پروژۀ همبسته‌گی ملی بسته شد

گزارشگر:یک شنبه 8 حوت 1395 - ۰۷ حوت ۱۳۹۵

برنامۀ همبستگی ملی،بزرگترین برنامه توسعه‌ای چهارده ساله پسیندر افغانستان پایان یافت.
این برنامه که در راستای توسعۀ روستاها کار می‌کرد در سال ۲۰۰۳راه‌اندازی شده بود.
وزارت احیا وانکشاف دهات افغانستان، نماینده‌گان بانک جهانی و موسسات خارجیروز شنبه(۷حوت) در نشستی خبری همزمان با اعلان پایان برنامه mandegar-3همبستگی ملی، گزارش مفصلی از نتایج این برنامه ارایه کردند.
شهیر شهریار، معین برنامه‌های وزارت احیا وانکشاف دهات گفت که برنامه همبستگی ملی به طور موثر ومفید در کشور تطبیق شده است.
آقای شهریار تأکید کرد که در چهارده سال گذشته ۳۴موسسۀ خارجی در همکاری با حکومت افغانستان این برنامه را تطبیق کرده اند.
وی افزود که بدون همکاری و سهم‌گیری موسسات خارجی با حکومت افغانستان، برنامه همبستگی ملی قابل تطبیق نبود.
نصیراحمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات نیز تأکید کرد که برنامه همبستگی ملی در ساخت‌وساز زیربناهای زراعتی، جاده‌ها در روستای‌های افغانستان به صورت بسیار موثر تطبیق شده است.
وی گفت که برنامه همبستگی ملی در سال ۲۰۰۳ برای تغییر زنده‌گی مردم، فقرزدایی وساخت زیربناها در سرتاسر افغانستان طرح و آغاز گردید .
او تصریح کرد: دراین مدت ۸۶هزار پروژه به ارزش ۱.۵میلیارد دالر در سکتورهای مختلف تطبیق و به بهره برداری سپرده شده است.
وی تأکید کرد که برای تطبیق پروژه‌ها ۳۵هزار شورای بین روستاها ایجاد شد و ۷۰درصد بودجه برنامه همبستگی ملی از طریق شوراهای روستاها به مصرف رسیده است.
آقای درانی می‌گوید که از ۸۶هزار پروژه به دلیل ناامنی‌های بسیار جدی، ۶هزار پروژه آن در نقاط مختلف افغانستان به مشکل مواجه شده است.
وی افزود: طی برنامه همبستگی ملی ۵۳هزار کیلومتر سرک‌های روستایی، ۱۰۰هزار مبنع آب آشامدنی، ۱۰۰هزار کیلووات انرژی آبی و آفتابی، ۶۰هزار صنف‌های درسی وصدها مراکز صحی اعمار و ایجاد شده و بیشتر از یک میلیون هکتار زمین تحت آبیاری و زراعت قرار گرفته است.
درهمین حال، استف ندیکوا، رییس عملیاتی بانک جهانی ازتطبیق وبه پایان رسیدن برنامه همبستگی ملی ابراز خرسندی کرده و افزود که این برنامه تأثیرات مثبت بر زندگی مردم افغانستان داشته است.
وی گفت که بانک جهانی ادامه همکاری خود را با حکومت افغانستان تجدید نموده و علاقمند است که در برنامه میثاق شهروندی نیز درافغانستان سهم بگیرد.
گفتنی است که برنامه همبستگی ملی یکی از بزرگترین برنامه‌های حکومت افغانستان به حساب می‌آید که در چهارده سال گذشته در سرتاسر ولایات و روستاهای کشور تطبیق شده است.
حکومت افغانستان هدف برنامه همبستگی ملی را کاهش فقر، تهداب گذاری حکومتداری محلی و انکشاف روستا توسط مردم روستای اعلام کرده بود.
اکنون قرار است برنامه دیگری ملی زیر عنوان میثاق شهروندی برای ده سال آینده در کشور آغاز شده و در راستای فقرزادیی و بهبود زنده‌گی مردم تطبیق شود.
وزیر احیا وانکشاف دهات می‌گوید که آماده‌گی‌ها برای آغاز به کار این برنامه گرفته شده و قرار است تا ماه حمل یا ثور سال آینده مرحله اول آن آغاز شود.
آقای درانی گفت: خدماتی‌که در میثاق شهروندی ارایه می‌شود، در بخش‌های صحت، تعیلم و تربیه، اعمار زیربناهای زراعتی، ایجاد سرک‌ها و آب آشامیدنی می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.