در مراسم گرامی‌داشت از روز سرباز مطرح شد: حـق بـر باطـل پیـروز مـی‌شـود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 10 حوت 1395 - ۰۹ حوت ۱۳۹۵

از ۹ حوت،«روز ملی نیروهای امنیتی و دفاعی» دیروز با برگزاری مراسم ویژه تجلیل صورت گرفت.
در این مراسم، علاوه بر رییس‌جمهور و رییس اجرایی، شمار زیادی از مقامات بلندپایۀ حکومتی، اعضای مجلس نماینده‌گان و نیروهای امنیتی اشتراک کرده بودند.
سخرانان این مراسم بر محو فساد اداری و رسیده‌گی به خانواده‌های نیروهای امنیتی تأکید کردند و گفتند، تعریف واضحی از دشمنان این سرزمین وجود mandegar-3دارد و اجماعی ملی نیز برای مقابله با آنانبه وجود آمده است.
آنان هم‌چنان مراعت‌کردن قوانین جنگی، انسانی رفتارکردن با اسیران و مجروحانِ دشمن در نبرد را خیلی اساسی و ضروری خواندند و گفتند که بیمارستان‌ها در هرنقطۀ افغانستان باید با آسیب‌دیده‌گان دشمن به عنوان یک«انسان» برخورد کنند.
محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در این مراسم گفت:۹ حوت روزی‌ست که مردم افغانستان به پاس خدمات و جان‌فشانی‌های نیروهای امنیتی‌شان این روز را گرامی می‌دارند و از نیروهای امنیتی‌شان سپاس‌گزاری می‌کنند.
آقای غنی افزود که با قربانی نیروهای امنیتی است که افغانستان مستقل است و به هزاران سال مستقل باقی خواهد ماند.
به گفتۀ رییس‌جمهور، کارنامه‌یی را که در دوسال گذشته نیروهای امنیتی انجام داده‌اند، در تاریخ این کشور ماندگار خواهد بود.
آقای غنی طالبان را جنایت‌کار خطاب کرده و با اشاره به کشته‌شدن مولوی سلام، یکی از اعضای برجستۀ طالبان در ولایت کندز، اظهار داشت: دیروز دشمن در میدان نبردِ نیمروز، ده جسد خود را رها کرده فرراد نمود، این نشان می‌دهد که دشمن با شما مقاومت کرده نمی‌تواند.
رییس‌جمهور غنی در بخشی از سخنانش گفت که در سایر دنیا می‌گویند که تکنالوژی طیاره‌ها را به پرواز در می‌آورد، اما خلبانانِ افغانستان طیاره‌های از کارافتاده را به پرواز در آورده‌اندمی‌آورند!
او گفت: “ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا هم اصلاحات ساختاری در نهادهای امنیتی تطبیق شود و هم تا مرز خودکفایی این نیروها به پیش برویم، زیرا ما نمی‌توانیم تا ابد متکی به حمایت خارجی بمانیم.”
رییس‌جمهور به روایت‌های شهنامۀِ فردوسی اشاره کرد و اذعان داشت:حماسه‌های رستم و دیگر قهرمانان افسانه‌یی که در شاهنامه از آنان یاد شده است، اغلب در این مرز و بوم نقش بسته و در حافظۀ تاریخی مردم ما همیشه درخشش داشته است.
محمد اشرف غنی بر این باور است که دشمن حکومت و مردم افغانستان واضع است و این وضاحت، یکی از عواملی بوده که در طول سال‌های گذشته سبب یک‌پارچه‌گی، عزیمت و جنگ پیروزمندانۀ مردم افغانستان می‌گردید، او گفت: “ابهام در تعریف دشمن و سردرگمی در تشخیص آن سبب می‌شود که فداکاری‌ها و رشادت‌ها ضایع گردد و حماسه‌هایی که فرزندان این سرزمین می‌آفرینند، به سرانجامی نرسد. ما امروز با پشت سر گذاشتن فراز و فرودها، تعریف واضحی از دشمنان این سرزمین داریم و اجماعی ملی برای مقابله با آنان نیز وجود دارد.”
رییس‌جمهور خاطرنشان ساخت که دشمنِ نخست افغانستان، طالبان و داعشیان و سایر گروه‌های مسلحی که با حکومت می‌جنگند هستند و بعد از آنان، قاچاق‌بران انسان و قاچاق‌بران مواد مخدر دشمنان دیگر مردم و این سزمین هستند.محمد اشرف غنی گفت: “شما میبینید یا می‌شنوید که رهبران طالبان در عیش و نوش به‌سر می‌برند، هرکدام‌شان چندین عروسی می‌کنند، فرزندان‌شان در ناز و نعمت قرار دارند، حساب‌های بانکی‌شان در خارج انباشته می‌شود؛اما یک مشت فریب‌خوردۀ نادان را با سوءاستفاده از نام مقدس دین، ابزار ناامنی و جنگ و وحشی‌گری‌های خود می‌سازند.”
محمد اشرف غنی هم‌چنان تأکید کرد: اکنون در مسیر جابه‌جایی نسلی در عرصۀ رهبری کشور قرار داریم. از همین‌رو، بخشی از رسالت نهادهای دفاعی و امنیتی ما این است که وحدت و همبسته‌گی همۀ مردم افغانستان، در آیینۀ آنان انعکاس یابد و روحیۀ پاسداری از منافع ملی، تعهد به وطن و دفاع از حاکمیت قانون در تار و پود آنان تنیده باشد و این روند به فرهنگ پایدار تبدیل شود.
رییس‌جمهور غنی از علمای دینی به عنوان نیروی بسیچ‌کنندۀ مردم در طول تاریخیاد کرد و از آنان خواست تا سهم خود را در حمایت از نیروهای امنیتی کشور ادا کنند. او هم‌چنان اظهار داشت که نهادهای جامعۀ مدنی و رسانه‌ها باید حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی را به یکی از اصول کاری خود تبدیل کنند.
در سویی دیگر، داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این مراسم گفت که نام‌گذاری روزی به‌نام «روز ملی نیروهای دفاعی امنیت» یک اقدام تاریخی و به معنای قدردانی مردم و حکومت افغانستان از جان‌بازی و مقاومت نیروهای امنیتی کشور است.
آقای عبدالله افزود که یک سربازِ در خط نبرد و یک کارمند در مرکز، هردو از نظام مشروع دفاع می‌کنند و موضع و مبارزۀشان بر حق است، در مقابل، دشمنی که در برابر این نیروها می‌جنگد، ناحق و باطل است و روزی حق بر باطل پیروز شدنی است.
رییس اجرایی با اشاره به این‌که به لحاظ دینی نیز نیروهای امنیتی در دفاع از حق قرار دارند، اظهار داشت: “نهادهای امنیت سیاسی نیستند، شما فقط یک سیاست دارید و آن‌هم سیاست ملی و دفاع از استقلالیت، تمامیت ارضی و مردم افغانستان است.”
داکتر عبدالله عبدالله شمارِ گروه‌هایی را که در برابر حکومت افغانستان می‌جنگند ۲۰ گروه عنوان کرد و افزود که تفاوت مقاومتِنیروهای امنیتی در حکومت فعلی با حکومت قبلی در این است که در آن‌زمان هم گروه‌های تروریستی کم‌تر بودند و هم نیروهای بیشتر بین‌المللی در کنار نیروهای امنیتی می‌جنگیدند و آنان را حمایت می‌کرد.
آقای عبدالله از نیروهای بین‌المللی برای حمایت‌شان از حکومت افغانستان سپاس‌گزاری کرد و بیان داشت: “باهمت‌ترین سربازان را در صف نیروهای امنیتی‌مان داریم. من در شفاخانۀ ۴۰۰ بستر با یکی از سربازان دیدم، از او پرسیدم که چطور هستی؟ گفت، به فکر من نباش، سربازانی که در برابر دشمنان این وطن می‌جنگند را حمایت و به آنان رسیده‌گی کنید.”
رییس اجرایی گفت که مراعت قوانین جنگی، رفتار با اسیران و مجروحانِ دشمن در نبرد، خیلی اساسی و ضروری است، بیمارستان‌های ما در هر نقطۀ افغانستان مسوولیتِ رسیده‌گی به آنان را نیز دارد و باید با آنان به عنوان یک انسان برخورد شود.
از سویی هم، عبدالله حبیبی، وزیر دفاع ملی در این مراسم گفت که اقدامات جدی برای رفع نیازمندی‌ها و مشکلات نیروهای امنیتی در وزارت دفاع ملی روی دست گرفته شده است.
آقای حبیبی با بیان این‌کهنیروهای امنیتی کشور در برابر هرگونه تجاوز آماده‌گی دارند و تلاش‌های دشمن را در سراسر کشور به یأس مبدل کرده‌اند، اظهار داشت: “نیروهای امنیتی سرگرم آماده‌گی برای فصل جنگی بهار سال آینده هستند. به مردم خود اطمینان می‌دهیم که دشمن با شکست روبه‌رو خواهد شد.
وزیر دفاع ملی با اشاره به دستاوردهایی سال ۱۳۹۵ این وزارت، خاطرنشان ساخت که اصلاحات و برنامه‌های استراتیژیک وزارت دفاع ملی سبب شد تا در سال جاری نیروهای امنیتی دستاورهایی خوبی داشته باشند.
در عین حال، قدم‌شاه شهیم، رییس ستاد مشترک ارتش در این مراسم گفت: به مردم افغانستان اطمینان می‌دهم، تا زمانی که یک سرباز این کشور زنده باشد، افغانستان و استقلال و تمامیت ارضی آن وجود خواهد داشت.
آقای شهیم ضمن سپاس‌گزاری از رییس‌جمهور غنی مبنی بر حمایت از نیروهای امنیتی کشور گفت: “همان‌گونه که رییس‌جمهور گفته‌اند، این کشور پنج‌هزار سال تاریخ دارد و ما پنج‌هزار سال دیگر هم این تاریخ و را نگه خواهیم داشت.”
رییس ستاد مشترک ارتش با بیان این‌که نیروهای امنیتی وارثان مجاهدان و مقاومت‌گران هستند گذشته هستند، اظهار داشت، ما در یک جنگ نیابتی قرار داریم و با دشمنی روبه‌رو هستیم که به عنوان ابزار دست کشورهای بیگانه و حلقات استخباراتی همایه‌گان می‌جنگند و به هیچ ارزشی انسانی و اسلامی نیز پایبند نیستند.
همزمان با این، معصوم ستانکزی، رییس عمومی امنیت ملی گفت که نیروهای امنیتی افغانستان تنها با گروه‌های ترویستیِ که در داخل افغانستان فعالیت دارند، نمی‌جنگد، بلکه با گروه‌هایی نیز می‌جنگد که امنیت و ثبات منطقه را به خطر انداخته‌اند.
آقای ستانکزی از مردم، پارلمان و حکومت افغانستان از بهر حمایت‌شان از نیروهای امنیتی کشور سپاس‌کزای کرد و افزود:”با آزمونی روبه‌ور هستیم که نیاکان ما در گذشته آن را با موفقیت سپری کردند و تلاش داریم تا ما نیز از این آزمون موفقانه به در آییم.”
رییس عمومی امنیت ملی به سربازان کشور اطمینان می‌دهد که آنان از “نظام مشروع” و کشوری حمایت می‌کنند که نزد دنیا و مرمان بومی این سرزمین مشروعیت دارد.
نُهم حوت، «روز ملی نیروهای امنیتی دفاعی» در ماه جدی سال جاری از سوی کابینۀ حکومت وحدت ملی نا‌م‌گذاری شد و قرار است، همه‌ساله از این روز در کشور برای قدردانی نیروهای امنیتی کشور بزرگ‌داشت شود.
رییس‌جمهور اشرف غنی در پیوند به این مسأله گفته بود:”با توجه به این‌که نیروهای امنیتی و دفاعی در راستای تأمین امنیت و جان و مال مردم افغانستان تلاش و مبارزه می‌کنند، نام‌گذاری این روز را به عنوان «روز ملی نیروهای امنیتی و دفاعی» یک اقدام مناسب می‌دانیم.”

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.