اشرف‌غنی در مراسم افتتاح دورۀ تقنینی جدید شورای ملی: ارادۀ دخالت در انتخابات ندارم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 17 حوت 1395 - ۱۶ حوت ۱۳۹۵

دیروز (دوشنبه، ۱۶ حوت) هفتمین سال دور شانزدهم پارلمان کشور رسماً با حضور رییس‌جمهور، مقامات بلندپایۀ حکومتی و نماینده‌گان پارلمان آغاز شد.
رییس‌جمهور محمد اشرف غنی در سخنرانی خود در مراسم افتتاح پارلمان، از برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در آینده نزدیک خبر داد mandegar-3و گفت که نه خودم ارادۀ دخالت در پروسۀ انتخابات را دارم و نه به کسی دیگر اجازه می‌دهم که دست به دخالت در این پروسۀ ملی بزند.
رییس مجلس نماینده‌گان نیز با تأکید بر برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی، گفت که به تعویق افتادن برگزاری این انتخابات اعتماد مردم را نسبت به حکومت خدشه‌دار خواهد ساخت.
محمد اشرف غنی گفت: دموکراسی جوان ما با همکاری قوای ثلاثه و یادگیری شیوههای تعامل مثبت با هم‌دیگر، در کنار سهمگیری سایر نیروهای سیاسی و اجتماعی روزبهروز قویتر و بالندهتر می‌شود.
رییس‌جمهور از نماینده‌گان مردم در پارلمان از بهر تصویب قوانین و به‌ویژه تصویب بودجۀ سال ۱۳۹۶ سپاس‌گزاری کرد و بیان داشت: از شما اعضای مجلس می‌خواهم تا در مورد دست‌آوردهای کاری‌تان به شهروندان گزارش دهید، زیرا مردم از همۀ ما حساب می‌خواهند. دور شانزدهم پارلمان که طولانی‌تر از دورهایی دیگر بود، یقیناً اجراآت مفید و تجارب خوبی هم داشته است.
محمد ناشرف غنی از “گام‌های لازم” برای برگزاری انتخابات پارلمانی، ریاست‌جمهوری و بر طرف‌شدن موانع فراراه این پروسه خبر داد و تصریح کرد: هم اجماع ملی و هم ارادۀ محکم سیاسی برای برگزاری انتخابات وجود دارد و یکی پس از دیگری برداشته می‌شود و زمینه‌های حقوقی آن نیز فراهم شده است.
به گفتۀ او: “لازم است تا انتخاباتی داشته باشیم که با شفافیت کامل و در فضای رقابت عادلانه، مساویانه و منصفانه میان همۀ نامزدان برگزار گردد و از هرگونه دخالت مسوولان دولتی، اعم از ولسوالان، فرماندهان امنیه، والیان و سایر جهت‌های ذی‌نفوذ به شدت و قاطعیت جلوگیری شود، تا اعتماد مردم ما به این روند دوباره‌سازی شود.”
رییس‌جمهور غنی به شهروندان اطمینان می‌دهد که انتخابات ریاست‌جمهوری آینده بدون هیچگونه تأخیر در زمان قانونی آن برگزار خواهد شد، او هم‌چنان خاطرنشان ساخت: “اجازه نمی‌دهیم که انتخابات ریاست‌جمهوری مانند انتخابات پارلمانی به تأخیر بیفتد و هم از همین‌جا، در خانۀ ملت اعلان می‌کنم که نه خودم ارادۀ دخالت در پروسۀ انتخابات را دارم و نه به کسی دیگر اجازه می‌دهم که دست به دخالت در این پروسۀ ملی بزند.”
در این حال، عبدالرووف ابراهیمی، رییس‌ مجلس نماینده‌گان با انتقاد از حکومت از بهر برگزار نکردن انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی‌ها در زمان معین آن گفت، به تعویق افتادن برگزاری این انتخابات اعتماد مردم را نسبت به حکومت خدشه‌دار خواهد ساخت.
آقای ابراهیمی به نماینده‌گی از مجلس نماینده‌گان از حکومت خواست تا انتخابات پارلمانی را به گونه‌یی برگزار کند که سراسری، عادلانه و مورد اعتماد مردم باشد.
طالبان، عامل اصلی جنگ در افغانستان
آقای غنی در ادامۀ سخنانش، امضای پیمان امنیتی با ایالات متحدۀ امریکا را «مجبوریتی» می‌داند که به خاطر وحشت طالبان به امضا رسیده است. به باور رییس‌جمهور: طالبان عامل اصلی آمدن و ماندن امریکاییان به افغانستان هستند. آنان موجب بمباران ‌شدن خانه‌های شهروندان در روستاها شدند.
رییس‌جمهور بر این باور است که طالبان زمینه را برای گروه‌های بی‌شمار فراهم کرده تا وارد افغانستان شده در برابر حکومت بجنگند، به گفتۀ او: “امروز در افغانستان ۲۰ گروه تروریستی فعالیت دارد. درست است که آنان از هم‌دیگر جدا هستند، اما جنایت‌های‌شان یک‌سان است و در ضرر رساندن به مردم، مشترک و یک‌سان عمل می‌کنند.”
محمداشرف غنی قاچاق‌بران مواد مخدر را وفادار به باندهای مافیایی، قاتل و جنایت‌کار کشورهای بیگانه می‌داند و می‌گوید، آنان در قتل و فساد و جنایت منافع‌شان را دنبال می‌کنند و خواستار ادامۀ جنگ در کشور هستند، اما اکثریت مردم افغانستان مخالف این اعمال هستند.
رییس‌جمهور از فراهم ‌کردن منابع داخلی و خارجی برای روی دست‌گرفتن برنامۀ چهار ساله برای تقویت نیروهای دفاعی-امنیتی و ابعاد انکشافی کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: “خوش‌بختانه تعریف دوست و دشمن برای ملت و دولت ما واضح شده و ابهام‌ها و سردرگُمی‌ها در این زمینه بر طرف شده است. نه‌تنها داعش و گروه‌های تروریستی خارجی که می‌خواهند از خاک ما برای فعالیت‌های تروریستی هم در داخل و هم در خارج افغانستان استفاده کنند، بلکه آن دسته از طالبان که کمر به قتل مردم ما بسته و تخریب آشکار کشور را در پیش گرفته نیز دشمن این ملت هستند.”
محمداشرف غنی به کسانی که ارادۀ صلح را ندارند نیز پیامی دارد و می‌گوید که حکومت ارادۀ پیروزی در جنگ را دارد و اجازه نمی‌دهد تا به گفتۀ او، یک مشت مزدور بی‌اراده‌یی که در هر تصمیم خود منتظر اشارۀ باداران بیگانه استند، آیندۀ یک ملت را تهدید به نابودی کند.
هم‌زمان با این، عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان در این مراسم گفت که سال جدید پارلمان در حالی آغاز می‌گردد که کشور در وضعیت امنیتی بدتر از سال‌های پیش قرار دارد.
آقای ابراهیمی افزود که تهدید‌های تروریسم با عنواین جدید و قطب‌بندی‌های تازۀ حمایتی چالش‌های جدی و بزرگ‌تری را در برابر حکومت و نیروهای امنیتی ایجاد کرده است.
رییس مجلس نماینده‌گان، سال پیش‌رو را آزمون تازه برای نیروهای امنیتی می‌داند و می‌گوید که دشمن با تمام نیرو و قوت می‌خواهد در بهار نیروهای امنیتی را تحت فشار قرار دهد.
آقای ابراهیمی هم‌چنان از مسوولان امنیتی کشور خواست تا با توجه به هدف قرارگرفتن نماینده‌گان پارلمان از سوی گروه‌های تروریستی، در تأمین امنیت محل کار و محل زنده‌گی نماینده‌گان مردم اقدامات جدیی را روی دست گیرند.
رییس‌ مجلس نماینده‌گان بر این باور است که افغانستان قربانی رقابت‌های استخباراتی کشورهای مختلف است و برای حفظ وحدت ملی در کشور، از رییس‌جمهور خواست تا به زودترین فرصت، خطوط اساسی سیاست خارجی کشور را تدوین و غرض تأیید به پارلمان بفرستد.
بی‌توجهی به رعایت قانون در سطوح مختلف حکومت، افزایش بیکاری در میان جوانان، افزایش فقر و کشت و قاچاق مواد مخدر، از مشکلات عمدۀ است که آقای ابراهیمی بر آنان انگشت می‌گذارد و باور دارد که به ارتقای سطح زنده‌گی مردم آسیب رسانده است.
این گفته‌ها در حالی بیان می‌شوند که نیروهای ایتلاف بین‌المللی (ناتو) در کشور، هفتۀ پیش در گفت‌وگو با رسانه‌های گفتند، آنان پیش‌بینی کرده‌اند که گروه طالبان عملیات قابل توجهی را در فصل بهار راه‌اندازی خواهد کرد و مواضع دولت را هدف قرار خواهد داد.
ناتو هم‌چنان تصریح کرده است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نسبت به چهار ماه گذشته، برای مواجه با حملات مخالفان مسلح دولت آماده‌گی بهتری دارند.
جنرال چارلز کلیولند، سخنگوی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان گفت که در واقع طالبان عملیات جنگی فصل بهار خود را در اوایل ماه اپریل آغاز خواهند کرد.
کلیولند اظهار داشت که کشت خشخاش در جنوب افغانستان گروه طالبان را از نظر مالی تأمین می‌کند و طالبان در صدد حفظ کشت و تجارت مواد مخدر در جنوب هستند که فکر می‌کنیم، این مسأله به تشدید درگیری‌ها در جنوب می‌انجامد.
مسوولان این سازمان در هفتۀ گذشته هم‌چنان گفته بودند که نیروهای امنیتی افغانستان توانایی دفاع از کشور را دارند و اما کسانی در رأس نهادهای امنیتی گماشته شده اند که توانایی مدیریت نظامیان را نداشته و با مدیریت ضعیف نمی‌توان جنگ را به پیش برد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.