رییس کمیسیون انتخابات: اجازۀ مداخله نمی‌دهیم

گزارشگر:هارون مجیدی/ دوشنبه 9 حوت 1395 - ۰۸ حوت ۱۳۹۵

رییس کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که به هیچ کسی اجازۀ مداخله در کار کمیسیون‌ انتخابات را نخواهند داد.
در سوی دیگر، مسوولان در شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان از مداخلۀ حکومت در روند کار کمیسیون انتخابات شکایت کرده و می‌گویند mandegar-3که ادامۀ این روند بار دیگر، برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان را صدمه زده و بی‌باوری در میان شهروندان را بیشتر از پیش می‌سازد.
محمد نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان و یا تیفا دیروز (یک‌شنبه، ۸ حوت) در نشست مشترک با مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی و فعالان جامعۀ مدنی، گفت: امروزه انتخابات در کشور از اثر مداخله و بی‌توجهی مسوولان مبدل به معضل شده است.
به گفتۀ او: در جریان بیشتر از دو سال گذشته، آنچه که انتظار برده می‌شد تا مسوولان حکومت وحدت ملی برای آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی کاری از پیش می‌بردند، انجام ندادند.
آقای ایوب‌زاده به این باور است که فشار رسانه‌ها، نهادهای ناظر برگزاری انتخابات افغانستان و شهروندان مسوولان را بر آن داشت تا در چهره‌های جدید را برای مدیریت کمیسیون‌های انتخاباتی بگمارند و اما این‌کار برای اصلاحات مورد انتظار، کافی نیست.
او با بیان این‌که برخی گزارش‌هایی را با خود دارد که نشان از مداخلۀ مسوولان حکومت به‌ویژه ریاست‌جمهوری در کار کمیسیون انتخابات را نشان می‌دهد، گفت: هرنوع مداخله و مصلحت در کار کمیسیون انتخابات جفا در حق شهروندان است و ادامۀ این‌کار استقلالیت کمیسیون انتخابات را با پرسش روبه‌رو می‌سازد.
به گفتۀ رییس بنیاد تیفا: دولت کمیسیون را به عنوان نهاد مستقل احترام بگذارد و اجازه دهند تا اعضای کمیسیون کارهای خود را بربنیاد برنامه‌ریزی‌ها به پیش ببرند.
آقای ایوب‌زاده با اشاره به درازا کشیده‌شدن گزینش چهرۀ جدیدی برای ریاست دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات گفت: حکومت نباید قانون را نقض کند و از سه نفری که به عنوان نامزدان این پُست معرفی شده‌اند، یکی را گزینش کنند.
رییس تیفا می‌گوید: شهروندان انتظار دارند تا مسوولان حکومت وحدت ملی بر بنیاد شرایط موجود برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شورهای ولسوالی‌ها کاری انجام دهند.
او می‌گوید که امروزه شرایط در کشور به‌گونۀ پیش آمده است که انجام فعالیت‌های سیاسی-مدنی با چالش روبه‌رو است و نیاز است تا مسوولان با داشتن دورنمای امنیتی نقاط آسیب‌پذیری را شناسایی کنند و برای بیرون‌رفت از چالش‌ها چاره‌جویی‌های را انجام دهند.
آقای ایوب‌زاده با اشاره به اعلام زمان برگزاری انتخابات که مسوولان حکومت پیش از این زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در سال پیش رو مشخص کرده بودند، گفت: مسوولان بدون در نظرداشت پیامدهای منفی، زمان برگزاری انتخابات را در سال پیش رو اعلام داشتند و این‌کار را بدون مشوره با اعضای کمیسیون انتخابات کرده‌اند و با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است، هیچ امیدی برای برگزاری انتخابات شفاف در سال پیش رو و تضمین آیندۀ دموکراسی در افغانستان، وجود ندارد.
در این حال، نجیب‌الله احمدزی، رییس کمیسیون انتخابات در این نشست گفت که آنان برای برگزاری انتخابات شفاف پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها کارهای بنیادی را انجام داده‌اند.
رییس کمیسیون انتخابات نیز از مسوولان حکومت و سیاسیون می‌خواهد تا به استقلالیت کار آنان صدمه نرسانند.
آقای احمدزی تأکید کرد: ما در کمیسیون انتخابات اجازه نمی‌دهیم که کسی در روند کار ما دخالت کنند.
آقای احمدزی، از مسوولان نهادهای مدنی و ناظر بر انتخابات افغانستان خواست تا تجارب خود برای بهتر و شفاف برگزارشدن انتخابات با آنان شریک سازند. او گفت: “تلاش داریم تا انتخابات شفاف و قابل قبول برای همه را برگزار کنیم.”
رییس کمیسیون انتخابات نیز با انتقاد از طولانی‌شدن گزینش رییس دبیرخانۀ این کمیسیون توسط مسوولان حکومت وحدت ملی، گفت که ادامۀ این وضعیت کار ما را با کُندی روبه‌رو می‌سازد.
عبدالعزیز آریایی، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی که در این نشست در پیوند به نقش جامعۀ مدنی برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه صحبت می‌کرد، گفت: تا زمانی که برای احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی نقش نظارتی در روند انتخابات داده نشود، انتخابات شفاف و قابل‌قبول مردم، برگزار نخواهد شد.
آقای آریایی به این باور است که برگزاری جلسات پشت‌پرده در مورد انتخابات که یک پروسۀ ملی است، ضروری نیست و نباید صورت بگیرد.
رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت: استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی به هرنحوی باید حفظ شود درغیر آن، حکومت افغانستان نمی‌تواند موفقانه آزمون بزرگی را که پیش رو دارد، سپری کند.
از سویی هم، وزیر دولت در بخش انکشاف بین‌المللی بریتانیا گفته است که کشورش آماده است تا در زمینۀ برگزاری انتخابات شفاف و سراسری پارلمانی و شوراهای ولسوالی با افغانستان همکاری کند.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز دیروز در دفتر کارش با خانم پریتی پاتل، وزیر دولت در بخش انکشاف بین‌المللی بریتانیا دیدار کرد.
در این دیدار، دربارۀ توسعه، امنیت، حکومت‌داری، وضعیت اقتصادی و انتخابات آیندۀ افغانستان بحث و گفت‌وگو شده است.
خانم پریتی پاتل، وزیر دولت در بخش انکشاف بین‎المللی بریتانیا، از تعهد و همکاری درازمدت کشورش با افغانستان در زمینۀ برگزاری انتخابات شفاف و سراسری پارلمانی و شوراهای ولسوالی سخن گفته و خاطر نشان کرد: بریتانیا در این زمینه آمادۀ همکاری همه‌جانبه با دولت افغانستان می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.