رییس پیشین بانک مرکزی: کرزی در بحران کابل بانک دست دارد

- ۱۲ قوس ۱۳۹۱

رییس پیشین بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که متهمان اصلی بحران کابل‌ بانک هنوز هم آزاد هستند و از سوی دادگاه ویژه بررسی پرونده این بانک، مورد پیگرد قرار نگرفته اند.
او می‌گوید که در دادگاه ویژه این بانک، شمار زیادی از افراد بی‌گناه، متهم شده اند که به گفته او، هیچ نقشی در اختلاس‌های به وجود آمده، نداشته اند.
عبدالقدیر فطرت در یک اعلامیه‌یی‌که به رسانه‌ها فرستاده، رییس‌جمهور کرزی را متهم کرده است که در بحران کابل بانک، دست دارد و از پاسخگویی در برابر اتهامات برخود و شماری از اعضای خانواده‌اش، خود داری می‌کند.
کابل بانک، اولین بانک خصوصی در کشور است که از سوی شیرخان فرنود و شماری از تاجران کشور، تاسیس شد.
دو سال پیش شرکای اصلی کابل بانک، مبالغ هنگفتی از پول این بانک را در دوبی سرمایه‌گذاری کردند و زمانی که مشکلات مالی جهانی، قیمت زمین در دوبی را پایین آورد نگرانی‌هایی نیز در افغانستان به وجود آمد.
پس از بررسی‌ها مشخص شد که شماری از سهامداران این بانک، به شمول برادران آقای کرزی و معاونش، متهمان اصلی این پرونده هستند؛ اما محمود کرزی و حصین فهیم، بارها اتهامات وارده برخود را رد  کرده اند.
اما عبدالقدیر فطرت می‌گوید که برادران کرزی (محمود کرزی) و مارشال فهیم (حَسین فهیم) و شماری از زورمندان، مقدار زیادی از پول های مردم در کابل بانک را با جعل و تزویر، غارت نموده اند.
رییس جمهوری فراتر از قانون؟
رییس پیشن بانک مرکزی که از سوی دادستانی کل متهم به همکاری با سهامداران کابل بانک شده، با نشر اعلامیه‌یی، گفته است: «در  افغانستان، ما رییس‌جمهوری بالا تر از قانون داریم که در برابر هیچ یک از جرایم متعدد مالی که خود و اعضای خانواده او مظنون است، حاضر به پاسخگویی نمی‌شود.»
فطرت همچنان گفته است که رییس‌جمهور کرزی در افغانستان ما فوق همه مقررات، غیرمسوول و واجب الاحترام است و دستگاه قضایی کشور به شدت از او دستور می‌گیرد.
محکمه ویژه بحران کابل بانک یک سال پیش، از جانب رییس پیشین بانک مرکزی افغانستان و صندوق بین‌المللی پول پیشنهاد شد و هدف آن، محاکمه شفاف و عادلانه تمامی متهمین در قضیه کابل بانک خوانده شده است.
اما عبدالقدیر فطرت می‌گوید که در این محکمه باید استقلال کامل وجود داشته، جریانات آن علنی و با حضور  افرادی دارای شهرت نیک باشد.
فطرت از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و شماری از مراجع بین‌المللی خواسته است که بر روند محاکمات این دادگاه نظارت کنند.
رییس پیشین بانک مرکزی افغانستان گفته است: «رییس جمهور کرزی همانند اجراآت دیگر خود قضات و اشخاص را مطابق به سلیقه خود انتخاب کرده و متهمین اصلی را از صلاحیت خود، معاف کرده است.»
رهایی مجرمین از سوی دادستانی کل
به گفته آقای فطرت، بر اثر بررسی‌های بانک مرکزی افغانستان، بانک انکشافی افغانستان از سوی شماری از شهروندان روسی و ازبکستانی که عضو مافیا بودند، قصد فریب و جعل را داشت که به دادستانی کل معرفی شد.
او می‌گوید که دادستانی کل این افراد را بدون اینکه محاکمه کند، رها کرد.
فطرت مشخصا آقای الکو و عزیز الله لودین را متهم کرده است که در امر رهایی این دو شهروند خارجی، تبانی کرده اند.
رییس پیشین بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که او (فطرت) شکایت رسمی به رییس دادگاه عالی و رییس‌جمهور کرزی فرستاده تا از مجرمین بانک انکشافی افغانستان تحقیق صورت بیگرد، اما تاکنون این کار عملی نشده است.
فطرت گفته است که او، نامه‌یی برای تمامی بانک‌های خارجی برای منجمد کردن سرمایه‌های متهمان و مظنونان قضیه کابلبانک فرستاد که آقای کرزی، در یک دعوت مهمانی رسمی در ارگ، این موضوع را برای رفقای کابل بانک خود افشاء کرد.
فطرت خطرات جانی خود را عامل اصلی استعفای خود خوانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.