در مسیر پیروزی

گزارشگر:حامد علمی - ۱۱ قوس ۱۳۹۱

بخش شصت‌وسوم

«۸ـ در حالت دفاعی، مجاهدین منطقه طبق فیصله‌های شورای محلی و تحت قومانده مسوول منطقه به دفاع می‌پردازد، ولی در عملیات تعرضی بر حسب صوابدید تنظیم مربوطهشان سوق می‌شوند.
۹ـ افراد مسلح یک گروه می‌توانند با گروه دیگر تعهد کنند مشروط بر این‌که حسابات‌شان را با  تنظیم سابقه تصفیه نموده، وسایلی را که تنظیم به آنان سپرده است و در جریان جنگ از بین نرفته، مسترد نمایند.
۱۰ـ راه‌های اکمالاتی به روی همه مجاهدین باز گردیده، احدی حق ندارد مزاحم کاروان‌های مجاهدین گردد.
۱۱ـ هر جبهه مکلف است امنیت راه‌های اکمالاتی را در مناطق تحت سیطره‌اش تامین کند.
شورای سرتاسری ممثل همه ملت، بر اساس نتایج همین انتخابات و با در نظرداشت آراء مهاجرین تشکیل می‌گردد. حضور هر حزب در این شورا متناسب آرای مجموعی‌اش می‌باشد.
۱۲ـ غرض تطبیق این طرح، کمیسیون باصلاحیت مشتمل بر نماینده‌گان احزاب موافق با آن تشکیل می‌شود. این کمیسیون وظیفه دارد:
الف‌ـ هیات‌های انتخاباتی را تشکیل و هرچه زدوتر به منطقه اعزام کند تا در رابطه تنفیذ آتش‌بس، باز شدنِ راه‌های اکمالاتی و تطبیق موافقت‌نامه چه‌گونه‌گی انضمام مجاهدین یک حزب با احزاب دیگر، اسکان مهاجرین، درگیری‌های داخلی و استرداد اموال و دارایی‌شان اجراآت مناسب بنماید.
ب‌ـ برای فعالیت‌های انتخاباتی، افتتاح دفاتر احزاب و تامین امنیت اقلیت‌هایی که منطقه را ترک نموده و دوباره عودت می‌کنند، زمینه‌سازی نموده و تدابیر لازمی را تجدید نماید.
ج‌ـ برای فعالیت‌های انتخاباتی احزاب، مدت مناسب را تجدید می‌کند.
۱۴ـ هیچ فردی از هیچ حزبی حق ندارد با دولت آتش‌بس نموده، مساعدت‌هایی دریافت کند و با رژیم همکاری نماید. افراد متهم به همکاری با دولت، توسط شورای محلی به محاکمه کشانده می‌شود. احزاب مربوط، حق دفاع از آنان را ندارند.
۱۵ـ به منظور اجرای عملیات مشترک نظامی و ایجاد هماهنگی میان مجاهدین به سطح هر ولایت، شورای نظامیِ باصلاحیتی تشکیل می‌گردد. این شورا مشتمل بر قوماندانان موثر ولایت بوده و توسط هیات‌های اعزامی تشکیل می‌شود.
۱۶ـ متصل امضای این توافق‌نامه، تفاهم با سایر احزاب به منظور توافق‌شان با این طرح آغاز می‌شود؛ ولی حزب اسلامی و جمعیت به هر صورتی یک هفته بعد از تاریخ امضای این موافقت‌نامه، کار تنفیذ آرا را عملاً آغاز می‌کنند.
۱۷ـ با خدای خبیر و حسیب تعهد می‌کنیم که نسبت به این معاهده، صادقانه و مخلصانه التزام ورزیده در زمینه تطبیق عاجل آن، از هیچ نوع مساعدت مجدانه دریغ نمی‌ورزیم.
امضای انجنیر گلبدین حکمتیار، امیر حزب اسلامی افغانستان.
امضای استاد برهان‌الدین ربانی، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان.»
اما توافق‌نامه دومی به شکل اعلامیه مشترک بود که میدیا یا ریاست خبررسانی حکومت موقت، آن را منتشر ساخت و در آن آمده است: «دیروز ۲۱ اکتوبر، جلسه به اشتراک رهبران مجاهدین افغانستان در منزل انجنیر گلبدین حکمتیار در شهر پشاور دایر گردید و در آن جلسه روی موضوعات مهمی از جمله تشکیل یک ارگان موثر و متحد و قوی به‌خاطر انسجام فعالیت‌های نظامی، بحث گردید. رهبران مجاهدین به شمول پروفیسور برهان‌الدین ربانی و انجنیر گلبدین حکمتیار تعهد کردند که روی برنامه مشترک نظامی و سیاسی که هدف آن ارتقای قوت نظامی مجاهدین و بسیج نمودنِ تمام نیروها در راه به ثمر رساندنِ انقلاب اسلامی و نماینده‌گی معتبر در سطح بین‌المللی باشد، مساعی به خرچ دهند.
قابل یادآوری است که سلسله این بازدیدهای ثمربخش از چند روز به این‌طرف میان رهبران مجاهدین افغانستان و قوماندان برجسته و مشهور جهاد افغانستان، احمدشاه مسعود، در شهرهای پشاور و اسلام‌آباد جریان دارد که نتایج بس‌مفید و امیدوارکننده‌یی داشته است.» (۳۳)
توافقات و معاهدات میان دو گروه قدرتمند جهاد افغانستان، تشنجات و بحرانی را که بعد از واقعه تخار رخ داده بود، ظاهراً خاتمه بخشید و تا سقوط حکومت داکتر نجیب، روابط آن‌ها به اصطلاح کجدار و مریز ادامه داشت، ولی با مواجه شدن حکومت کابل با سقوط، بار دیگر اختلافات و تشنجات و زدوخوردها اوج گرفت و سال‌ها ادامه پیدا نمود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.