فرمانده زون ۳۰۳ پامیر: شبکه‌های تروریستی در تلاش نفوذ به شمال کشور هستند

- ۱۲ قوس ۱۳۹۱

فرمانده زون ۳۰۳ پامیر در شمال کشور می‌گوید، از هنگامی‌که نیروهای داخلی مسوولیت تامین امنیت ولایت‌های شمال را برعهده گرفته‌اند، اوضاع امنیتی در این ولایت‌ها، بهبود یافته است.
جنرال بابه ‌جان فرمانده زون ۳۰۳ پامیر در مصاحبه با روزنامه ماندگار گفت، طالبان و شبکه‌های تروریستی تلاش دارند که ساحه فعالیت خود را به ولایت‌های شمال ‌کشور گسترش دهند، ولی هرگز به اهداف شوم و اهریمنی خویش موفق نخواهند شد.
فرمانده زون ۳۰۳ پامیر می‌افزاید، در این اواخر تحرک‌های مخالفان مسلح به هدف برهم‌زدن ثبات و امنیت رو به افزایش است، اما از روزی‌که مسوولیت امنیتی بر عهده نیروهای داخلی واگذار شده برخلاف نگرانی‌ مردم، نیروهای امنیتی با کدام چالش جدی و تهدیدکننده مواجه نشده‌اند.
او گفت، امنیت در شهرها و ولایت‌های شمال نسبت به گذشته‌ها قناعت بخش است، خوشبختانه ما تا هنوز به مشکلی مواجه نیستیم.
جنرال بابه‌جان افزود، به صورت کل وضعیت امنیتی در شمال بهتر شده است، دشمن در نقطه مشخص تمرکز و تجمع ندارد؛ در حالی‌که در سال‌های پیش ولایت‌های بغلان، کندز، تخار و بدخشان به شدت ناامن بودند، اکنون در ولایت‌های نامبرده امنیت برقرار است و مردم در آرامش کامل به ‌سر می‌برند.
هم‌چنان فرمانده زون ۳۰۳ پامیر در شمال کشور می‌گوید، پیش از این شهروندان ولایت‌های شمال کشور، شب‌هنگام از شاه‌راه شمال عبور کرده نمی‌توانستند؛ اما خوش‌بختانه حالا جاده‌ها روز و شب به روی مردم باز است و هیچ خطری وجود ندارد که مانع گشت و گذار مردم در این شاهراه شود.
فرمانده زون پامیر افزود، چند سال پیش مردم حتا از طرف روز در شاه‌راه شمال به درستی رفت و آمد کرده نمی‌توانستند؛ فعلاً این مشکل حل شده، جاده‌ها بدون کوچک‌ترین موانع به جز کدام موانع طبیعی به روی ترافیک باز گردیده است. او گفت، در اکثر نقاط تهدید کننده پوسته‌های امنیتی جابجا شده اند تا شهروندان بدون نگرانی از این مسیرها عبور کنند.
جنرال بابه‌جان می‌افزاید، گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنند با ایجاد رعب و وحشت و انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی، برای مردم نگرانی و تشویش خلق کنند. ولی این‌گونه برخوردها نشانه ناتوانی و ضعف دشمن است، زیرا وقتی کاری از دست‌شان در برابر نیروهای امنیتی بر نمی‌آید، با اعمال ناپسند و زبونانه انتحار و انفجار متوسل می‌شوند. او گفت، کارگذاری ماین به معنای این نیست که آن‌ها به همه‌جا مسلط شده‌اند، دولت در دورترین نقطه شمال کشور حاکمیت دارد.
فرمانده زون ۳۰۳ پامیر می‌افزاید، باوجودی‌که برخی نقاط کشور ناامن است، ولی هیچ منطقه از طرف طالبان تهدید جدی نمی‌شود. مخالفان مسلح در نقطه خاص تمرکز ندارند که سبب نگرانی مردم شوند.
برخی نماینده‌گان بدخشان، پیشتر در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار از اوضاع امنیتی این ولایت ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که طالبان به صورت جدی در این ولایت نفوذ کرده‌اند.
اما فرمانده زون ۳۰۳ پامیر در مورد نگرانی‌ها و چالش‌های امنیتی در بدخشان اطمینان داده گفت: «سر وصداهایی‌که اخیراً در برخی ولسوالی‌های بدخشان از جمله ولسوالی وردوج بالا شده است؛ تبلیغات کسانی‌ست که در جریان وضعیت امنیتی این ولایت قرار ندارند و کورکورانه آب را نادیده موزه می‌کشند.»
فرمانده زون ۳۰۳ پامیر گفت، من بافرمانده امنیه ولایت بدخشان در تماس هستم، کدام مشکل جدی و نگران‌کننده در آن‌جا نیست. آن‌چه که در بعضی رسانه‌ها بازتاب یافته حقیقت ندارد، وضعیت در ولایت بدخشان خوب است. این ولایت مثل گذشته‌ها هنوز از شمار ولایات امن کشور محسوب می‌گردد.
فرمانده زون ۳۰۳ پامیر می‌گوید، در این شکی نیست که دشمن می‌خواهد ولایت‌های شمال کشور از جمله بدخشان و برخی نقاط مهم دیگر را ناامن بسازند.
وی می‌گوید، در صورتی‌که کدام حادثه غیرمترقبه به قوع بپیوندد، ما آماده‌گی کامل داریم تا از مردم مظلوم شمال کشور حمایت کنیم. زیرا رسالت و مسوولیت نیروهای امنیتی، تامین امنیت و آوردن صلح و ثبات در شمال کشور است. او می‌گوید به فرض این‌که طالبان کدام نقطه‌یی را تهدید کنند نیروهای امنیتی توان آن را دارد تا دشمن را تار و مار نمایند.
فرمانده زون ۳۰۳ پامیر می‌گوید، مخالفان مسلح به صورت منظم در برابر نیروهای امنیتی مقاومت کرده نمی‌توانند. هموطنان در جریان هستند، گروه‌های هراس‌افگن بارها خواستند وضعیت امنیتی را در بعضی ولایت‌ها مختل کرده، امنیت را تهدید نمایند؛ اما دیده شد که نیروهای امنیتی در اندک زمان، مخالفان را از بین برده سرکوب کرد.
او می‌افزاید، هرگز به گروه‌های تروریستی و طالبان فرصت نمی‌دهیم که وضعیت را در شمال مختل کرده و آرامش را از مردم بگیرند.
جنرال بابه‌جان گفت، مساله امیدوارکننده این است که مردم با نیروهای امنیتی همکاری جدی دارند. مردم در شمال بیدادگری‌ها و جنایات گذشته طالبان را هنوز به‌ یاد دارند و به همین دلیل در راستای تأمین امینت با نیروهای امنیتی همکار جدی می‌کنند.
هم‌چنان فرمانده زون ۳۰۳ پامیر در مورد تغییر و تبدیلی مسوولان امنیتی ولایات می‌گوید: این یک اصل امنیتی است. در این روزهای اخیر نظر به هدایت رییس‌جمهوری کشور، مسوولان امنیتی برخی ولایات تغییر و تبدیل شده‌اند، این تصمیمی خوب بود، زیرا فرماندهانی که تازه تقرر حاصل می‌کنند، تلاش می‌نمایند دست‌آوردهای چشم‌گیر داشته باشند.
این جنرال بلندپایه‌یی امنیتی، نسبت به آینده افغانستان و فرا رسیدن سال ۲۰۱۴ میلادی خوش‌بین است.
او می‌گوید، هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد، نباید شهروندان نسبت به سال ۲۰۱۴ ابراز نگرانی ‌کنند.
او افزود: نیروهای امنیتی در تناسب با سال‌های گذشته از لحاظ تجهیزات نظامی تقویت شده‌اند؛ اکنون توان راه‌اندازی هرگونه عملیات‌ نظامی و دفاع مستقلانه را در برابر القاعده و طالبان دارند.
هم‌چنان جنرال بابه‌جان می‌افزاید، نیروهای امنیتی باگذشت هر روز مسلکی‌ می‌شوند، اصلاً جای نگرانی نیست که شهروندان نسبت به سال ۲۰۱۴ تشویش داشته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.