در بیست دومین سالیاد شهید استاد عبدالعلی مزاری مطرح شد: کشورهای منطقه در حمایت از تروریسم تجدید نظر کنند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 7 حوت 1395 - ۰۶ حوت ۱۳۹۵

mandegar-3از بیست دومین سال‌یاد شهادت استاد عبدالعلی مزاری رهبر فقید حزب وحدت مردم افغانستان دیروز جمعه (۶ حوت) در کابل گرامی‌داشت به عمل آمد.
در این مراسم که با حضور مقامات بلندپایه دولتی، اعضای شورای ملی، رهبران سیاسی و هزارها تن از هواداران شهید عبدالعلی مزاری برگزار شده بود، رییس اجرایی حکومت وحدت ملیاز ب کشورهای منطقه خواست که از حمایت تروریسم دست بردارند.
او علاوه کرد که تجربه چند دهه اخیر نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی در راستای منافع هیچ ملت و دولتی گام نمی‌گذارند، زیرا بخشی از اهداف این گروه‌ها قتل‌عام مردم می‌باشد. به این دلیل کشورهایی‌که تروریستان را به خوب و بد تقسیم می‌کنند و از آن‌ها استفاده ابزاری می‌نمایند، در دراز‌مدت سود نمی‌برند.
آقای عبدالله با بیان این‌که گروه‌های تروریستی بدون تفکیک دشمنان بشریت است، علاوه کرد که در زمینه مبارزه جدی با آنها حکومت وحدت ملی آمادگی کامل دارد.
درهمین حال،پیام محمد اشرف غنی رییس جمهور به مناسبت بیست دومین سال یاد شهادت عبدالعلی مزاری به خوانش گرفته شد. در این پیام آمده که سال قبل درچنین ایامی به شهید مزاری لقب “شهید وحدت ملی” را دادم، این تصمیم پس از مطالعه روی عناصر فکری و مولفه‌های اساسی اندیشه‌های شهید مزاری گرفته شد.اصل عدالت اجتماعی و مشارکت عادلانه سیاسی از مولفه‌های اساسی فکری و مبارزاتی شهید مزاری به شمار می‌آید.
در پیام ذکر شده بود که شهید مزاری عدالت اجتماعی را برای یک قوم، سمت و جریان خاص سیاسی مطالبه نمی‌کرد. وی عدالت اجتماعی را برای تمام مردم افغانستان می‌خواست و به همین دلیل است که می‌توان گفت، وی منادی عدالت اجتماعی برای تمام مردم کشور بوده است.
تأمین عدالت اجتماعی، عدالت برای همه از اساسی‌ترین اندیشه‌های شهید مزاری به شمار می‌رود. اکنون نیز ایجاب می‌کند که مردم ما در محور این اندیشه‌ها جمع شده و باهمدلی و هماهنگی بیشتر در برابر تروریزم و دشمنان مردم و وطن در یک صف واحد حضور داشته باشند.
در پیام آمده است که شهید مزاری از معدود رهبرانی بود که با جسارت و شجاعت تمام بر حقوق شهروندی و انسانی زنان تاکید می‌کرد و اصل انتخاب شدن و انتخاب کردن را در انتخابات‌ها از حقوق مسلم و اساسی زنان به شمار می‌آورد.
مزاری فقید در اوج جنگ‌ها و بی‌نظمی‌ها، به ارزش‌های دموکراتیک و اساس حکومت‌داری مدرن فکر و تاکید می‌کرد.
وی تعدیل واحد‌های اداری، سرشماری نفوس، برگزاری انتخابات، مشارکت عادلانه سیاسی، مشارکت زنان و همۀ اقوام را در ساختار تصمیم‌گیری‌ها برای یک افغانستان مدرن و دموکراتیک مهم می‌دانست.
هم‌چنان، عبدالهادی ارغندوال وزیر پیشین اقتصاد، دراین مراسم گفت که دوعامل عمده برای یابود از شهدا وجود دارد: اول این‌که ما باید برای تحقق آرمان شهدا تلاش کنیم، دوم باید اهداف شهدا تعقیب شود. اگر ما عدالت اجتماعی را تأمین نکینم و برای حقوق مردم مبارزه نکنیم، ما برای تحقق آرمان شهدا کاری نکرده‌ایم.
آقای ارغندوال با بیان این‌که ۲۲ سال پس شهادت عبدالعلی مزاری، هنوز افغانستان در میان آتش و خون می‌سوزد و هنوز مادران برای شهادت فرزندانشان درصفوف نیروهای امنیتی نوحه می‌کنند، افزود: در حال حاضر توطیه‌های بزرگی در این کشور جریان دارد، کسانی از دروازه بیرون کرده شده‌بودند، از کلکین دوباره وارد این خانه شده‌اند.
از سویی هم، محمد محقق معاون ریاست اجرایی گفت: ما در بیست دومین سالیاد شهید استاد عبدالعلی مزاری قرار داریم، شهید مزاری با گذشت هر روز در میان مردم نفوذ بیشتر می‌یابد.
آقای محقق افزود: بخش اعظمی از مردم که در دوران مبارزه با استاد مزاری بودند، شمار زیاد پس از شهادت شیفته او شدند و همه موافقان و مخالفان برای شهید مزاری مرثیه سرودند.
آقای محقق بیان کرد که جمع نکردن مادیات، تقوا و پرهیزگاری شهید مزاری باعث شد تا چهرۀ ماندگار در میان مردم شود.
معاون دوم ریاست اجرایی بیان کرد که از اهداف شهید مزاری حضور اقوام مختلف در تصمیم گیری و مشارکت ملی بود که در کابینه‌های دورۀ جدید این موضوعات بیشتردر نظر گرفته شده است و هر قوم به اساس شعاع فزیکی خود در کابینه سهم دارد.
او خاطر نشان کرد که مشارکت ملی هنوز زیر سوال قرار دارد، صلاحیت وزرای ما هنوز در پردۀ از ابهام قرار دارد و باید دکتر عبدالله و اشرف غنی به وعده‌هایی که داده‌اند عمل کنند.
آقای محقق با بیان این‌که پروژه‌های توسعه‌یی انجام شده در مناطق مرکزی قناعت بخش نیست، افزود که طرح جدید را به همکاری امنیتی با معاون دوم رییس جمهور به دستور رییس جمهور تهیه کرده‌ایم که به اساس آن یک لوا به ظرفیت شش کندک برای دفاع هزاره‌جات فرستاده شود.
به گفتۀ او، به مبارزه با تروریسم بین‌المللی که در حال گسترش است و چندین کشور را زمین‌گیر کرده و در افغانستان هم جنایت‌هایی را انجام داده‌اند، باید توجه شود. در حال حاضر ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارند.اما، باید بدانند که افغانستان گورستان همۀ متجاوزان بوده است.
آقای محقق گفت:این ملت مقابل تروریستان ایستاده خواهند شد؛ اما به شرط آن که دولت توجه کند. مردم محدودیت دارند؛ فرماندهان جهادی و کسانی که دشمنان افغانستان را شکست داده اند اینجا –پایتخت- می آیند، ماه‌ها این جا می خوابنند، پشت یک میل سلاح و پشت یک صندوق مرمی؛ اما ما از تهیه کردن آن عاجز هسستیم.
در همین حال، در پیام عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوریکه مناسبت بیست دومین سال یاداستاد عبدالعلی مزاری پخش شد، آمده بود که استاد عبدالعلی مزاری، یک چهره با شهامت مردم افغانستان بود که برای آزادی استقلال مبارزه کرد.
درپیام معاون اول ریاست جمهور ذکر شده که شهید عبدالعلی مزاری، برای ایجاد فضای همدلی و برادری مبارزه کرد. مبارزه استاد عبدالعلی مزاری برای ایجاد نظامی با مشارکت ملی بود که همۀ اقوام در آن سهیم باشند.
در پیام گفته شده بود که همه برای ایجاد همدلی و وحدت باید تلاش کنیم، با شکیبایی در پهلوی و رعایت قانون اساسی زنده‌گی داشته باشیم و برای حذف اقوام و افراد تلاش نکنیم.
عبدالعلی مزاری، رهبر حزب وحدت اسلامی، ۲۲ سال پیش از امروز در ماه حوت سال ۱۳۷۳ خورشیدی در جنوب کابل توسط طالبان بازداشت و شهید شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.