کابل در واکنش به مسدود ماندن گذرگاه‌های مرزی با پاکستان: از پاکستان به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کنیم

گزارشگر:دوشنبه 9 حوت 1395 - ۰۸ حوت ۱۳۹۵

وزارت تجارت افغانستان اعلام کرد که از پاکستان به دلیل مسدود کردن بنادرش به سازمان تجارت جهانی رسماً شکایت می‌کند.
قربان حقجو معین تجارتی وزارت صنایع افغانستان روز یک شنبه (۸ حوت) در کابل گفت، این وزارت در حال جمع‌آوری اسناد است تا از پاکستان رسماً به سازمان تجارت جهانی شکایت درج کند.
mandegar-3پاکستان از دو هفته به این طرف مرزهای خود را بر روی عبور و مرور تاجران افغانستان پس از آن مسدود کرده است که مقام‌های این کشور ادعا نمود سازمان دهندگان حمله انتحاری بر زیارت شهباز قلندر ایالت سند، در افغانستان هستند.
اما وزارت تجارت افغانستان می‌گوید که بر اساس قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی، هیچ کشوری حتا در شرایط جنگ نیز حق ندارد بنادر خود را بروی تجارت مسدود کند.
آقای حقجو افزود: “افغانستان حق دارد به عنوان عضو سازمان تجارت جهانی از پاکستان شکایت کند و ما در حال جمع آوری اسناد هستیم تا ضرر تاجران افغانستان مستند سازی کرده به سازمان تجارت جهانی شکایت درج کنیم و امیدواریم که این فشارها نتیجه دهد”.
به گفته وی، هم اکنون پاکستان تنها با افغانستان رو برو نیست بلکه ۱۵۳ کشور عضو سازمان تجارت جهانی در مقابلش قرار خواهد گرفت.
پاکستان همواره از بنادر خود منحیث ابزار سیاسی بر علیه دولت و مردم افغانستان استفاده می کند.
پس از عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی، این اولین باری خواهد بود که افغانستان رسماً از پاکستان به دلیل مسدود کردن بنادرش، شکایت درخ خواهد کرد.
سازمان تجارت جهانی معضلات تجاری کشورهای را که باهم مشکل دارند بررسی می کند.
از سوی دیگر، آقای حقجو گفت که او با عمر زاخیل وال سفیر افغانستان در پاکستان صحبت کرده و قرار وعده‌یی که مقام‌های پاکستانی به آقای زاخیلوال داده اند تا سه روز دیگر تجارت در بنادر روال عادی خود را از سر می‌گیرد.
حقجو می‌گوید که استفاده از بنادر تجارتی به مقاصد سیاسی خلاف قوانین تجارت جهانی می باشد و پاکستان در آینده نیز باید از این اقدامات خود دست بردارد.
افغانستان اواسط سال جاری خورشیدی، عضویت کامل سازمان تجارت جهانی را به دست آورد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.