سخنگویان دولتی: سال ۹۵ پرچالش اما پر دست‌آورد بود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 23 حوت 1395 - ۲۲ حوت ۱۳۹۵

مسوولان در وزارت‌های فواید عامه، شهرسازی و مسکن و توسعۀ روستاها، دیروز (یک‌شنبه، ۲۲ حوت) در یک نشست مشترک خبری از فعالیت‌های سال ۱۳۹۵ این وزارت‌خانه‌ها گزارش دادند.
مسوولان در این وزارت‌خانه‌ها سال ۱۳۹۵ را سال پُر چالش، اما پُر دست‌آورد عنوان کرده گفتند: سال ۱۳۹۶ سال تطبیق پروژه‌های تازه برای‌شان mandegar-3خواهد بود.
نیلوفر لنگر، سخنگوی وزارت شهرسازی و مسکن گفت: وزارت شهرسازی میکانیسم مشخصی را برای انتقال پروژه‌ها که شامل معلومات‌گیری، دریافت اسناد، پروسۀ تدارکاتی و تطبیق پروژه‌ها می‌باشد، طراحی کرده است.
بانو لنگر افزود که مسوولان این وزارت‌ کارهای مقدماتی ساخت ساختمان‌های جدید برای شماری از وزارت‌خانه‌ها در اطراف قصر دارالامان را انجام داده‌اند و چشم به راه بودجۀ آن از سوی نهادهای تمویل کننده هستند.
سخنگوی وزارت شهرسازی در پیوند به پروژۀ ساخت‌وساز عابدات تاریخیِ کشور از سوی این وزارت، بیان داشت که گام نخست این پروژه را با تحکیم و بازسازی قصر دارالامان آغاز کرده‌اند و در تلاش‌اند تا با هزینۀ ۱۵ میلیون دالری که در اختیار این وزارت گذاشته شده، سایر عابدات تاریخی و مساجد را در سراسر کشور بازسازی و ترمیم کنند.
این مقام وزارت شهرسازی هم‌چنان خاطرنشان ساخت که با آغاز و ادامۀ این پروژه، میزان اشتغال‌زایی در کشور به بیش از ۲ هزار تن خواهد رسید.
بانو لنگر اعلام حمایتِ بانک جهانی از وزارت شهرسازی و مسکن را یکی از دست‌آوردهای این وزارت عنوان کرد و اظهار داشت: “در پنج‌سال گذشته، هیچ حمایتی از سوی بانک جهانی نداشتیم، اما امسال با مبارزه‌یی‌‌که در برابر فساد اداری و مشکلات اداری انجام دادیم، مورد اعتماد مردم و حامیان بین‌المللی قرار گرفتیم که این‌کار سبب شد تا پروژۀ حمایت از انکشاف شهری را به ارزش ۲۰ میلیون دالری از سوی بانک جهانی دریافت کنیم و حالا مقدار پول این پروژه به ۲۰۰ میلیون دالر نیز رسیده است.”
آماده‌سازی ۸۵۰ برنامۀ تفصیلی برای شهرهای مختلف کشور در سال ۱۳۹۵، ۱۰۰ برنامۀ استراتیژیک برای شهرهای مختلف، ۷ ماستر پلان برای بزرگ‌شهرها و بازنگری ماستر پلان‌های گذشته، فعالیت‌های دیگری است که به گفتۀ سخنگوی وزارت شهرسازی و مسکن، در صدر برنامه‌های این وزارت قرار دارد.
او گفت: “۱۰۳ پروژۀ شهرک معلمان را در هشت ولایت کشور طرح‌ریزی و آماده کرده‌ایم و در ۹۰ درصد، به مالکان آن زمین‌ها توزیع شده است. هم‌چنان ۴ پروژۀ قالین‌بافان را در ولایت‌های کابل، کندز، بلخ و ننگرهار آماده ساختیم که این پروژه‌ها هم رهایشی‌اند و هم شهرک صنعتی است و برای بی‌جاشده‌گانی که به عنوان صنعت‌گران قالین در بیرون از کشور در وضعیت بد زنده‌گی می‌کنند، توزیع خواهد شد تا موجب رشد صنعت قالین‌بافی در کشور گردد.”
نیلوفر لنگر از دو پروژۀ حمایتی مسکن که یکی از سوی کشور چین با ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد و دیگرش با ساخت ۱ هزار واحد مسکونی از سوی قطر، یاد کرد و تصریح کرد: “ما توانستیم هشت شهرک و پروژۀ دیگر را در قسمت‌های مختلف کشور طرح‌ریزی و آمادۀ ساخت‌وساز بسازیم که می‌توان از شهرک پولیس، شهرک سرمیاشت، شهرک بگرامی، شهرک رهایشی در شرند، شهرک رهایشی در کاپیسا و خوست و شهرک گذگاه هرات نام برد.”
بانو لنگر سال ۱۳۹۶ را سال تطبیق از سوی وزارت شهرسازی و مسکن عنوان کرده، اذعان داشت: ما برنامه‌ها و طرح‌هایی را که تاحال بالای آن کار کردیم، آمادۀ کار ساختمانی ساخته و قرار است در سال ۱۳۹۶ مرحلۀ تطبیق آن را آغاز کنیم. بودجۀ پروژه‌های انکشافی ما در سال ۱۳۹۵، ۲٫۵ میلیارد افغانی بوده که توانستیم هشتاد درصد آن را به مصرف برسانیم.
در سویی دیگر، مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه در این نشست گفت: وزارت فواید عامه در سال ۱۳۹۵ طرح‌ریزی تدارکات و ساختمانِ ۷۳ پروژه را در بودجه داشت که از این میان، ۸۵۰ کلیومتر سرک را دیزان و سروی کرده و ۴۴ پروژه را به ارزش ۵۳۰ میلیون دالر به طول ۶۰۰ کیلو متر سرک را عقد قرارداد کرده است.
آقای روحانی از پاک‌کاری جاده‌های پُر برف در فصل زمستان به عنوان دست‌آورد این وزارت یاد کرده اظهار داشت: در گذشته ساختار وزارت قواید عامه یک ساختار کهنه بود که ما بعد از مطالعات دقیق، بالای چند ادارۀ تازه کار می‌کنیم که با ایجاد آن، ساختار این وزارت مدرن و مبتنی بر ضرورت‌های فعلی افغانستان گردیده، ظرفیت وزارت را چند برابر نیز خواهد ساخت.
سخنگوی وزارت فواید عامه تصریح کرد: ما توجه جدی در زمینۀ حفظ و مراقبت شاهراه‌هایی که در سال‌های گذشته ساخته شده است، دارد و همزمان که سرک می‌سازیم، به دنبال حفظ و مراقبت از آن هم هستیم. او گفت: ما در سال گذشته، دست‌آوردهای خوبی داشتیم. مشکلات عمده‌ترین پروژه‌های وزارت ما در سطح افغانستان در سال گذشته حل گردید.
آقای روحانی از پروژه‌های زیرکار این وزارت یاد کرد و خاطرنشان ساخت: کار ساخت سرک دوشی الی بامیان به طول ۱۲۵ کیلومتر در سال جاری آغاز خواهد شد. این سرک بدیل شاهراه سالنگ است که شمال و جنوب را وصل می‌کند. به دنبال آن ساخت سرک دوشی-بامیان، کار ترمیم اساسی شاهراه و تونل سالنگ نیز آغاز خواهد شد.
بخش اول و دومِ سرک قیصارلمان، سرک درۀ صوف-یکاولنگ، سرک دوشی-بامیان، سرک هرات-چشت شریف، سرک گردن دیوار، سرک حلقوی کابل از برنامه‌های اساسی این وزارت در سال ۱۳۹۶ است که به گفتۀ سخنگوی وزارت فواید عامه، با حمایت مالی بانک انکشاف آسیایی در کشور ساخته خواهد شد.
او گفت: افتتاخ خط آهن آقینه و افتتاح ریل‌گذاری خط آهن هرات، یکی دیگر از دست‌آورهای ما در سال ۱۳۹۵ بود. هم‌چنان برنامه‌هایی‌که در سال ۱۳۹۶ در مسیر خط آهن داریم، تکمیل و آغاز به کارِ خط‌های آهن هرات، آقینه، شبرغان، بلخ، تورغندی، قندهار سپین بولدک تا به تورخم می‌باشد.
هم‌زمان با این، اکبر رستمی، سخنگوی وزارت توسعۀ روستاها گفت:سال ۱۳۹۵، یک سال پُر چالش و در عین حال پُر دست‌آورد برای وزارت توسعۀ روستاها بوده است.
آقای رستمی افزود که این وزارت از طریق برنامه‌های ملی خود از آغاز ماه حمل سال ۱۳۹۵، الی ۲۵دلو سال جاری، در مجموع تعداد ۹۰۷۷پروژۀ انکشافی را در سکتورهای آبیاری، آبرسانی، ترانسپورت، صحت، تعلیم و تربیه، انکشاف محل، صنایع روستایی، معیشیت و برق در ۶۳۲۰ روستا مربوط ۳۲۶ ولسوالی در ۳۴ولایت کشور به ارزش بیش از ۲۴۵میلیون دالر تطبیق و تکمیل کرده است.
آقای رستمی در مورد تأثیرات تطبیق پروژه‌های یادشده اظهار داشت: “بخش سرک‌سازی، به تعداد ۲۱۶۶ روستا به شهر وصل گردیده و بیش از ۷۰۵هزار تن از روستاییان به صورت مستقیم به مراکز خدمات اولیه و تسهیلات ترانسپورت دسترسی پیدا کرده‌اند.”
به گفتۀ او، در سکتور آب‌یاری با تطبیق ۲۶۹۰ پروژه شامل ساخت و اعمال کانال‌های آبیاری، سربندها، بندهای آبگردان، دیوارهای استنادی و…، برای بالاتر از ۹۳۰هزار تن جهت افزایش محصولات زراعتی تأسیسات زیربنایی فراهم گردیده است.
سخنگوی وزارت توسعۀ روستاها با اشاره به این‌که از طریق تطبیق بیش ۲۶۹۰پروژۀ آبرسانی برای بیش از ۸۵۰هزار تن آب پاک و صحی فراهم شده است، بیان داشت: “طی سال جاری، برنامۀ همبسته‌گی ملی پس از چهارده سال فعالیت، موفقانه بسته شد و برنامۀ ملی میثاق شهروندی، به عنوان اولین برنامۀ بین‌الوزاتی پس از طرح و دیزاین، جاگزین آن گردید.
به گفته آقای رستمی، در جریان سال جاری، پروژه حفظ، مراقبت و کاریابی نیز از سطح ۱۲ولایت به ۳۴ولایت کشور گسترش یافت.
گفتنی‌ست که در روزهای آینده شماری از نهادها و وزارت‌خانه‌های دیگر نیز گزارش یک سال کار خود را به شهروندان ارایه خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.