وزارت خارجه: حاضریم با نظارت کشور ثالث با پاکستان گفت‌وگو کنیم

گزارشگر:شنبه 7 حوت 1395 - ۰۶ حوت ۱۳۹۵

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که آماده است در مورد لیست‌های تروریستان و مراکز تروریستی در حضور کشور ثالث با پاکستان گفت‌وگو کند.
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنج شنبه (۵ حوت) در کابل در مورد تبادله لیست تروریستان، میان افغانستان و پاکستان گفت، افغانستان آماده است که با پاکستان روی این مساله و نگرانی‌های دو طرف بحث کند؛ اما یک کشور ثالث باید از این بحث نظارت نماید.
اوایل هفته جاری پس از حمله سند پاکستان، اسلام آباد لیست ۷۶ تروریست را به سفارت افغانستان تحویل داد و گفت که این تروریستان در داخل افغانستان پنهان شده اند.
پس از آن، دولت افغانستان نیز ۳۲ مرکز تروریستی و نام های ۸۵ تروریست اعضای شبکه حقانی و طالبان را متقابلاً به پاکستان داد.
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه می گوید که پاسخ ابتدایmandegar-3ی مقام های پاکستانی در مورد لیست‌های که افغانستان فرستاده مثبت بوده اما افغانستان منتظر اقدامات عملی در این زمینه می باشد؛ زیرا پاکستان در گذشته نیز توافقاتی در زمینه داشته ولی هیچ گاهی به آن، عمل نکرده است.
آقای مستغنی در مورد لیستی که پاکستان به افغانستان فرستاده گفت، افغانستان درخط نخست جنگ با تروریزم قرار دارد و نیروهای امنیتی افغان به نیابت از تمامی کشورهای منطقه و جهان همه روزه قربانی می‌دهد و کابل در مبارزه با تروریزم به همکاری منطقه و جهان نیاز دارد.
به گفته وی، تفاوت افغانستان و پاکستان در این است که دولت افغانستان بدون تفکیک بر علیه گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کند؛ اما پاکستان میان گروه‌های تروریستی خوب و بد قایل است.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد راکت پرانی‌های پاکستان و مسدود کردن مرزهایش، گفت که راکت‌پرانی‌های پاکستان نقض قوانین بین‌المللی و حسن همجواری دو کشورهمسایه است و افغانستان اعتراض اش را به سفیر پاکستان در کابل بیان کرده و گفته است که تنش‌ها میان دوکشور همسایه به سود مردمان دو کشور نیست.
مستغنی گفت که افغانستان در تلاش است تا از مجاری دیپلماتیک به راکت پرانی‌های پاکستان پایان دهد.
هفتۀ گذشته برخی مقام‌های پاکستان اعلام کردند که دولت آن کشور به نیروهای نظامی پاکستان دستور داده است تا عملیات‌های ضد تروریستی را در داخل خاک افغانستان انجام دهند.
اما شکیب مستغنی هشدار می‌دهد، در صورت که پاکستان دست به اقداماتی بزند که اصول بین‌المللی را نقض کند، نیروهای امنیتی افغانستان آماده پاسخ‌دهی بوده و به آن قویاً پاسخ خواهند داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.