بانـــــوان موفق ورزشکار افغانستان

گزارشگر:سه شنبه 17 حوت 1395 - ۱۶ حوت ۱۳۹۵

mandegar-3فراگیری ورزش بین بانوان و دختران افغانستانی منجر به این شده تا شماری از آنان بتوانند برای اولین‌بار در المپیک راه یابند و یا از مسابقات بین‌المللی مدال آورند.
اخیراً ورزش یکی از مسایل فراگیر در بین بانوان و دختران افغانستان شده است، این فراگیری سبب شده تا شماری از این دختران بتوانند برای اولین‌بار در المپیک راه یابند و یا از مسابقات بین‌المللی مدال آورند.
این‌جا به معرفی شماری از دختران افغانستانی پرداخته شده که از سال ۲۰۰۴ تاکنون در مسابقات بین المللی و المپیکی شرکت کرده‌اند.
سمیه غلامی
سمیه غلامی اولین تکواندوکار زن در افغانستان است که در این رشته، در دوازدهمین مسابقات قهرمانی جنوب آسیا شرکت کرده و با کنارزدن رقیبانش از کشورهای نپال، بوتان و سریلانکا به عنوان نخستین دختر مدال‌آور این رشته افغانستان شناخته شد.
سمیه در این مسابقات با کنارزدن رقیبانش در رشتۀ تکواندوی بانوان جایگاه اول را از آن خود کرد و مدال طلا این دور را به دست آورد در این دور مسابقات افغانستان از بین هشت کشور در رده ای چهارم جدول است.
سمیه ۲۳ ساله از افغانستانی‌های مهاجر است که در شهر مشهد متولد شده و مدت طولانی در ایران زنده‌گی می‌کرد، او از کودکی به ورزش علاقه داشت و تماشای مسابقات روح‌الله نیکپا و تشویق‌های خانواده‌اش، او را مصمم‌تر کرد که در این رشته بیش‌تر زحمت بکشد.
سمیه برای به دست آوردن مدال طلا به میدان ورزش وارد شد و برای رسیدن به این هدف مشکلات زیادی از جمله تمرینات سخت را تحمل کرد.
تهمینه کوهستانی
تهمینه کوهستانی تنها ورزشکار زن افغانستان در مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن بود. تهمینه در رشتۀ دو‌میدانی ۱۰۰ متری وارد مسابقه شد.
او در اولین بازی‌اش دیر‌تر از همه در زمان ۱۴ ثانیه و ۴۲ صدم ثانیه به خط پایان رسید و در رده آخر جدول قرار گرفت.
پس از آن، او از مسابقات حذف شد؛ کوهستانی پیش از المپیک ۲۰۱۲ در لهستان در مسابقه‌یی دوستانه رکورد ۱۵ ثانیه را ثبت کرده بود. تهمینه دانش‌آموخته تربیت بدنی دانشگاه شهید استاد برهان‌الدین ربانی است و در ۱۹۸۹ در کابل به دنیا آمده است.
کیمیا یوسفی
کیمیا یوسفی، در رشتۀ دومیدانی در رقابت‌های داخلی رکورد دارد، در مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو توانست سهمیه بگیرد و در این دوره رقابت‌ها شرکت کند، او در رقابت‌های آزمایشی از بین بانوان ورزشکار برای مسابقه ۲۰۱۶ ریو راهی برزیل شد.
در زمان ۱۴ ثانیه و ۲ صدم ثانیه آخرین ورزش کاری بود که به خط پایان مسابقات رسید و موفق نشد به مرحله‌های بعدی راه یابد، اما موفق به شکستن رکورد در بین بانوان المپیکی افغانستان شد.
کیمیا ۲۱ ساله است و یک متر و ۶۵ سانتی متر قد دارد. او از ولایت قندهار و یکی دیگر از مهاجرانی است که در سال ۱۹۹۶ میلادی در مشهد ایران به دنیا آمده و تاکنون در دنیای مهاجرت به سر می‌برد.
کیمیا یوسفی نزدیک به ۴ سال است که به صورت جدی در این رشته کار می‌کند، او ورزش دو‌میدانی را در مشهد آغاز کرد و در یک دوره آموزشی که «پریما احمدی» یکی از مربیان افغانستان دایر کرده بود شرکت کرد و از میان ۴۰ ورزشکار انتخاب شد.
روبینا مقیم‌یار
روبینا مقیم‌یار، اولین دختر افغانستانی بود که در رقابت‌های بین‌المللی راه یافت؛ او که در مسابقات المپیک ۲۰۰۴ در یونان شرکت کرد، با ۱۴ ثانیه و ۱۴ صدم ثانیه به خط پایان رسید و نتوانست به دور بعدی مسابقات راه یابد.
مقیم‌یار در المپیک ۲۰۰۸ نیز با تیم ملی المپیک افغانستان همراه بود که موفق نشد به دور نهایی مسابقات برسد، او در رشتۀ دومیدانی با زمان ۱۴ و ۱۴ صدم ثانیه رکورددار شد که این رکورد را در سال ۲۰۱۶ کیمیا یوسفی شکست.
روبینا مقیم‌یار در ۳ جولای ۱۹۸۶ در کابل متولد شده است. او که ۷ خواهر و ۲ برادر دارد، همراه پدر و مادرش در کابل زنده‌گی می‌کند. مقیم‌یار در زمان طالبان همراه با خانواده‌اش در کابل زنده‌گی می‌کرد و بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ زمینه درس خواندن و فعالیت‌های ورزشی برایش فراهم شد.
فریبا رضایی
فریبا رضایی، از اولین بانوان ورزشکار است که در رشتۀ جودو ورزش می‌کرد. رضایی با وزن ۷۰ کیلو در مسابقات تابستانی المپیک ۲۰۰۴ یونان به رقابت پرداخت.
رضایی در کنار روبینا مقیم‌یار در این دور رقابت از بانوان ورزشکار افغانستان نماینده‌گی می‌کرد، اما فریبا، در دور اول مسابقه بدون هیچ امتیازی از مسابقات حذف شد.
فریبا رضایی ۹ ساله بود که با خانواده‌اش به پاکستان مهاجر شد و در مدت ۸ سال که در این کشور زنده‌گی می‌کرد در رشته بوکس ورزش کرد. پس از سقوط طالبان همراه با خانواده‌اش به افغانستان باز گشت و اکنون در کابل زنده‌گی می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.