وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث: برای مبارزه با حوادث طبیعی برنامۀ ملی تدوین می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 4 حوت 1395 - ۰۳ حوت ۱۳۹۵

نشست مشترک سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌‌یی (ایکو) و سازمان ملل با وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، در مورد ارزیابی کاهش خطرات حوادث طبیعی در افغانستان، دیروز سه شنبه (۳ جدی) در کابل برگزار شد.
در این نشست، چگونگی کاهش خطرات حوادث طبیعی و استفاده از تجربیات کشورهای منطقه در کاهش خطرات حوادث در افغانستان، مورد بحث و mandegar-3ارزیابی قرار گرفت.
ویس‌احمد برمک وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث در نشست مشترک سازمان همکاری‌های اقتصادی کاهش خطرات حوادث برای افغانستان، گفت: درحالی‌که سطح آسیب پذیری از حوادث طبیعی در افغانستان ۹۹ درصد است و ۶۰ درصد جغرافیای کشور در معرض زلزله قرار دارد، بناً برای ایجاد سیستم مدیریت حوادث طبیعی در کشور استفاده از تجربیات کشورهای منطقه (آسیا پسفیک) در افغانستان موثر تمام خواهد شد.
آقای برمک افزود که این بر دولت افغانستان است تا چگونه برای مردم مصونیت از خطرات حوادث طبیعی ایجاد ‌می‌کند. درحالی که تغییرات اقلیمی ۶۰ درصد افغانستان را تهدید می‌کند. این برای دولت افغانستان بسیار مهم است تا راهبردی را روی دست داشته باشد.
به گفتۀ او، سیلاب‌های فصلی و برفکوچ‌ها در سال گذشته جان بیش از ۲۰۰ تن را گرفتند؛ اما دولت با تمام تلاش‌ها برای کاهش تلفات حوادث طبیعی هنوز موفق نبوده است.
وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، بابیان این‌که جنگ در ۱۱ ولایت کشور و اتفاق حوادث در برخی ولایات دور دست، تلفات زیاد بجا گذاشته است. اما، این کار در برخی اوقات از نظر رسانه‌ها پنهان مانده‌اند.
او گفت که وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث در نظر دارد تا مبارزه ملی را برای کاهش تلفات ناشی از حوادت طبیعی را راه‌اندازی کند تا در نجات حیات انسان‌ها همه دخیل باشند. در صورت توجه نکردن به این مسأله تهدید بیشتر متوجه مردم خواهد شد.
آقای برمک اذعان داشت که برای رسیده‌گی بهتر به حوادث در کشور نیاز به برنامۀ ملی است، این مسوولیت ما است. یکی از دلایلی که اوضاع در برخی از کشورها بحرانی می‌شود، بی‌برنامه‌گی نهادهای توسعه‌یی است. در حالی که نهادهای توسعه‌یی باید در عرضه خدمات تلاش بیشتر را به‌خرچ دهند.
آقای برمک خاطر نشان کرد که حکومت در ۱۵ سال گذشته برای رسیده‌گی به قربانیان حوادث طبعی ناکام عمل کرده است و ظرفیت‌های که در این عرصه وجود داشته‌اند، عملکرده قابل ملاحظه نداشته‌اند.
او بیان داشت که درحال حاضر، وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث تلاش می‌کند تا مدیریتی برای مبارزه با حوادث ایجاد شود و برنامۀ آگاهی دهی برای کاهش خطرات آن راه‌اندازی شود.
هم‌چنان، ایستر کویش لاروش رییس کلستر یونسکو در تهران، در این نشست گفت: حوادث طبیعی بر اقتصاد مردم محلی آسیب جدی می رساند و به همین دلیل یونسکو کارهای را در راستای کاهش خطرات حوادث طبیعی در کشور‌های دیگر انجام داده و به نتایج خوبی دست یافته است.
خانم لاروش افزود: یونسکو و نهادهای دیگر بین المللی در رابطه به کاهش خطرات حوادث طبیعی، گارگاه‌های آموزشی را راه اندازی کرده اند تا سطح خطرات و آسیب‌های حودث طبیعی با استفاده از ظرفیت محلی در افغانستان کاهش یابد.
او تطبیق چارچوب “سندای” را در افغانستان مهم خواند و تاکید ورزید که اگر این چارچوب درست عملی شود، خطرات حوادث طبیعی، در افغانستان نیز به صورت چشم‌گیری کاهش خواهد یافت.
ازسویی هم، نورجهان موانی نماینده دپیلوماتیک نهاد آقاخان در افغانستان، نیز گفت که کمک‌های موسسه آغا خان برای کاهش آسیب پذیری و همکاری به آسیب دیده گان در افغانستان کار می کند و باید در راستای کاهش خطرات حوادث طبیعی در افغانستان سرمایه گذاری بیشتر صورت گیرد.
بانو موانی این نشست را فرصتی برای افغانستان خواند که بتواند با ترتیب سند ملی، خطرات حوادث طبیعی را کاهش دهد.
هم اکنون حدود ۲۰۰ موسسه خیریه برای کمک رسانی به آسیب دیده گان ناشی از حوادث طبیعی در افغانستان کار می کنند.
چارچوب کاهش خطرات حوادث طبیعی برای سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ در سومین نشست سازمان ملل در شهر “سندای” کشور جاپان در سال ۲۰۱۵ تصویب شد و به همین دلیل به چارچوب “سندای” معروف است. در این چارچوب چهار اولویت “آگاهی دهی قبلی از ضروریات هنگام وقوع حوادث، هشدارهای قبلی از احتمال حوادث، مدیریت حوادث و کمک رسانی به منظور کاهش خطرات حوادث طبیعی تعریف شده است”.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.