وزیر صحت عامه: مرگ و میر مادران و نوزادان کاهش یافته است

- ۱۲ قوس ۱۳۹۱

شماری از متخصصان تلاش‌های حکومت افغانستان برای کاهش مرگ و کودکان را ناکافی دانسته و گفته که فساد از موثریت این تلاش‌ها کاسته است.
شرکت کننده‌گان کنفرانس دو روزه‌یی که از سوی انسیتوی فرانسه برای کودکان و دانشگاه آغاخان کراچی، در کابل برگزار شده، بر شدت بخشیدن تلاش‌های دولت افغانستان در این زمینه تاکید کرده‌اند.
این متخصصان می‌گویند که بیماری‌های داخلی و به ویژه قلبی و عفونت‌های دوران نوزادی از عوامل عمده مرگ و میر کودکان و نوزان در افغانستان شمرده می‌شود.
صابره کمال، از شرکت کنندگان این کنفرانس گفت: «وضعیت صحت اطفال در افغانستان در کل و مخصوصاً در مناطق روستایی رضایت بخش نیست.»
او افزود: «اولین مشکل فساد اداری است. وقتی‌که وسایل برای بیمارستان‌ها خریده می‌شود، وسایل درست خریده نمی‌شود یا قراردادهایی که در این مورد بسته می‌شود، به درستی عملی نمی‌شود. دومین مشکل نبود کارمندان مناسب است.»
اما مقام‌های وزارت صحت می‌گویند که دستاورد دولت در ده سال اخیر در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان و نوزادان قابل توجه است.
براساس آمار رسمی، در حال حاضر از هر صدهزار نوزاد ۹۷ تن پیش از رسیدن به پنج ساله‌گی می‌میرند، در حالی که ده سال پیش این آمار به بیش از ۲۵۰ کودک می‌رسید.
ثریا دلیل، وزیر صحت عامه، در این کنفرانس گفت که توسعه خدمات بهداشتی، افزایش شمار مراکز درمانی، دسترسی کودکان به واکسن‌های مختلف، از مهم‌ترین عوامل کاهش مرگ و میر کودکان است.
خانم دلیل افزود که با وجود موفقیت‌هایی که در زمینه عرضه خدمات بهداشتی برای کودکان به دست آمده، هنوز هم بیماری‌های زیادی است که زنده‌گی کودکان را در افغانستان تهدید می‌کند.
خانم دلیل گفت: «دلایل مرگ کودکان مانند دیگر کشورهای کمتر توسعه یافته، بیماری‌هایی مانند سینه‌بغل، اسهال، بیماری‌های دوره نوزادی به شمول تولد پیش از وقت، سرخکان و ملاریا است.»
وزیر صحت عامه افزود: «مهمتر از همه، سوء تغذیه به عنوان زمینه‌ساز و عامل تشدیدکننده ابتلا به بیماری‌ها و مرگ و میر کودکان اثرگذار است.»
متخصصان شرکت کننده این کنفرانس کمبود پزشکان متخصص بیماری‌های کودکان و نبود دارو در مناطق روستایی و دوردست در افغانستان را هم از عوامل مهم افزایش مرگ و میر کودکان عنوان کردند.
به گفته آن‌ها، سطح پایین آگاهی خانواده‌ها از مسایل بهداشتی و به ویژه واکسن‌ها در این مناطق هم در این مورد موثر است.
این دومین کنفرانس بین‌المللی در باره صحت کودکان است که با شرکت بیش از سیصد متخصص داخلی و خارجی در افغانستان برگزار شده است.
این متخصصان از کشورهای پاکستان، فرانسه، اسپانیا، آلمان و افغانستان هستند.
کنفرانس مشابه قبلی با شرکت ۲۵۰ متخصص از افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، امریکا، کانادا، فرانسه، انگلستان، اسپانیا، آلمان و سویس در فبروری سال گذشته برگزار شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.