شهرداری کابل برنامۀ آدرس‌یابی شهری را آغاز کرد/ عضو شورای ولایتی کابل: کار شهرداری نمایشی است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 8 حوت 1395 - ۰۷ حوت ۱۳۹۵

برنامهٔ آدرس‌یابی شهری از سوی شهرداری کابل راه‌اندازی شده است.
عبدالله حبیب‌زی، سرپرست شهرداری کابل در تارنمای فیسبوک خود نگاشته که شهرداری کابل به منظور فراهم آوری سهولت و معیارهای شهری، برنامهٔ “آدرس‌یابی” خویش را در دو مرحلهٔ جداگانه و با روش‌های خاص، به همکاری تخنیکی دفترهیأت ملل متحد از ناحیهٔ اول شهر کابل آغاز نموده mandegar-3است.
آقای حبیب‌زی گفته که قرار است، در مرحلهٔ نخست این برنامه، سروی و ثبت خانه‌ها و کوچه‌ها با در نظر داشت موقعیت نواحی آن صورت گرفته و آدرس‌سازی به اساس شماره گذاری خانه‌ها و کوچه‌ها در نواحی مربوط صورت گیرد که از شمارهٔ ۱ الی ۱۲۵۰ در هر گذر، خانه‌ها، شماره گذاری شده و یک سمت کوچه اعداد طاق و سمت دیگرآن اعداد جفت خواهد بود.
او افزوده که در ردیف خانه‌ها، برای ساحات خالی به مساحت ۳ بسوه، شمارهٔ ریزرفی مدنظر گرفته می‌شود. کوچه‌هایی که قبلاً نام گذاری گردیده به حالت خود باقی می‌مانند، در سطح هر ناحیه، نام یک کوچه فقط یک بار تکرار می‌گردد که با نصب لوحه‌های مخصوص، شمارهٔ خانه بر درب منازل و شمارهٔ کوچه و ناحیه در چهارراهی ها نصب می‌گردد که ازین طریق برای شهروندان کابل در راستای آدرس‌یابی مکان‌های مورد نظر سهولت بهتر فراهم خواهد شد.
سرپرست شهرداری کابل، تصریح کرده که در این مرحله شهروندان به نقشهٔ گوگل، تکنالوجی انترنت و تیلیفون‌های هوشمند یا “جی پی اس” وسایط نقلیه دسترسی داشته باشند، می‌توانند با استفاده از نمبر خانه، اسم یا شمارهٔ کوچه و نمبر ناحیه به راحتی و خودکار جهت یابی،آدرس مورد نیاز را بدون کمک دومی پیدا کنند.
او نگاشته است:کسانی‌که به تکنالوجی فوق‌الذکر دسترسی نداشته باشند که بیش از نیم جمعیت کابل را تشکیل می‌دهند، می‌توانند با داشتن معلومات نمبر خانه، اسم یا شمارهٔ کوچه و نمبر ناحیهاز نقشه نواحی مربوطه و کسانیکه استفاده از نقشه را بلد نباشند با درخواست کمک اندک از مردم محل آدرس مورد نظر را دریابند.
او گفته که در مرحلهٔ بعدی، برای مهیا ساختن سهولت‌های زیستی بیشتر برای شهروندان در امر آدرس‌یابی، کار بالای نرم افزار آنلاین آدرس‌یابی صورت گرفته که به گونه آنلاین و با استفاده از موبایل‌های هوشمند عمل می‌نماید.
به اساس نگاشته آقای حبیب‌زی، با شمارۀ مسلسل ۸ رقمی که در درب ورودی هر ساختمان درج شده، در نرم افزار خاص به صورت هوشمند، آدرس‌های چون ارگان‌های دولتی، شفاخانه‌ها، پارک‌ها، کارخانه‌جات و منازل رهایشی در اختیار هر جستجو کنندۀ قرار خواهد گرفت که این مرحله که بعد از سه سال آینده عملی خواهد شد که با داشتن شمارهٔ مسلسل ۸ رقمی بالای درب ورودی با استفاده از تیلیفون هوشمند (بدون استفاده از انترنت) یا آلهٔ جهت یاب، آدرس مورد نظر را به شیوهٔ جهت یابی الکترونیکی دریابند.
از سویی هم، داکتر عظیم الله نیازی عضو شورای ولایتی کابل با استقبال از این برنامۀ شهر داری کابل، درمصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که با عملی‌شدن این برنامه مشکلات شهروندان برای پیدا کردن آدرس کاهش می‌یابد.
آقای نیازی با بیان این‌که شهرداری کابل به کارهای کوچک رسیده‌گی کرده نمی‌تواند، افزود: در کشورهای دیگر برف و باران رحمت است، اما نسبت بی‌توجهی شهرداری کابل برف و باران در کابل به “زحمت” بزرگ برای شهروندان تبدیل شده است.
به گفتۀ او، شهرداری کابل باید به کارهای ابتدایی خود بیشتر توجه کند. زیرا شهروندان در حال حاضر به مشکلات زیاد در کوچه‌ها و پس‌کوچه‌هایشان گرفتار هستند.
او گفت که در ناجیه دهم که مردم در کوچه‌ها مشکلات زیاد دارند، “کوچه‌های ما نیم‌متر چقر شده” است. اما، شهرداری کابل هیچ توجهی به این ساحه نمی‌کند. درحالی که کار این کوچه‌ها یک هفته را در بر نمی‌گیرد.
این عضو شورای ولایتی کابل تأکید می‌کند که بیشتر این برنامه‌ها شهرداری کابل نمایشی و “فیشنی” است، اما شهرداری باید کارهای ابتدایی خود را به شکل درست انجام بدهد.
درهمین حال، شهروندان کابل نیز با استقبال از برنامۀ آدرس‌یابی شهرداری کابل می‌گویند که این برنامه در پیدا کردن نشانی‌ خانه‌ها مشکلات را کمتر می‌سازد.
محیب فرهمند، دانشجو در مورد این برنامه می‌گوید که این برنامه شهرداری برای مردم سهولت‌هایی‌ را ایجاد می‌کند تا در پیدا کردن کوچه‌ها و خانه‌های دوستان به مشکلاتی دچار نشوند.
هم‌چنان، کبیر یک باشندۀ کابل نیز باور دارد که برنامۀ آدرس‌یابی که از طرف شهرداری کابل راه‌اندازی شده کار نیک است، اما او ابراز امیدواری می‌کند که این برنامه مانند سایر برنامه‌های دولت کوتاه مدت و نمایشی نباشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.