظر گرفته شده بود، اما «تطبیق بایومتریک» سبب شد تا امتحانات به روز دوشنبه دوم حوت، به تعویق بیفتد.
آقای امین می‌گوید: بایومتریک را بار نخست است که ما در افغانستان برای برگزاری امتحانات کانکور به عنوان یک معیار بسیار مهم عملی می‌کنیم.
به گفتۀ سخنگوی وزارت تحصیلات عالی: امتحانات کانکور امسال از حوزۀ کابل و از مکاتب ولسوالی‌ها آغاز می‌شود و به ترتیب سایر مکاتب معارف شهر و حوزه‌های شامل امتحان خواهند شد.
آقای فیصل در پاسخ به این پرسش که چرا امتحانات کانکور امسال از حوزۀ کابل آغاز کردید؟ گفت: مسألۀ حساس این است که وزارت تحصیلات عالی به شهر کابل دست‌رسی بیشتر دارد و دانشگاه‌های بزرگِ کابل نیز امکانات بسیار وسیع می‌خواهد. در ولایت‌های دور دست با توجه به تغییر فصل برگزاری امتحاتات کانکور، امکانات ما محدود است.
آقای امین می‌گوید که بربنیاد تقسیم اوقات و معیارهایی که این وزارت تهیه و مشخص کرده است، به ترتیب در ولایت‌های گرم‌سیر و سردسیر امتحان کانکور را برگزار خواهند کرد.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی هم‌چنان در مورد تأخیر در فصل در برگزاری امتحانات کانکور گفت که بربنیاد پنج مسأله در فصل برگزاری انتخابات تأخیر به میان آمد، یک، ما برای تطبیق نصاب معارف که در گذشته به گونه‌یی بود که شاگرد فارغ نشده است، امتحان کانکور برگزار می‌شد، یعنی نوعی شتاب‌زده‌گی و عجله وجود داشت. دو، تطبیق امتحان کانکور در ولایات‌هایی که دور است و با مشکلات جدی روبه‌رو هستند و برگزاری امتحان در ظرف دو ماه کار دشورای بود.
فیصل امین در ادامه بیان داشت: سه، بحث رقابت در امتحانات کانکور بسیار جدی شده است، بناٌ ما باید تمام معیارها را در نظر داشته باشیم. جلوگیری از تقلب و تذویر و سوءاستفاده دلایل دیگری هستند که ما امتحان کانکور را در ماه حوت برگزاری می‌کنیم تا در ماه سرطان ختم می‌کنیم و در پانزدهم اسد نخستین سمستر را در دانشگاه شروع می‌کنیم.
آقای امین در پیوند به شمار دانش‌آموزان شرکت‌کننده در امتحانان امسال شرکت و ظرفیت دولت در قسمت جذب آنان، اظهار داشت: به صورت مشخص در زمینۀ شمار شرکت‌کننده‌گان و متقاضیان نمی‌تواند سخن گفت، زیرا یک تعداد دانش‌آموزان تقاضای اشتراک می‌کنند، اما بنابر هر دلیلی در امتحان شرکت نمی‌کنند. اگر به صورت تخمینی بگویم، حدود دوصدهزار تن در امتحان امسال شرکت خواهند کرد. وزارت تحصیلات عالی در نظر دارد تا به میزان سال گذشته، اما با اندکی افزایش در دانشگاه‌های عالی و نیمه‌عالی جذب داشته باشد.
او خاطرنشان ساخت که وزارت تحصیلات عالی کمیت دانشجویان را به اندازه‌یی بلند برده است که سبب پایین‌شدن کیفیت آموزش نگردد.
شفافیت در برگزاری امتحان
فیصل امین با اشاره به این‌که برای اعادۀ شفافیت در امتحانات، به هردانشجوی متقاضی یک کتابچه آماده کرده‌اند تا کتابچه‌ها به بیرون درز نکند و سبب تخلف، تقلب و تخلق وجود نداشته باشد، تصریح کرد: “تطبیق سیستمِ بایومتریک و تغییر در شیوۀ برگزاری امتحانات دو کار بسیار عمدۀ دیگری است که سبب شفافیت در امتحانات خواهد شد و ما به شهروندان اطمینان می‌دهیم که تلاش نهایی ما این است تا عدالت در امتحان کانکور تأمین و تطبیق گردد.”
او در پیوند به بانک امتحانات کانکور گفت: در بانک امتحانات یا بانک سوال‌های کانکور، امسال صددرصد تغییر به میان آمده است. سوال‌ها تبدیل و معیاری شده، اشتباهات در سوال‌ها وجود ندارد و همه رفع شده است.
آقای فیصل خاطرنشان کرد: می‌توان گفت که در امتحانات کانکور امسال هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.